بیکاری دوره کرونا  نیازمندان را فقیرتر کرده‌است

گفت‌وگو با شهناز عبادانی، مدیر موسسه خیریه محدث

بیکاری دوره کرونا نیازمندان را فقیرتر کرده‌است

 «کرونا آبرومندان زیادی را دچار مشکلات معیشتی و زندگی کرده‌است، افرادی که تا قبل از کرونا از کار کردن ابایی نداشتند و آبرومندانه هر کار سختی را انجام می‌دادند تا مخارج خانواده خود را تامین کنند اما کرونا کسب و کارها را تعطیل کرده و باعث بیکاری زیادی شده و الان زمان آن است که ما حواسمان به نیازمندان واقعی و خانواده آنها باشد تا آنان با حفظ کرامت انسانی از این مرحله عبور کنند.» اینها گفته‌های خانم شهنار عبادانی است، مدیر موسسه‌خیریه محدث که نزدیک به 20 سال است در حوزه حمایت از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل فعالیت می‌کند و با شیوع کرونا فعالیتش بیشتر و البته سخت تر شده‌است. او درباره موسسه‌اش می‌گوید: محدث مخفف موسسه حمایت دانش‌آموزان ثامن‌الائمه است. به‌نام امام‌رضا(ع) فعالیت می‌کنیم و تاکنون از برکات حمایت امام‌هشتم (ع) بسیار برخوردار شده‌ایم و خیرین زیادی به ما پیوسته‌اند و کمک‌های آنها باعث شده تاکنون بتوانیم از دانش‌آموزان بی بضاعت و ایتام حمایت کنیم هم در تهران و هم در استان‌های کم برخورداری مانند سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و جنوبی، لرستان و... .
اولویت، کارآفرینی است
عبادانی درباره شروع فعالیتش می‌گوید: کارمند وزارت آموزش و پرورش بودم. آنجا متوجه شدم برخی دانش‌آموزان مستعد که در تحصیل موفق بودند، ترک تحصیل می‌کردند. بعد از تحقیق متوجه شدم بیشتر آنها به دلیل مشکلات مالی مجبور به ترک تحصیل می‌شوند. همین موضوع سبب شد انگیزه راه‌اندازی مرکزی خیریه برای حمایت از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در من ایجاد شود، قدم‌های اولیه را برداشتم و یکی از خیرین ساختمانی را در اختیار ما گذاشت و بعد از ثبت به همت و یاری خیرین کارمان را شروع کردیم و موسسه را به نام ثامن الائمه ثبت کردیم؛ چون باورمان این است امام رضا (ع) یکی از بهترین یاریگران است. با کمک مددکاران شروع به شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل کردیم. بیشتر آنان یا یتیم بودند یا پدر و مادر معلول داشتند که نمی‌توانستند کار کنند و فرزندان‌شان باید تحصیل را رها می‌کردند تا کار کنند و مخارج خانواده را تامین کنند. وقتی دانش‌آموزی را شناسایی می‌کنیم تا به تحصیل ادامه دهد، باید به او کمک کنیم تا به تامین مخارج خانواده کمک کند و بخشی از هزینه خانواده را هم خودمان تامین کنیم که او منعی در ادامه تحصیل نداشته باشد. بر همین اساس برای خودش یا پدر یا مادرش کارآفرینی می‌کنیم، مثلا با خرید یک چرخ خیاطی، مادرش در خانه دوخت و دوز انجام می‌دهد و محصولاتش را در خیریه‌ها به فروش می‌رسانیم یا خود دانش‌آموز بعد از فراغت از درس خواندن روزانه، در رستورانی مشغول کار می‌شود یا در کارگاه‌های تولیدی. برای دانشجویانمان هم گاهی موتورسیکلت می‌خریم که به عنوان پیک‌موتوری کار کند و از عهده مخارج زندگی برآید. در واقع ما بیشتر روی کارآفرینی و فعال کردن افراد برای تامین مخارج زندگی‌شان متمرکز هستیم.
کرونا معادلات را به هم ریخت
عبادانی می‌گوید: کرونا آمد و بیشتر کارها تعطیل شد و مددجویان ما بیکار شدند. الان بیشتر خانواده‌هایی که تحت پوشش موسسه محدث هستند درگیر بیکاری شده‌اند و ما مجبوریم برای آنها سبد کالا و مواد ضدعفونی کننده و ماسک تهیه کنیم. ما در شناسایی افراد خیلی‌دقیق هستیم و افرادی که روحیه تکدیگری دارند و دلشان نمی‌خواهد کار کنند را پوشش نمی‌دهیم برای همین اکنون اصرار داریم از تحت پوششان موسسه حمایت کنیم، چون باورمان این است که کرونا باعث بیکاری آنها شده و فقرشان را بیشتر کرده‌است.از طرفی خیرینی که با ما همکاری می‌کردند هم الان دچار مشکلاتی شده‌اند. تعداد زیادی از خیرین صاحب کارگاه‌های تولیدی به ما کمک می‌کردند اما کرونا باعث شده کارگاه آنها تعطیل شود و آنان هم برای کمک به خیریه با مشکل روبه رو شوند. هر چند ما توکل‌مان به خداوند و توسل‌مان به امام‌هشتم (ع) است و باورمان این است که با کمک‌های مردمی خواهیم‌توانست به کارمان ادامه دهیم.برای همین همیشه به مردم می‌گوییم کار خیر و کمک به نیازمندان واقعی کم و زیاد ندارد، حتما نباید کمک‌ها میلیونی باشد، گاهی 10هزار تومان و 20هزارتومان می‌تواند باعث کارهای بزرگ شود. راستش باید کار خیر را شروع کنی تا متوجه شوی چه لذت و آرامش عمیقی نصیبت می‌شود آن‌وقت است که کار خیر تبدیل به عادت می‌شود. همه همکاران من در موسسه محدث به صورت داوطلبانه همکاری می‌کنند و تبعات این کارشان را بر روحیه و زندگی‌شان می‌بینند برای همین کارشان را ادامه می‌دهند.چه حسی بهتر از این که ما الان می‌بینیم دانش‌آموز بازمانده از تحصیل با حمایت خیرین وارد دانشگاه شده و در رشته مهندسی درس می‌خواند.
نبود و قطعی اینترنت؛ دردسر جدید
عبادانی می‌گوید: کرونا تحصیل دانش‌آموزان در مناطق کم برخوردار و شهرستان‌های دورافتاده را سخت کرده‌است، مشکل اصلی نبود اینترنت یا قطع و وصل شدن آن است.خیرین گروه‌های دیگر برای دانش‌آموزان تبلت یا گوشی‌هوشمند تهیه کرده‌اند اما وصل شدن به اینترنت سخت است.در روستاها مدارس دایر است آن‌هم در فضای باز تا بچه‌ها به کرونا مبتلا نشوند. ما چند روز قبل برای برخی بچه‌های روستاهای سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و لرستان لباس گرم و کاپشن تهیه کرده و برای آنها ارسال کردیم. هوا سرد شده و بچه‌ها لباس گرم ندارند. باید به فکر سرپناه، تغذیه و لباس مردم کم‌بضاعت باشیم. به‌خصوص در این دوره سخت کرونا. واقعا شرایط دشوار شده، فقیران بیشتر فقیر شده‌اند و چاره‌ای ندارند چون کار نیست. نباید این تصور را  کنیم که آنها چشم به خیرین دوخته‌اند کمکشان کنند.اینها مردم آبرومندی هستند که الان در شرایط دشوار قرار گرفته‌اند و گرنه از کار کردن فراری نیستند.
 نذورات را تبدیل به کمک خیر کنیم
عبادانی می‌گوید: یکی از فعالیت‌های ما کمک به هزینه درمان نیازمندان به خصوص کودکان است. الان دو مورد ضروری داریم که باید برای درمانشان اقدام کنیم و هزینه‌هایش خیلی زیاد است، یک مورد سوختگی بالای 70 درصد یک کودک در خراسان رضوی است که دچار سوختگی شده و هزینه درمانش خیلی زیاد است و یک مورد هم شیمی‌درمانی کودک مبتلا به سرطان است. باورمان این است که خدا همیشه یاور ماست و حتما این هزینه‌ها هم با کمک خیرین تامین خواهدشد. در دوره کرونا که نذورات خانگی و هیات‌ها برگزار نمی‌شود، صاحب نذر و کار خیر می‌تواند، هزینه نذر را به موسسه‌های خیریه بدهد. ما در محرم و اربعین کمک‌های زیادی دریافت کردیم، آنهایی که قرار بود به پیاده‌رویی اربعین بروند یا در محرم و صفر نذری بدهند، هزینه‌اش را به خیریه محدث کمک کردند و ما توانستیم 50 گوسفند خریداری کرده و گوشت آن را به نیازمندان اطراف تهران و سیستان و بلوچستان اهدا کنیم. تا پایان کرونا و احیای مجدد کسب و کارها این بهترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم. نیازمندان به غذا و پوشاک و ماسک به‌شدت نیازمندند و ما نباید آنها را در این شرایط تنها بگذاریم.

«بیت الرضا» ؛ خانه‌ای برای ایتام
عبادانی از همکاری موسسه خیریه محدث با کمیته‌امداد می‌گوید و این که تاکنون در خراسان‌رضوی به کمک مددکاران کمیته‌امداد رفته‌اند و کمک کرده‌اند که خانه خود را بسازند. بخشی از هزینه خانه را کمیته‌امداد می‌دهد و بخشی از آن را مددجو باید پرداخت کند. ما ایتام را شناسایی کردیم و بخش هزینه‌ای را که آنها باید پرداخت می‌کردند، دادیم. الان آنها صاحب خانه شده‌اند. پلاکی بر خانه آنها نصب کرده‌ایم به‌نام « بیت الرضا».تا مردم تشویق شده و بدانند با کمک امام‌هشتم (ع) می‌توانیم کارهای نیک زیادی انجام دهیم. چند خیر هم کمک کرده‌اند و در مشهد واحدهایی ساخته‌ایم به‌نام زائرسرا که وقف آستان قدس است و نیازمندانی که به زیارت امام‌هشتم(ع) می‌روند؛ می‌توانند در این زائرسراها اسکان یابند و به زیارت بروند. به کمک مجمع خیرین مدرسه ساز در بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان و شهرستان دلیگان مدرسه‌های شبانه‌روزی ساخته‌ایم برای دانش‌آموزانی که در روستای محل اقامتشان دوره راهنمایی و دبیرستان ندارند و برای تحصیل باید به شهر بیایند که مشکلات زیادی را در پی دارد. همه اینها با کمک مردم صورت می‌گیرد و ما امیدواریم خیرین و مردم مثل گذشته پای کار باشند تا از این دوره سخت با سربلندی عبور کنیم.