اول انتخاب بازیگر بعد نوشتن فیلمنامه!

عبدالرضا اکبری از نگاه تجاری به سینما انتقاد کرد

اول انتخاب بازیگر بعد نوشتن فیلمنامه!


سینما این روزها در انحصار چهره‌های خاصی است که در فیلم‌های زیادی حضور دارند و جایی برای بقیه نیست. این انتقادات را بارها شنیده‌ایم و حالا در روزهای کرونایی که سینما هم تعطیلی غیرعلنی‌ای را پشت سر می‌گذارد، شاهد همین انتقادات هستیم. عبدالرضا اکبری بازیگر پیشکسوت هم در گفت و گو با میزان به همین نکات اشاره کرده و گفته کمتر از ۱۰ درصد بازیگران به اندازه کل ۹۰ درصد بازیگران دیگر دستمزد می‌گیرند. البته بر این موضوع هم تاکید کرده که بخش عمده‌ای از این درآمدها ناشی از حضور این چهره‌های در بخش‌های تجاری و ارتباطشان با حامیان مالی و سرمایه‌گذاران است، اما در هر صورت گفته: من فکر می‌کنم حتی بیشتر از ۹۰ درصد بازیگران علنا دستمزدی دریافت نمی‌کنند.
او در همین زمینه ادامه می‌دهد: به طور کلی وضعیت دستمزد بازیگران اصلا خوب نیست، به جز آن عده معدود که جزو بازیگران سینما هم محسوب نمی‌شوند، بقیه با مشکلات بی‌شماری زندگی خود را سپری می‌کنند.  
این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به کنار گذاشته‌شدن بازیگران میانسال و کهنسال می‌گوید: در سینما تماما به گیشه نگاه می‌شود و فیلمنامه را براساس بازیگران چهره می‌نویسند، در بیشتر فیلم‌ها باید دو بازیگر جوان بفروش وجود داشته‌باشد، به همین دلیل به سنین بالای 40 سال توجه خاصی نشده و سرمایه‌گذاری خاصی نسبت به آن صورت نمی‌گیرد.  
او درباره احتمال برگزاری جشنواره فیلم فجر عنوان می‌کند: اگر سینما تولید داشته‌باشد به یک جشنواره نیاز است، اگر سینمای امروز در شرایط کرونا تولیدی دارد، طبیعتا ما هم نیازمند جشنواره فیلم فجر هستیم، از سویی جشنواره فیلم فجر یک نیاز همیشگی و بازار رقابت سینمای ایران است.
اکبری در پایان بیان می‌کند: امروزه با وجود شیوع بیماری کرونا اکثریت مشاغل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند، حتی مسابقات ورزشی هم برگزار می‌شود، مدارس و دانشگاه‌ها باز شده‌اند، به همین دلیل اگر قرار بر تعطیلی باشد این مراکز هم نباید باز می‌شدند، حال که این مراکز باز شده‌اند یعنی می‌توان جشنواره فیلم فجر امسال را هم با رعایت نکات بهداشتی برگزار کرد.