روزهای سخت آقای عضله

رونی کلمن قهرمان پیشین پرورش اندام حالا قادر به راه رفتن نیست

روزهای سخت آقای عضله

در تالار افتخارات مسابقات مستر المپیا ( معتبرترین مسابقات پرورش‌انــــدام جـــــــــهان )، نام‌دو ورزشکار بیش از همه به چشم می‌آید: «رونی کلمن» و «لی هنی» که هر کدام‌شان 8‌قهرمانی در این مسابقات به دست آورده‌اند. اما حال و اوضاع این روزهای رونی کلمن هیچ شباهتی به روزهای دوران قهرمانی‌اش ندارد. عوارض تمرینات سخت دوران حرفه‌ای باعث شده تا ستاره دنیای پرورش‌اندام طی چند سال اخیر حدود 10‌عمل جراحی روی بدنش انجام دهد. آخرین عمل او روی شکستگی مهره چهارم کمرش بود که اعلام کرد موفقیت‌آمیز بوده، اما پس از چند ماه عوارض این عمل برگشت. حالا او قادر به راه رفتن نیست و به گفته خودش، بدون کمک نمی‌تواند روی پاهایش بایستد. او خودش در مورد این روزهای سختش می‌گوید: «آیا می‌خواهید هنوز مثل من باشید؟ همان اخلاقی را که من داشتم؟ همانطور که می‌بینید ، من هشت بار قهرمان مستر المپیا هستم که نمی‌توانم راه بروم. » موضوع دیگر، هزینه‌ای است که کلمن در این چند سال اخیر کرده است. هر عمل او بین 200 تا 300‌هزار دلار هزینه دارد و او تاکنون نزدیک به 2‌میلیون دلار در این زمینه خرج کرده است. کلمن درباره آخر عمل جراحی‌اش می‌گوید: «فکر می‌کنم عمل جراحی آنطور که باید پیش نرفت و همه چیز منجر به این واقعیت شد که دیگر نمی‌توانم روی پاهایم بایستم. باید درک کنید که برای من آسان نیست، هر عمل بسیار دشوار و هزینه آن بسیار بالاست. با این حال، با حمایت شما تسلیم نخواهم شد و به مبارزه ادامه خواهم داد.» کلمن اعلام کرد آماده یک عمل جراحی دیگر می‌شود و به همین دلیل فعلا از ویلچر استفاده می‌کند. او از همه مردم و همراهان خود خواست تا برای او دعا کنند.

اکبرزاده سرمربی تیم‌ملی بدنسازی:
    کلمن به توصیه‌های پزشکان گوش نکرد

رونی کلمن اسطوره پرورش اندام جهانی نمی‌تواند راه برود. او فلج شده است. این خبر برای طرفداران او، شوکی بزرگ بود. حالا خیلی‌ها نسبت به این رشته بدبین شده‌اند. می‌گویند  آخر پرورش اندام نقص‌عضو است. اکبرزاده، سرمربی تیم‌ملی پرورش اندام اما در این باره حرف‌های دیگری می‌زند.
رونی کلمن دیگر نمی‌تواند راه برود. آیا می‌توان گفت پرورش اندام چنین عوارض سنگینی دارد؟
طبیعتا هر ورزشی یک سری اثرات بد دارد. ولی اتفاقی که برای رونی یا فیلکس ویلر(قطع بخشی از پایش) رخ داد، برای همه رخ نمی‌دهد. شما فقط روی کلمن را نبینید،  به آرنولد نگاه کنید که چقدر سر زنده است. شان ری هنوز تمرین می‌کند. لابرادا هم همین‌طور و تجارت‌اش را دارد. به هر صورت این اتفاقات برای بعضی ورزشکاران حرفه‌ای رخ می‌دهد اما اینطور نیست که شامل همه شود. شاید اگر بشمارید تنها 10‌بدنساز نامی پیدا می‌کنید که این اتفاقات برایشان رخ داده باشد.
در ایران مواردی مثل مورد رونی نداشتیم؟
من 30‌سال است در پرورش اندام کار می‌کنم و تا به حال مورد این شکلی در ایران نداشتیم ولی به هر حال مرگ و میر بوده است. آنهایی هم که فوت‌کرده‌اند مشخص نشده دقیقا به چه خاطر بوده؟ به خاطر دارو بوده یا مشکلات قلبی و عروقی. الان در جامعه ما جوان 35‌ساله سکته می‌کند. در چنین مواردی خیلی مهم است که بررسی دقیق پزشکی صورت گیرد. آیا موروثی بوده و ضایعه‌ای مادرزادی داشته یا نه؟ ولی باز هم تاکید می‌کنم به هر حال ورزش حرفه‌ای آثار جانبی برای ورزشکار دارد.
فکر می‌کنید دلیل بلایی که سر کلمن آمد، چه بوده؟
تمرینات سنگین باعث آسیب نخاعی به او شده است. البته بعد از جراحی هم پزشکان به ایشان توصیه کردند نباید تمرین کند ولی او گوش نداد و تمریناتش را از سر گرفت.
درباره مرگ ناگهانی بیت‌ا... عباسپور هم هنوز ابهاماتی وجود دارد. مشخص نشد دلیل مرگ چه بوده؟
من به شخصه پیگیر ماجرای مرگ آقای بیت‌ا... عباسپور شدم. نه خانواده‌اش و نه پزشک او تائید نکردند که مرگش به دلیل اثرات داروهای بدنسازی بوده است. کلا نمی‌توان درباره هیچ چیز با قطعیت حرف زد. خیلی‌ها هستند که خیلی بیشتر از بیت‌ا... دارو مصرف کرده‌اند ولی آیا از دنیا رفته‌اند؟ البته باید این را بگویم که من به هیچ وجه موافق مصرف دارو نیستم.
به نظر می‌رسد مصرف داروها در باشگاه‌ها مخرب شده و خیلی‌ها آسیب می‌بینند. درست است؟
خب من به عنوان مربی با فدراسیون کار می‌کنم. مورد بوده که جوان 17‌ساله گفته فلان مربی برایش دارو تجویز کرده. آخر چرا باید در سنی که جوان سرشار از هورمون است و رشد می‌کند، دارو بخورد؟ متاسفانه بعضی‌ها به خاطر سودجویی این کارها را می‌کنند و من اسمش را خیانت و راهزنی می‌گذارم. فدراسیون هم در تلاش است تا بتواند از این مشکلات جلوگیری کند و در حال سازماندهی این مسائل است.