قرار بود آرامگاه «قیصر» تبدیل به فرهنگسرا شود

مطالبه یك شاعر در فضای مجازی و طرح یك بحث ریشه‌دار و قدیمی

قرار بود آرامگاه «قیصر» تبدیل به فرهنگسرا شود



۸ آبان امسال كه گذشت، سیزدهمین سالروز كوچ زنده‌یاد قیصر امین‌پور، شاعر برجسته كشورمان بود.
 شاعری كه پس از تصادفی در سال ۱۳۷۸ همواره از بیماری‌های مختلف رنج می‌برد و حتی دست‌كم دو عمل جراحی قلب و پیوند كلیه را پشت سر گذاشته بود و در نهایت حدود ساعت ۳ بامداد سه‌شنبه
۸ آبان ۱۳۸۶ در بیمارستان دی درگذشت. پیكر این شاعر در زادگاهش گتوند و در كنار مقبره شهدای گمنام این شهرستان به خاك سپرده شد.
در سالروز درگذشت مرحوم امین‌پور، سعید بیابانكی، از شاعران كشورمان در واكنش به كم‌كاری‌های صورت‌گرفته به جایگاه این شاعر در كشور و وعده‌های عملی‌نشده مسؤولان نوشت: «آرامگاه قیصر امین‌پور در گتوند، قرار بود تبدیل به فرهنگسرا شود و محلی برای رفت‌وآمد نسل جوان كتابخوان و اهل فرهنگ.
 متاسفانه سال‌هاست این آرامگاه غریب و تنها مانده و فقط گاهی در روز تولد و كوچ این شاعر مهربان یادی از او می‌شود.»

سال ۱۳۹۰ بود كه احمد عبداللهی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گتوند در گفت‌و‌گویی در گتوند گفته بود: برای ساخت فرهنگسرای در كنار مرقد قیصر امین‌پور در شهرستان گتوند بیش از ۱۰میلیارد ریال اعتبار نیاز است و به این دلیل باید برای ساخت آن تامین اعتبار شود.
وی با اشاره به این‌كه ساخت فرهنگسرا در كنار مرقد این شاعر بزرگ نیازمند اعتبار است، خاطرنشان كرد: همه نقشه‌ها و موارد مورد نیاز برای ساخت این فرهنگسرا تهیه شده است و به این دلیل باید برای این پروژه بزرگ تامین اعتبار شود.
عبداللهی با اشاره به این‌كه تغییرات در مقبره قیصر امین‌پور نیز در این شهرستان در دستوركار قرار گرفته است، تاكید كرد: در این‌باره طرح تغییرات در مقبره قیصر امین‌پور پس از تصویب در دستوركار قرار گرفته است و باید برای آن مهم نیز تامین اعتبار شود.
حالا باید دید در سال پایانی دولت تدبیر و امید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این طرح را به سرانجام می‌رساند و یا طرح‌ها و نقشه‌ها بدون فرجام خواهد ماند.  شاعرانی چون قیصر امین‌پور به‌علت بینش درست و انقلابی و حضور موثر در حوزه شعر و ادبیات می‌بایست بیشتر از اینها گرامی‌داشته شوند تا نسل جوان آنان را بیش از پیش بشناسند./ فارس