جزئیات طرح جدید شفافیت آرا

جزئیات طرح جدید شفافیت آرا


كلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان در جلسه دیروز كمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس به تصویب رسید.
جزئیات این طرح حالا برای بررسی بیشتر به مركز پژوهش‌های مجلس ارجاع شده تا پس از بررسی‌های دقیق كارشناسی برای برر‌سی و تصویب به صحن كمیسیون ارائه شود.
طرح شفافیت آرای نمایندگان روز 13 خرداد در مجلس اعلام وصول شد. طراحان این طرح در دلایل تدوین آن تاكید دارند: با توجه به مطالبه عمومی مردم و تعهد اكثر نمایندگان مجلس یازدهم به مردم برای پیگیری موضوع و به دلیل نقش مهم شفافیت در مبارزه با فساد و ویژه‌خواری و نظر به این‌كه پیش از استفاده از سیستم الكترونیكی، آرای نمایندگان در جلسات علنی شفاف بوده است این طرح تقدیم مجلس می‌شود.براساس جزئیات این طرح، هیات‌رئیسه مجلس موظف است در پایان هر جلسه علنی مجلس شورای اسلامی آرای هریك از نمایندگان را به‌جز مصادیق بند ۳ ماده ۱۱۸ به تفكیك موافق، مخالف، ممتنع و عدم مشاركت در سامانه اطلاع‌رسانی مجلس شورای اسلامی به طور شفاف اعلام كند به‌نحوی كه مشاهده و داده‌پردازی آن برای آحاد ملت امكان‌پذیر باشد.
گزارش حضور، غیاب، تاخیر و نیز ماموریت‌های داخلی و خارجی تمام نمایندگان نیز باید هرماه توسط هیات‌رئیسه مجلس به طور شفاف در سامانه مذكور اطلاع‌رسانی شود.
براساس تبصره ذكر شده در این طرح، در مواردی كه حداقل 15 نفر از نمایندگان درخواست رأی‌گیری مخفی با ورقه دهند، ابتدا بدون بحث نسبت به درخواست رای‌گیری می‌شود و در صورت تصویب، در اصل موضوع مورد درخواست، رأی‌گیری مخفی با ورقه انجام خواهد شد.