اولین هشدار بایدن به جانسون

اولین هشدار بایدن به جانسون


 بوریس جانسون حس خوبی نسبت به پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ندارد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند جانسون به دلیل گره زدن سرنوشت مذاکرات برگزیت به حضور یا عدم حضور ترامپ در کاخ‌سفید، دچار خبط بزرگی شد که نتیجه آن، قطعا به سود حزب محافظه‌کار انگلیس و البته نخست‌وزیر این کشور نخواهد بود.
اگرچه جانسون با پیام تبریک خود به بایدن، آن هم قبل از قطعی شدن اعلام رسمی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به نوعی سعی کرد از دموکرات‌ها بابت بازی مستمر خود در زمین ترامپ دلجویی کند، اما به نظر می‌رسد دموکرات‌ها عزم خود را برای کنار زدن جانسون از قدرت جزم کرده‌اند.
شبکه یورونیوز گزارش داده است، جو بایدن از اولین تماس تلفنی خود با بوریس جانسون به عنوان رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا، برای فشار بیشتر به بریتانیا در مورد برنامه‌های برگزیت استفاده کرد. بایدن که تماس با رهبران جهان از جمله امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، مایکل مارتین نخست‌وزیر ایرلند و بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا را آغاز کرده، در گفت‌وگوی تلفنی خود با رهبر حزب محافظه‌کار بریتانیا و طرفدار جدایی این کشور از اتحادیه اروپا، موضوعات مختلفی از جمله تغییر آب و هوا و همه‌گیری کرونا را به بحث گذاشته و همزمان حمایت خود را از پیمان جمعه نیک اعلام کرده است.
پیمان جمعه نیک یا پیمان بلفاست سال۱۹۹8 میلادی با میانجیگری بریتانیا بین طرف‌های درگیر در ایرلند شمالی بسته شد تا به درگیری‌های مذهبی در آنجا که طی سه دهه بیش از ۳۶۰۰کشته برجای گذاشته بود، پایان دهد. جو بایدن که یک آمریکایی-ایرلندی کاتولیک است، دوبار در گفت‌وگوهای خود با بوریس جانسون، موضوع برگزیت و ارتباط آن با ایرلند شمالی را مطرح کرده و هشدار داده طرح لندن برای برگزیت نباید پیمان جمعه نیک را که صلح را به جزیره ایرلند برگردانده، تحت تاثیر قرار دهد. بنا بر اعلام دفتر نخست‌وزیری بریتانیا، جانسون نیز در پاسخ اطمینان داده است اجرای برگزیت به گونه‌ای باشد که این پیمان آسیبی نبیند.
با این حال به نظر می‌رسد هشدار اخیر بایدن به جانسون، به نوعی مهر تایید وی بر پایان جانسون است. نخست‌وزیر انگلیس به خوبی می‌داند دیگر نمی‌تواند روی حمایت مطلق کاخ‌سفید از خود در مسیر مذاکره با اتحادیه اروپا حساب باز کند. در هر‌حال، نتیجه بازی مستقیم در زمین ترامپ، برای جانسون و همراهانش مثبت نبوده است.