پیام فرمانده به‌ترامپ

سرلشکر سلامی: ما همه کسانی که در شهادت حاج‌قاسم سلیمانی مستقیم و غیرمستقیم نقش داشتند را می‌زنیم؛ این یک پیام جدی است

پیام فرمانده به‌ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که این روزها به شدت نیازمند نمایش‌های تبلیغاتی برای انتخابات ریاست‌جمهوری است هنوز نتوانسته در پرونده ایران به نتیجه‌ای برسد به همین دلیل در واپسین روزها با استناد به گزارش‌های غیرمعتبر، لاف در غربت می‌زند و برای ایران خط و نشان می‌کشد. اما سناریوی ساختگی آمریکایی‌ها در این مورد اخیر آنقدر ضعیف بود که حتی متحدان آمریکا نیز چندان آن را جدی نگرفتند چرا که نشریه پولیتیکو مدعی شده بود ایران می‌خواهد به تلافی ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از سوی آمریکا، سفیر آمریکا را در آفریقای جنوبی به قتل برساند. پس از این ادعای مضحک، رئیس‌جمهور آمریکا شروع به تهدیدهای توخالی علیه ایران کرد و در توئیتر نوشت که اگر ایران اقدامی انجام دهد، آمریکا هزار برابر بزرگ‌تر به آن پاسخ می‌دهد. این تهدید در حالی است که سوابق اقدامات آمریکا به هیچ وجه چنین چیزی را ثابت نمی‌کند و از سوی دیگر سوابق اقدامات جمهوری اسلامی ایران نیز نشان می‌دهد سناریوی ساختگی آمریکایی‌ها به هیچ‌وجه با رویکرد و سیاست‌های اعلامی و اعمالی جمهوری اسلامی ایران همخوانی ندارد. با این‌حال به نظر می‌رسد همین تهدیدات توخالی ترامپ اگر بی‌پاسخ بماند از یک سو باعث برخی ذهنیت‌های اشتباه در میان مقامات آمریکایی شده و از سوی دیگر زمینه را برای بهره‌برداری‌های تبلیغاتی کاخ سفید فراهم می‌کند. کارشناسان معتقدند در چنین شرایطی، تهدید را باید با تهدید و اقدام را با اقدام پاسخ داد و نباید با سکوت در مقابل گزافه‌گویی‌های مقامات آمریکایی آنها را به این خیال و وهم انداخت که از دست بالاتری در مقابل ایران برخوردارند.

مختصات روشن انتقام ایران
یکی از ویژگی‌های رهبر انقلاب اسلامی در عرصه سیاست‌خارجی، قاطعیت و رفتار انقلابی ایشان است. همین رویکرد باعث شده تا با مواضعی که در عرصه سیاست خارجی می‌گیرند ضمن بیان شفاف مواضع، هشدارهای لازم را نیز به طرف مقابل منتقل کنند و به روشنی برای افکار عمومی تبیین کنند که تهدیداتی که طرف مقابل انجام می‌دهد جز حرف‌های بدون پشتوانه چیزی نیست و آمریکایی‌ها در صحنه عمل، توان مقابله با جمهوری اسلامی را ندارند.
ایشان در تیر 94 از این تهدیدات مقامات آمریکایی به لاف در غربت یاد کردند و در خطبه‌های نماز عید سعید فطر با اشاره به حرف رئیس‌جمهور وقت آمریکا مبنی بر توان نابود کردن ارتش ایران گفتند: قدیم‌ها به این گونه حرف‌ها «لاف در غریبی» می‌گفتند.
رهبر انقلاب خطاب به مقامات آمریکایی تأکید کردند: ما از هیچ جنگی استقبال و هیچ جنگی را آغاز نمی‌کنیم اما اگر جنگی روی دهد آن کس که از نبرد سرشکسته خارج می‌شود آمریکای متجاوز و جنایتکار است.
در ماجرای ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هم رهبر انقلاب از همان ساعات اولیه پس از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، مختصات انتقام را به صورت شفاف بیان کردند.  رهبر انقلاب در پیام تسلیتی که در 13 دیماه سال قبل برای شهادت سردار سلیمانی صادر کردند درباره انتقام، اینگونه فرمودند: انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهره‌ بین‌المللی مقاومت است و همه‌ دلبستگان مقاومت خونخواه اویند.
در 18 دیماه نیز که رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حملات موشکی خود پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق را در هم کوبیدند رهبر انقلاب در سخنانی فرمودند: بحث انتقام بحث دیگری است، دیشب یک سیلی به آنها زده شد اما در مقام مقابله، این اقدامات نظامی به این شکل کفایت نمی‌کند بلکه باید حضور فسادبرانگیز آمریکا در منطقه تمام شود.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین 31 تیر در دیدار نخست‌وزیر عراق تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران هرگز این موضوع (ترور شهید سلیمانی) را فراموش نخواهد کرد و قطعاً ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد.
سلامی: هر کسی در ترور سردار سلیمانی نقش داشته، می‌زنیم
مقامات سپاه پاسداران و نیروهای مسلح نیز به تبعیت از رهبر انقلاب همواره، رویکرد قاطع خود در مقابل تهدیدات آمریکایی‌ها را به صورت شفاف بیان کرده‌اند و دیروز هم فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنرانی خود در مراسم صبحگاه‌ مشترک ستاد فرماندهی کل سپاه با اشاره به تناقضات موجود در مواضع آمریکایی‌ها، ویژگی‌های انتقام ایران را به شکل شفاف‌تری بیان کرد و گفت آمریکایی‌ها نمی‌توانند با اینگونه خیال‌پردازی‌ها از زیر بار انتقام خون شهید سلیمانی فرار کنند. سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه دیروز در واکنش‌ به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا، خطاب به وی هشدار داد: آقای ترامپ درباره وعده انتقام ما از شهادت سردار سلیمانی شک نکنید؛ زیرا این وعده کاملا قطعی، جدی و واقعی است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ سلامی افزود: ما اهل شرف و جوانمردی هستیم و جوانمردانه و عادلانه انتقام می‌گیریم به همین علت هم بود که در عین‌الاسد سربازان شما را هدف قرار ندادیم. ما کسانی را هدف قرار می‌دهیم که در شهادت سردار بزرگ سپهبد حاج قاسم سلیمانی مستقیم یا غیرمستقیم نقش داشتند.
فرمانده کل سپاه خطاب به دولتمردان آمریکا افزود: شما فکر می‌کنید ما در قبال خون برادر شهیدمان یک سفیر زن را در آفریقای جنوبی می‌زنیم؟
سلامی همچنین تصریح کرد: آمریکایی‌ها بدانند هر کسی را که در ماجرای ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی نقش داشته است، می‌زنیم و این یک پیام جدی است.
فرمانده کل سپاه گفت: شما در حالی که به شدت گرفتار مشکلات داخلی خود هستید ما را تهدید به حمله هزار برابری می‌کنید، اما زمانی که عین‌الاسد را زدیم، فرض و پیش‌بینی ما این نبود که شما جواب ندهید، بلکه کاملا فرضمان این بود که پاسخ می‌دهید و همان موقع صد‌ها موشک را آماده شلیک کرده بودیم که اگر پاسخ دهید اهداف مورد نظر را ویران کنیم. وی افزود: امروز هم همین است و اگر تار مویی از سر یک ایرانی کم شود، تمام کرک‌های شما را به باد می‌دهیم.
فرمانده کل سپاه گفت: این تهدید‌ها جدی است و ما جنگ لفظی نمی‌کنیم و همه چیز را به میدان عمل واگذار می‌کنیم.
نیاز به قاطعیت در دیپلماسی
رویکرد دشمنان در گذشته نشان داده که صرفا در مواقعی که جمهوری اسلامی ایران موضع قاطع و صریحی در مقابل رفتار آنها گرفته، از مواضع زیاده خواهانه خود عقب نشسته و دست به تعدیل سیاست‌های خود زده‌اند. در این زمینه می‌توان به نمونه‌های فراوانی اشاره کرد که از جمله آنها ماجرای کاهش تعهدات هسته‌ای ایران بود که پس از آن اروپایی‌ها تا حدودی برای حفظ برجام به تکاپو افتادند. همچنین می‌توان به هشدار مقام معظم رهبری به مقامات عربستان در ماجرای حادثه تلخ منا و خودداری آل سعود از تحویل دادن پیکر شهدای ایرانی اشاره کرد که پس از هشدار شدید رهبر انقلاب، رفتار عربستان تغییر کرد و ماجرا در آن مقطع خاتمه یافت.
همانطور که گفته شد مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران به تبعیت از رهبر انقلاب از اتخاذ مواضع قاطع علیه دشمن، ابایی ندارند و همین موضع‌گیری‌های قاطع که گاهی در بیان حرف و گاهی در مقام عمل خود را نشان داده باعث هوشیاری مقامات غربی نسبت به توان و اقتدار جمهوری اسلامی ایران شده است.
با این‌حال برخی کارشناسان معتقدند جای اینگونه موضع‌گیری‌ها در میان مقامات دولتی و دستگاه دیپلماسی خالی است و اگرچه وزارت خارجه جای مسائل دیپلماتیک است اما این مساله منافاتی با بیان شفاف مواضع کشور ندارد.
محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس مسائل بین‌الملل در همین زمینه به جام‌جم می‌گوید: ضرورتی ندارد که موضع دستگاه دیپلماسی کشور مانند سپاه، مجلس و... باشد اما مهم این است که همه مواضع در یک جهت باشد.
وی با تاکید بر ضرورت پاسخگویی در مقابل تهدیدات دیگران به ویژه تهدیدات اخیر ترامپ علیه ایران معتقد است: الزاما نیازی نیست که دستگاه دیپلماسی هم علیه تهدیدات با ادبیات سایر نهادها سخن گوید اما در هرحال طبیعتا وزارت خارجه باید نسبت به تهدیدات اخیر ترامپ واکنش قاطع داشته باشد و تاکید کند که دوران بزن در رو تمام شده و اگر اشتباهی از آمریکا سر بزند از اقدام خود پشیمان خواهد شد.
قدیری ابیانه بر این مساله تاکید دارد که باید از موضوع اقتدار نسبت به این گونه تهدیدات واکنش داشت و نباید در مقابل آن سکوت کرد. وی در همین زمینه با تاکید بر اینکه باید به طرف مقابل نشان داد که جمهوری اسلامی ایران در عملی کردن تهدیدات خود جدی است افزود: دو صد گفته چون نیم کردار نیست.
این کارشناس مسائل بین‌الملل در همین خصوص به اعزام نفتکش‌های ایران به ونزوئلا و ناتوانی آمریکا در اختلال در این مسیر اشاره کرد و گفت: یکی از دلایلی که آمریکا جرات ممانعت از حرکت نفتکش‌های ایرانی را نداشت این بود که می‌دانست در صورت توقیف کشتی‌ها قطعا ایران واکنش قاطع خواهد داشت و کشتی‌های آنها را در منطقه توقیف می‌کند.
همانطور که قدیری ابیانه اشاره کرده، قاطعیت ایران همواره آثار مثبتی برای کشور در عرصه بین‌المللی به همراه داشته است و ادامه این مسیر می‌تواند به پیشبرد اهدافمان کمک کند. در ادامه به سوابق مواضع قاطع ایران در عرصه بین‌المللی پرداخته‌ایم.



انتقام در عمل
همانطور که سردار سلامی در سخنان دیروز اشاره کرد جمهوری اسلامی ایران در عمل نشان داده که در انتقام جدی است و نمونه‌های آن را می‌توان در گذشته ملاحظه کرد.
سیلی سخت
یکی از نمونه‌های بارز قاطعیت ایران در مقابله با اقدامات دشمن، حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد در واکنش به ترور سردار سلیمانی بود.  در این حملات که 18 دی 1398 انجام شد حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی در عراق با عنوان رسمی عملیات شهید سلیمانی صورت گرفت. در این عملیات نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با پرتاپ ۱۳ موشک از طراز قیام و فاتح ۳۱۳ از کرمانشاه، ‌پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار عراق را در هم کوبید.
گوشمالی نیروی دریایی ملکه
نمونه دیگر از اقدامات مقابله‌ای ایران، سال 98 و در واکنش به دزدی دریایی نیروهای انگلیسی بود که محموله نفتی جمهوری اسلامی ایران را به بهانه‌ تحریم، در جبل‌الطارق توقیف کردند. این اتفاق در 13 تیر سال گذشته رخ داد و مقامات جبل الطارق به دستور انگلیسی‌ها و با دخالت نیروی دریایی این کشور نفتکش «گریس 1» را که حامل نفت خام ایران بود توقیف کردند.  ایران پس از اتمام حجت با لندن، 15 روز بعد دست به اقدام متقابل زد و در 28 تیر یک فروند نفتکش انگلیسی به نام  استینا امپرو هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریا توقیف شد. پس از این اتفاق و تحقیر مقامات انگلیسی، ‌دولت جبل‌الطارق به درخواست لندن مجبور به رفع توقیف محموله ایرانی شد.




صریح در اعلام موضع
رهبر انقلاب در بیان مواضع  نشان‌ داده‌اند که جمهوری اسلامی ایران هیچ ابایی از اعلام شفاف مواضع خود در عرصه سیاست خارجی ندارد و این رویکرد می‌تواند الگویی برای تمام مقامات و دستگاه‌های کشور باشد.
موضع شفاف در قبال مساله فلسطین و رژیم صهیونیستی از اصول بنیادین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. امام خمینی (ره) در سخنان خود از رژیم صهیونیستی به غده سرطانی یاد کردند که باید از بین برود و حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای نیز بدون هیچ ملاحظه‌ای بر همان مواضع بنیانگذار انقلاب اسلامی تاکید کرده‌اند و در شهریور سال 92 تاکید کردند: رژیم صهیونیستی یک غدّه‌ سرطانی است و باید از بین برود، این حرف امام است.  ایشان همچنین در بهمن سال 90 با تاکید بر مواضع قاطع ایران در خصوص اسرائیل تاکید کردند: صریح می‌گوییم. ما در قضایای ضدیت با اسرائیل دخالت کردیم؛ نتیجه‌اش هم پیروزی جنگ سی و سه روزه و پیروزی جنگ بیست و دو روزه بود. بعد از این هم هر جا هر ملتی، هر گروهی با رژیم صهیونیستی مبارزه کند، مقابله کند، ما پشت سرش هستیم و کمکش می‌کنیم و هیچ ابائی هم از گفتن این حرف نداریم. این حقیقت و واقعیت است. در سخنان اول فروردین سال 92 نیز رهبر انقلاب در واکنش به تهدیدات رژیم صهیونیستی اینگونه موضع گرفتند که «اگر غلطی از سردمداران رژیم صهیونیستی سر بزند، جمهوری اسلامی «تل‌آویو» و «حیفا» را با خاک یکسان خواهد کرد.»


بی‌پروا در زمین، هوا و دریا
قاطعیت ایران تنها محدود به اقدامات مقابله‌ای نیست و نیروهای جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته نشان داده‌اند هرگاه احساس کنند تمامیت ارضی کشور از سوی بیگانه مورد تهدید قرار گرفته بدون کوچک‌ترین ملاحظه‌ای به صورت فعال وارد صحنه شده و اجازه تجاوز به دشمن نمی‌دهند.


سرنگون کردن پهپاد متجاوز آمریکایی
آمریکایی‌ها جدیت ایران در حفاظت از مرزهای خود را در موارد متعدد در سال‌های گذشته دیده‌اند که شاخص‌ترین نمونه آن انهدام پهپاد جاسوسی آمریکا از سوی پدافند ایران در خرداد ۹۸ بود. در این تاریخ یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا به نام گلوبال هاوک  پس از تجاوز به حریم هوایی ایران از سوی سامانه دفاعی بومی سوم خرداد منهدم شد. پس از این اتفاق، ارتش آمریکا مدعی شد که این پهپاد خارج از مرز‌های ایران بوده و ترامپ مثل همیشه شروع به خط و نشان کشیدن برای ایران کرد اما نهایتا هیچ‌یک از این خط و نشان‌ها ثمری نداشت و گذشت زمان نشان داد که این تهدیدات ترامپ نیز همچون سایر تهدیدات او توخالی است.
دستگیری ملوانان آمریکایی
آمریکایی‌ها یکبار دیگر دی سال 94 به خاطر تجاوز به مرزهای آبی جمهوری اسلامی ایران، گوشمالی شدند. در آن مقطع نیروی دریایی سپاه پاسداران در حوالی جزیره فارسی در خلیج فارس، دو شناور آمریکایی را که سلاح‌های نیمه‌سنگین همراه داشته و وارد حریم آبی ایران شده بودند، متوقف کرده و 10 ملوان حاضر آن را که یکی از آنها زن بود، دستگیر کرد. فیلم‌ها و تصاویری که از سربازان بازداشت‌ شده آمریکایی منتشر شد برای مدت‌ها به سوژه داغ رسانه‌ها تبدیل شد.
مانور قدرت
بیست و هفتم فروردین 99 نیز یازده شناور تندروی نیروی دریایی سپاه در برابر کشتی های آمریکایی، مانوری از قدرت را نشان دادند. مانوری که حاکی از عزم ایران برای نمایاندن توان نظامی و دفاعی خود برای پاسداری از مرزهای آبی و خاکی میهن‌مان بود. در این باره ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بیانیه‌ای از «ترددهای خطرناک و آزاردهنده» چند فروند از قایق‌های تندرو سپاه در اطراف شناورهای ایالات متحده خبر داد. البته این اظهارات از سوی مقامات ایرانی بی پاسخ نماند و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در واکنش به این تحولات در خلیج فارس تاکید کرد: چیزی که باعث ناامنی در منطقه خلیج فارس می‌شود در واقع حضور غیرقانونی و متجاوزانه آمریکایی‌ها است که از آن طرف دنیا در کنار مرزهای ما حضور یافته‌اند.
تنبیه متجاوزان انگلیسی
در فروردین 86 نیز دو شناور انگلیسی شامل 15 نیروی نظامی این کشور که از ناو جنگی99‌F بودند حریم دریایی ایران را در شمال خلیج‌فارس نقض کرده و توسط نیروهای سپاه بازداشت شدند. سرانجام پس از تعهد کتبی انگلیس، نظامیان متجاوز این کشور پس از 13 روز مشمول رأفت اسلامی ایران قرار گرفتند و در عصر 15 فروردین آزاد شدند.