روحانی: مردم، مراقبت‌های بهداشتی را تشدید كنند

روحانی: مردم، مراقبت‌های بهداشتی را تشدید كنند


رئیس‌جمهور با تاكید بر این‌كه هر فرد مبتلا به كرونا قانونا و شرعا موظف است برای جلوگیری از انتقال بیماری به جامعه، خود را قرنطینه كند، از همه مردم خواست مراقبت‌ها و دستورالعمل بهداشتی را در فصل پاییز و با توجه به همزمانی شیوع كرونا با بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی و شیوع نوعی ذات‌الریه در برخی كشورهای همسایه، تشدید كنند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با كرونا، كاهش آمار میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را بسیار نگران‌كننده خواند و گفت: آماری كه امروز در جلسه ستاد ارائه شد نشان می‌دهد كه میزان مراعات مردم از 82 درصد به 62 درصد در هفته گذشته رسیده كه این بسیار نگران‌كننده است چراكه اگر مردم به هشدارها و آموزش‌های عمومی توجه نكنند در ماه‌های پیش رو با یك مشكل بزرگی مواجه می‌شویم.
رئیس‌جمهور از وزارت بهداشت و صداوسیما و سایر رسانه‌ها خواست آموزش ملموس‌تری را با شیوه‌های مختلف برای مقابله با كرونا، به مردم ارائه كنند.
روحانی رعایت دقیق اصول و دستورالعمل‌های بهداشتی را یك ضرورت برشمرد و بار دیگر با رد دوگانه‌انگاری‌هایی كه در جامعه مطرح می‌شود، گفت: این دوگانه‌انگاری‌های نادرست را باید كنار بگذاریم و فكر نكنیم اگر نوجوانی مدرسه رفت مبتلا می‌شود اما در مهمانی‌های خانوادگی و بازی در كوچه مبتلا نمی‌شود! این ویروس همه جا هست و باید اصول بهداشتی دقیقا رعایت شوند.
وی افزود: در آزمون سراسری هم برخی نگران بودند و بدون توجه به عواقب آن برای نسل جوان ما، درخواست داشتند كه امسال كنكور برگزار نشود اما ما این دوگانه سلامت یا كنكور را هم نپذیرفتیم و غربالگری‌های قبل و بعد از كنكور نشان داد همه كنكوری‌ها به سلامت آزمون دادند و برگشتند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌كه سبك زندگی در روند مقابله با كرونا باید برای میان‌مدت و بلندمدت تغییر كند، اظهارداشت: كرونا بحثی نیست كه یك ماه دیگر تمام شود و باید حتی اگر واكسن هم در دسترس قرار گیرد، زندگی را با سبك جدید بنیانگذاری كنیم چراكه اكنون در برخی استان‌ها افرادی كه چند ماه قبل در بیمارستان بستری بوده‌اند بار دیگر به كرونا مبتلا شده و راهی بیمارستان شده‌اند و این نكات حتی موضوع واكسن را هم زیر علامت سوال قرار می‌دهد.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سرمایه‌گذاری در دوران كرونا و پساكرونا اشاره كرد و گفت: سرمایه‌گذاری‌ها از برخی امور باید به امور ضروری‌تر هدایت شوند. امروز سرمایه‌گذاری در بخش سلامت، بهداشت، اقتصاد دانش‌بنیان، اقتصاد دیجیتالی و دولت الكترونیك را باید تشدید كنیم.
رئیس‌جمهور در ادامه به موضوع قاچاق كالا در كشور اشاره كرد و گفت: متاسفانه در كشور ما قاچاق كالا وجود دارد و در شرایط فعلی و با توجه به شیوع ویروس كرونا با قاچاق دارو و واكسن مواجه هستیم كه همه ما مسؤولیم در این زمینه مراقبت و دقت بیشتری داشته باشیم.
روحانی تاكید كرد: از مرزبانی گرفته تا نیروهای مسلح و گمركات همه در شرایط فعلی باید مراقبت بیشتری در رابطه با قاچاق دارو و واكسن داشته باشیم. ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز دقت بیشتری كند و وزیر كشور هم به همه مسؤولان ذی‌ربط ابلاغ كند كه مبارزه با قاچاق دارو و واكسن در شرایط حساس فعلی را تشدید كنند. رئیس‌جمهور همچنین به موضوع ورود برخی گردشگران خارجی كه به‌عنوان زائر وارد شهرهای زیارتی كشور می‌شوند اشاره كرد و با توجه به شیوع ویروس كرونا از طریق این گردشگران گفت: این موضوع جای نگرانی دارد و باید مراقبت بیشتری بكنیم.
روحانی همچنین بر ضرورت انجام امور و خدمات عمومی از طریق الكترونیكی تاكید كرد و گفت: هر كاری را می‌توانیم از طریق الكترونیكی انجام دهیم باید همین كار را بكنیم و از مراجعه حضوری جلوگیری شود.