ادامه دعواها بر سر شمس و مولانا

جنجال‌ها و حواشی فیلم مست عشق كماكان ادامه دارد

ادامه دعواها بر سر شمس و مولانا

حواشی فیلم سینمایی «مست عشق»؛ ساخته جدید حسن فتحی انگار تمام شدنی نیست. چندی پیش ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر این‌كه قرار است فیلم مست عشق محصول مشترك ایران و تركیه پخش جهانی خود را آذرماه همزمان با هفته بزرگداشت مولانا آغاز كند و علاوه بر نسخه سینمایی، یك سریال 8 قسمتی هم از این اثر آماده شده‌است. این خبر در آغاز با واكنش حسن فتحی، یكی از نویسندگان فیلمنامه و كارگردان این اثر رو‌به‌رو شد كه آن را از اساس كذب خواند و پس از او فرهاد توحیدی؛ دیگر نویسنده فیلمنامه مست عشق، اقدام سرمایه‌گذار ترك در زمینه پخش جهانی این فیلم و تهیه نسخه‌ای از آن در قالب سریالی ۸ قسمتی را نقض حقوق مؤلفان و سازندگان این اثر می‌داند و خبر می‌دهد كه پیگیری حقوقی این موضوع از سوی سرمایه‌گذار ایرانی فیلم آغاز شده‌است. این در حالی است كه روابط عمومی سرمایه‌گذار ترك فیلم مست عشق به صحبت‌های حسن فتحی و فرهاد توحیدی واكنش نشان داده و گفته: آقای فتحی اگر شما صاحب و سازنده اثر هستید در این ۱۰ ماه چرا سراغی از سرنوشت فیلم نگرفتید؟! در این گزارش حواشی مختلفی كه حول و حوش این فیلم به راه افتاده را بررسی خواهیم كرد.

مست عشق بلاتكلیف است!
مشكلات و جنجال‌ها از گفت‌وگوی سهراب پورناظری، آهنگساز فیلم آغاز شد. وی در این گفت‌وگو با اشاره به این نكته كه قرار بود خودش آهنگسازی و همایون شجریان اجرای بخش‌های آوازی این فیلم را به‌‌عهده داشته باشند، گفت: هنوز برای ساخت موسیقی این فیلم كاری نكرده‌ایم، چون فیلم نیمه‌كاره رها شده و به مرحله پایانی نرسیده است.
پس از این گفت‌وگو ویدئویی در فضای مجازی از سوی سرمایه‌گذار ترك منتشر شد كه حاكی از این بود كه فیلم به‌زودی به اكران جهانی در خواهد آمد.


8 سكانس كلیدی باقی مانده است
در آخرین روز مهرماه، ویدئویی كه حكایت از اكران قریب‌الوقوع فیلم مست عشق در تركیه داشت، در فضای مجازی منتشر شد. پس از این اتفاق، در اول آبان‌ماه، به نقل از روابط عمومی فیلم مست عشق، حسن فتحی، كارگردان فیلم درباره انتشار ویدئویی كه در آن از اكران این فیلم سینمایی در تركیه خبر داده بود، متنی را منتشر كرد.
حسن فتحی در این توضیحات آورده است:
سلام و عرض ادب. من حسن فتحی هستم. چهارشنبه ۳۰ مهرماه خبری در فضای مجازی مبنی بر آماده شدن فیلم سینمایی «مست عشق» جهت اكران منتشر شد. لازم است به‌عنوان سازنده اثر اعلام كنم كه این خبر به‌هیچ‌وجه صحت ندارد، زیرا حدود ۸ سكانس از سكانس‌های مهم این فیلم هنوز فیلمبرداری نشده است و امیدواریم طی دو ماه آینده فیلمبرداری این سكانس‌ها انجام شود. در علت تاخیر افتادن فیلمبرداری سكانس‌های باقیمانده علاوه بر اختلافات مالی بین سرمایه‌گذار ایرانی و تركیه‌ای، شیوع بیماری كرونا نیز بسیار مؤثر بوده‌است. لذا اعلام می‌كنم تا زمان فیلمبرداری ۸ سكانس باقی مانده، كه سازندگان ایرانی فیلم به جهت حفظ كیفیت اثر مصر هستند، هرگونه دخل و تصرف در تدوین و امور فنی فیلم بدون اطلاع و هماهنگی و اجازه از كارگردان و تهیه‌كننده و سرمایه‌گذار ایرانی فیلم فاقد وجاهت اخلاقی و حرفه‌ای و واجد پیگرد قانونی است.
تاكید می‌كنم خبر مطرح شده درباره فیلم «مست عشق» تا آنجا كه به من، تهیه‌كننده و سرمایه‌گذار ایرانی مربوط می‌شود، شایعه‌ای بیش نیست.



اختلاف، بهانه بی‌قانونی نیست!
فردای انتشار بیانیه كوتاه حسن فتحی، مهران برومند تهیه‌كننده فیلم، پیرو حاشیه‌های ایجاد شده درباره نمایش فیلم بیانیه‌ای صادر كرد. در بخشی از متن این بیانیه مطول، آمده است:
«اثری در ابعاد پروژه «مست عشق» با توجه به بزرگی و جایگاه رفیع حضرت مولانا به‌طور طبیعی حساسیت و وسواس بیشتری نسبت به پروژه‌ای معمول می‌طلبد كما این‌كه دیگر آثار تاریخی در حوزه سینما در هركجای جهان آثاری پرهزینه بوده و مدت فیلمبرداری طولانی‌تر و گاهی حتی تا یك‌سال را می‌طلبد و بر همین اساس میزان فیلمبرداری سه ماه (۱۲ هفته) برای این اثر كاملا قابل دفاع بوده و نشان از مهارت و تعهد كارگردان اثر به برقراری تعادل بین كیفیت و دغدغه‌های سرمایه‌گذار برای بالا نرفتن هزینه‌هاست.
متأسفانه مراحل پایانی پروژه در بخش حقوقی و میزان سهام به اختلافاتی خورده و پیگیری در همه ابعاد و مذاكرات برای حل و فصل این اختلافات در جریان است اختلافاتی كه به جهت طول كشیدن ۴ هفته‌ای فیلمبرداری و ۲ هفته‌ای پیش تولید باعث تغییراتی در قرارداد بازیگران و لوكیشن‌ها و دكورهای شهرك سینمایی و در نتیجه بالا رفتن هزینه‌ها شده و لذا متهم كردن و مقصر جلوه دادن یك‌طرفه این مشكلات كه از بدیهیات حرفه ماست غیرمنصفانه و غیرحرفه‌ای بوده و بدیهی است بروز هرگونه اختلاف حقوقی این حق را به هیچ‌كس نخواهد داد كه دست به كار غیرحرفه‌ای دیگری چون به گروگان گرفتن تصاویر و توقف بخش تدوین و از آن بدتر اقدام به تدوین اثر بدون نظارت و نظر كارگردان بزند. بر همین اساس ضمن محترم شمردن اصل اختلاف و دعوت سرمایه‌گذار و شریك محترم ترك به پیگیری اختلافات از طریق مذاكره یا راه‌های قانونی، نسبت به هرگونه تصمیم و پیشبرد پروژه در هر بخشی از مراحل فنی هشدار داده و متذكر می‌شوم اختلاف حقوقی متضمن اعمال خلاف قانون و قرارداد و مسلمات حقوقی و حرفه‌ای و اخلاقی نبوده و هرگونه اقدام بدون تایید كارگردان محترم و شریك اصلی پروژه تبعات سنگینی خواهد داشت. شایسته ذكر است بنده به‌عنوان تهیه‌كننده به مدت بیش از یك‌سال به دور از وطن و خانواده در تركیه پای كار به نمایندگی از طرف گروه ایرانی شامل سرمایه‌گذار، نویسنده و كارگردان ایستاده‌ام و شاهد پیگیری و حتی اعتراضات به‌حق كارگردان اثر و اصرار ایشان برای حضور در تركیه برای نظارت بر امر تدوین بوده‌ام كه متأسفانه به دلیل بسته بودن مرزها و همچنین گرو بودن راش‌ها نزد شریك محترم ترك، قادر به تأمین خواست كارگردان محترم اثر نشدیم و لذا اتهام عدم حضور و عدم پیگیری اثر توسط ایشان به دور از انصاف و ظلم در حق ایشان است و به‌شدت تكذیب می‌شود.»



فعلا سكوت می‌كنم!
كارگردان فیلم مست عشق بار دیگر با انتشار متنی درباره حواشی پیش آمده برای فیلم نوشت:
«با سلام و عرض ادب. در طی روزهای جاری و پس از بیانیه سرمایه‌گذار ترك فیلم «مست عشق» و حواشی رسانه‌ای مرتبط با آن، خبرنگاران و رسانه‌هایی چند، از من خواسته‌اند تا در‌خصوص اتهامات به‌دور از واقعیت مندرج در این بیانیه كه دست‌مایه پاره‌ای از تعابیر و تفسیرهای غلط و نابه‌جای برخی افراد حقیقی و حقوقی در شبكه‌های اجتماعی شده است، توضیحات روشنگرانه و دقیقی را ارائه كنم.
اما از آنجا كه تهیه‌كننده و سرمایه‌گذار ایرانی فیلم درخواست كرده‌اند تا زمان تعیین نتیجه گفت‌وگو با طرف ترك جهت حل موارد اختلافی، سكوت اختیار كنم، لذا هر توضیحی در این خصوص را به زمان بعد از روش شدن نتیجه گفت‌وگوها موكول می‌كنم. جای تردید نیست راقم این سطور در جهت احقاق حقوق معنوی و حفظ كیفیت هنری این اثر كه زحمات زیادی برای آن كشیده شده‌است، به اشد قوا از هیچ تلاش قانونی فروگذار نخواهم كرد. در پناه خدای شمس و مولانا شاد و سلامت باشید.»
باید دید این واقعه تا كی ادامه خواهد داشت و به كجا خواهد رسید.