مرور و عبور

مرور و عبور

بزهكاران جسور شده‌اند
رئیس قوه قضاییه دیروز در جلسه مسؤولان عالی قضایی عنوان كرد: متاسفانه اشرار و بزهكاران جسور شده و امنیت شهروندان را به خطر انداخته‌اند. مسؤولان امنیتی كشور باید در این زمینه فكری جدی بكنند.
آیت‌ا... شاهرودی با اشاره به تراكم پرونده‌های قصاص در اجرای احكام گفت: تشریفات شرعی اجرای مجازات قصاص در كشور به‌درستی دیده نشده‌است.لازم است از روایات و متون فقهی آداب اجرای حد و قصاص استخراج شده و اجرای قصاص بر آن اساس سامان یابد. (صفحه‌یك)





موضع اتحادیه عرب درباره انتقال سفارت به بیت‌المقدس
شركت‌كنندگان در شورای وزیران اتحادیه عرب در قاهره گفتند: این شورا قرار است قطعنامه‌ای را تصویب كند كه در آن قطع رابطه با هر كشوری كه سفارتش را به بیت‌المقدس منتقل كند، پیش‌بینی شده‌است.
در این پیش‌نویس تاكید شده: شورای اتحادیه عرب تصمیم 478 مصوب 1980 شورای امنیت سازمان‌ملل را كه از كشورهای جهان می‌خواهد سفارت‌شان را به بیت‌المقدس منتقل نكنند، متذكر می‌شود.
همچنین تصمیم كنفرانس عالی عرب در سال 1980 را یادآور می‌شود كه قطع روابط با كشورهایی كه سفارت‌شان را به بیت‌المقدس منتقل كنند یا آن‌ را به منزله پایتخت رژیم‌صهیونیستی بشناسند، پیش‌بینی می‌كند. بیل كلینتون، رئیس‌جمهور آمریكا چند روز پس از شكست كنفرانس كمپ‌دیوید اظهار كرده بود، طرحی برای انتقال سفارت آمریكا از تل‌آویو به بیت‌المقدس در دست مطالعه دارد. (صفحه13)




پیروزی رفیق‌حریری در پارلمان
نخستین انتخابات لبنان در آغاز هزاره سوم میلادی در حالی پایان یافت كه نتایج خلاف پیش‌بینی مسؤولان این كشور ارائه داد. منابع خبری لبنان روز گذشته اعلام كردند به‌رغم این‌كه میانگین مشاركت افراد واجد شرایط 45 تا 50 درصد بوده اما اكثریت‌آرا به نفع مخالفان به صندوق ریخته شد و تنها موفقیت دولت برنامه‌ریزی برای انتخابات سالم بود. به موازات پیروزی فهرست نامزدهای رفیق‌‌حریری در بیروت و فهرست نامزدهای حزب‌ا... مخالفان نیز در جنوب و بقاع به پیروزی چشمگیری دست یافتند. در همین حال رفیق‌حریری، نخست‌وزیر پیشین آمادگی خود را برای به‌عهده‌گرفتن مسؤولیت نخست‌وزیری آینده اعلام كرد و گفت كه برای همكاری با امیل لحود، رئیس‌جمهور مشكلی ندارد. (صفحه 13)



هری پاتر پشت در بسته آلمان
هری‌پاتر جادوگر نتوانست برای پیروز شدن در دادگاه‌های آلمان وردی بخواند و از قدرت جادویی‌اش استفاده كند.
بنا به حكم دادگاه‌های آلمان، علاقه‌مندان این كشور مجبورند تا 23 مهر (14 اكتبر) یعنی بیش از سه ماه پس از انتشار این كتاب در آمریكا و انگلستان برای انتشار رسمی ترجمه آلمانی كتاب چهارم هری‌پاتر انتظار بكشند. به همین دلیل عده‌ای از كودكان علاقه‌مند آلمانی تصمیم گرفتند از اوقات فراغت تابستانی استفاده كرده و خودشان دست به كار شوند. آنا كولمن، دختر 14ساله اهل برلین یك نسخه انگلیسی كتاب را تهیه و به همراه دوستانش ترجمه آن را شروع كرد. پدرش كه مهندس رایانه است همراه چند علاقه‌مند دیگر وب‌سایتی راه‌اندازی كرد و ترجمه شش فصل از كتاب را در آنجا به اشتراك گذاشت. اما كمپانی چارلزورلگ به‌سرعت عكس‌العمل نشان داد و علیه پدر آنا ادعای حقوقی مطرح كرد. حكم دادگاه چنین بود: یا حذف ترجمه غیرحرفه‌ای از سایت یا تحمل دو سال زندان یا پرداخت غرامتی هنگفت. پدر آنا با شنیدن حكم گفت: شوكه شدم. من فقط می‌خواستم دخترم را خوشحال كنم. (صفحه‌16)




نرخ سكه و طلا
سكه بهار آزادی طرح جدید: 57 هزار تومان
سكه بهار آزادی طرح قدیم: 60 هزار  و 900هزار تومان
نیم‌سكه بهار آزادی: 38 هزار و 400تومان
ربع سكه بهار آزادی: 23 هزار و 300 هزار تومان
یك مثقال طلای 18 عیار: 25 هزار و 950 تومان
یك گرم طلای 18 عیار: 56 هزار و 300 تومان (صفحه 4)