چطور مدیر بدی در شركت نوپا باشیم؟!

چطور مدیر بدی در شركت نوپا باشیم؟!


«سرعت» تفاوت بزرگی است كه شركت‌های نوپا (استارت‌آپ‌ها) با سازمان‌های جاافتاده دارد. یك شركت نوپا می‌خواهد در سریع‌ترین زمان به مرحله رشد برسد یا ضعف‌های خود را شناسایی كرده و با چرخش در مسیر جدیدی فعالیت خود را ادامه دهد. رسیدن به سرعت ایده‌آل اقتضای خود را دارد و لازم است تعاملات و ساختار متفاوتی در محیط كار و ارتباط اعضای تیم پیاده شود. در این میان وظایف زیادی به عهده مدیر یك شركت نوپاست. استخدام نیروهای مناسب، ایجاد هماهنگی میان اعضای تیم و فراهم كردن بهترین شرایط كاری از مسؤولیت‌های اصلی مدیر یك شركت نوپا خواهد بود. اگر مدیر یك شركت نوپا نتواند تعادل میان اعضای تیم و سرعت مطلوب را فراهم كند، احتمال زیادی دارد كه با شكست مواجه شود.
در ادامه به بعضی از ویژگی‌های یك مدیر بد در شركتی نوپا اشاره می‌كنیم:
 قاتل خلاقیت: یك مدیر بد فرصت خلاق بودن را از همه اعضای تیم می‌گیرد. او سعی می‌كند از افراد كارهای مشخص بخواهد و تمام زمان‌ آنها را با كارهای مختلف پر كند تا امكان تفكر عمیق و خلق ایده‌های تازه را نداشته باشند. همچنین اگر كسی با ایده‌ای به سراغ مدیر برود، آن را نادیده می‌گیرد و بابت وقت اضافه‌ای كه صرف رسیدن به آن ایده شده، كارمندش را تنبیه خواهد كرد!
 جداسازی سازمانی: ایجاد محیط‌های جزیره‌ای و كار در خلأ باعث می‌شود ارتباط خوبی بین اعضای یك تیم شكل نگیرد. یك مدیر بد احتمالا كاری خواهد كرد كه اعضای مختلف تیم كه با یكدیگر در ارتباط نیستند، احساس خوبی نسبت به هم نداشته باشند و بخواهند در كار یكدیگر كارشكنی كنند.
 تشویق و تشكر نكردن: یك مدیر بد سعی می‌كند كارمندان خوب را تنبیه و كارمندان بد را تشویق كند. از اعضای تیم كه خالصانه كار می‌كنند، تشكری نمی‌كند و ارزشی برای مشاركت بدون چشمداشت آنها قائل نیست.
 محیط سلب در شركت نوپا: یك مدیر بد انعطاف‌پذیری شركت نوپا را فراموش كرده،‌ سعی می‌كند محیط شركت را هرچه بیشتر شبیه سازمان‌های جاافتاده كند. نامه‌نگاری‌های طاقت‌فرسا، طبقه‌بندی و دسته‌بندی اعضای تیم و ایجاد فضاهای جدا (به‌جای محیط تخت كه ارتباط افراد را تسهیل كند) را در اولویت قرار می‌دهد و از فعالیت‌های غیركاری مانند آموزش یا ورزش جلوگیری می‌كند. در این محیط افراد امكان برقراری ارتباط و انتقال تجربه را نخواهند داشت.
 استخدام افراد بدون انعطاف: چنین مدیری سعی می‌كند افراد بدون انعطاف كه فقط قائل به ساعت كاری مشخص و وظایف معلوم هستند را استخدام كند. این افراد ریسك‌پذیر هم نیستند و در مقابل ناملایمات دوام نمی‌آورند. همچنین این افراد در تیم نمی‌توانند وظایف متنوع به عهده بگیرند و مهارت‌های ارتباطی پایینی دارند.