رازِ مذاکره

تعیین تاریخ 30‌روزه و تعلیقی که شاید لغو شود

رازِ مذاکره

اصل خبر که به رسانه‌ها مخابره شد این بود؛ مهلت 30‌روزه به طرفین برای رسیدن به یک توافق موثر. صحبت از جلسه 8‌ساعته در دادگاه عالی ورزش برای رسیدگی به شکایت ایران از فدراسیون جهانی جودو بود؛ جلسه‌ای که در آن از شهود خواسته بودند نقطه نظرات خود را بیان کنند. نکته عجیب اما اینجا بود  که در این دادگاه زمانی برای حرف زدن رئیس فدراسیون ایران و رئیس فدراسیون جهانی تدارک دیده نشده بود، اما هوشیاری مقامات ایرانی و استفاده از لحظه استراحت باعث شد تا مذاکره‌ای کوتاه بین طرفین صورت بگیرد.
در زمان استراحت دادگاه، آرش میراسماعیلی و ماریوس ویزر، رئیس فدراسیون جهانی برای دقایقی با یکدیگر گپ زدند و به قول ایرانی‌ها سنگ‌های خودشان را واکندند. به گفته خیلی از اهالی جودو همین صحبت‌های میراسماعیلی و ویزر و و انعکاس آن به دادگاه تاثیر زیادی روی رای نهایی خواهد داشت، چراکه کمتر پیش آمده که در دادگاه عالی ورزش و زمانی که قرار است رایی اعلام شود مهلتی 30‌روزه به طرفین می‌دهند. حالا طرفین تقریبا 30‌روز زمان دارند تا در گفت‌و‌گوهایی دوجانبه درباره مسائل مختلف جودو و تعلیق ایران حرف بزنند و اگر بتوانند به یک تفاهم مناسب برسند باید گفت که رای نهایی دادگاه عالی صادر نخواهد شد.
آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو در گفت‌و‌گو با جام‌جم درباره آنچه در دادگاه اتفاق افتاد، می‌گوید:«جلسه خوب و البته سنگینی بود.در این دادگاه زمانی را برای روسا تدارک ندیده بودند و فقط باید شهود حرف‌های‌شان را می‌زدند. در نهایت تصمیم گرفتیم و از فرصت استفاده کردیم در زمان استراحت دادگاه با ویزر به مدت تقریبا نیم ساعت حرف زدیم.»
او با اشاره به این جلسه ایستاده ادامه می‌دهد:«مذاکره خوب و دوستانه‌ای بود. مسائل متعددی در این گفت‌و‌گو مطرح شد و هدف این بود که به یک راه حل مناسب برسیم. به هر شکل ما زیرمجموعه فدراسیون جهانی جودو هستیم و فارغ از این‌که رأی به نفع ما و یا به ضرر ما باشد، باید با فدراسیون جهانی جودو تعامل و همکاری داشته باشیم. امیدوارم در نهایت با فدراسیون جهانی برای کمک به جودوی ایران به تفاهم برسیم.»
میراسماعیلی در پایان گفت:«امید زیادی داریم اتفاق‌های خوبی بیفتد؛ اتفاق‌هایی که به نفع خانواده جودو و ورزشکاران ایران باشد. همان‌طور که گفتم ما زیرمجموعه فدراسیون جهانی هستیم و تمام تلاش‌مان این است تا از طریق گفت‌و‌گو خیلی از مشکلات را حل کنیم. انشاءا...  این اتفاق می‌افتد و گره‌ها باز می‌شود.»
بنابر خبرهای به دست آمده، هیأت اعزامی ایران به سوئیس در جلسه‌ای با مسوولان فدراسیون جهانی، نقطه نظرات خود را بیان کرده‌اند؛ نقطه نظراتی که امیدواریم در نهایت کار را به جایی برساند که خطر تعلیق را از سر فدراسیون جودو ایران بردارد.