مجسمه‌ها شورای نظارت دارند

مجسمه‌ها شورای نظارت دارند


در این سال‌ها تعداد مجسمه‌های شهری كه شباهتی به مفاخر كشورمان نداشته‌اند، كم نبوده و ما هم در روزنامه جام‌جم بارها به آن پرداخته‌ایم اما بر اساس اظهارات مدیركل هنرهای تجسمی ساخت، اجرا و نصب هرگونه مجسمه، دیوارنگاره و نقش‌برجسته در فضای شهری باید با مجوز شورای نظارت بر نصب مجسمه‌ها صورت بگیرد و قانون آن سال‌های پیش تصویب شده است.
هادی مظفری دیروز در گفت‌وگویی مفصل با مهر توضیح داده كه از حدود ۶۰ سال پیش تاكنون چهار آیین‌نامه مبنی بر نحوه نظارت بر انتخاب، ساخت و نصب مجسمه‌ها و یادمان‌ها در میدان‌ها و اماكن عمومی داشته‌ایم كه همگی به‌عنوان قانون الزام‌آور است.
بنابراین به گفته مظفری، ساخت، اجرا و نصب هرگونه مجسمه، دیوارنگاره و نقش‌برجسته در فضای شهری باید با مجوز شورای نظارت بر نصب مجسمه‌ها صورت بگیرد. بنابراین ما تمامی ظرفیت‌های قانونی مبتنی بر رعایت دستگاه‌ها از این آیین‌نامه را داریم. هدف اصلی از تدوین این سه آیین‌نامه، حمایت از ایده ساخت و نصب مجسمه‌های شهری و پاسداشت مشاهیر و بزرگان است و در این روند، مشورت‌گرفتن و سپردن كار به خبرگان مجسمه‌سازی و هنرمندان صاحب‌نام و صاحب‌امضا مهم‌ترین بخش كار است.