قاچاق پرواز

قاچاق پرواز



قاچاق پرندگان شكاری ماجرای تكراری محیط‌زیست كشور است كه این روزها در استان‌هایی مانند لرستان بیشتر به چشم می‌آید.‌ پرنده‌هایی كه زنده‌گیری می‌شوند تا راهی شیخ‌نشین‌های حوزه خلیج‌فارس گردند؛ این بازار تجارتی پرسود برای قاچاقچیان رقم‌زده‌است.
‌به گزارش مهر،‌ پاییز كه می‌شود پای شكارچیان و قاچاقچیان پرندگان به دشت‌های استان لرستان باز می‌شود؛ شكارچیانی كه از استان‌های جنوبی كشور به طمع زنده‌گیری این پرنده‌ها كیلومترها راه را آمده‌اند تا وسیله تاراج داشته‌های طبیعی این مرز و بوم باشند.
 ‌انتشار اخبار دستگیری این افراد طی سال‌های گذشته همواره در صدر اخبار حوزه محیط‌زیست بوده‌است ولی همواره پای این پرسش در میان است كه چرا تدبیری جدی برای مقابله با این معضل صورت نمی‌گیرد؛ معضلی كه می‌رود نسل پرنده‌های شكاری را با چالش جدی مواجه و چرخه طبیعت را مختل كند.
محموله‌های پرنده‌های زنده‌گیری‌شده هركدام برای خود قیمتی دارند. بستگی به نوع پرنده و كمیاب‌بودن آن نرخ‌گذاری روی این پرنده‌ها صورت می‌گیرد و به دست قاچاقچیان راهی مناطق شیخ‌نشین خلیج‌فارس می‌شوند.
جالب آنجاست كه زنده‌گیری و قاچاق این پرنده‌ها صرفا به‌عنوان ابزاری برای سرگرمی و تفریح شیوخ عرب محسوب می‌شود تا به‌نوعی در رقابتی با هم هركدام پرنده خاص و كمیاب‌تری را اسیر دست سرگرمی خود كنند.
 جریمه ۲ میلیارد ریالی  
استان لرستان به سبب موقعیت توپوگرافی و جغرافیایی كوهستانی خود یكی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان شكاری است و به همین دلیل بسیاری از قاچاقچیان این پرندگان راهی این دیار می‌شوند تا بلكه بتوانند از این محل به نان و نوایی برسند، غافل از این‌كه آنچه به تاراج می‌رود سرمایه ارزشمندی است كه با هیچ رقمی قابل جبران نیست.
مهرداد فتحی‌بیرانوند، مدیركل محیط‌زیست لرستان  با تاكید بر این‌كه بر اساس قانون جریمه شكار پرندگان شكاری حدود دو میلیارد ریال است، می‌گوید: همچنین قانون برای این امر حبس و مجازات در نظر گرفته است.
‌فتحی‌بیرانوند ادامه می‌دهد: در این موقع از سال پرندگان شكاری شروع به تخم‌گذاری می‌كنند و برای جوجه‌های خود در این فصل در حال تهیه غذا هستند.