نسخه دیابتی‌ها در کرونا

به مناسبت روز جهانی دیابت، پیشنهادهایی برای مراقبت از افراد مبتلا به این بیماری در زمانه کرونا داریم

نسخه دیابتی‌ها در کرونا

از همان روزهای اول، یعنی زمانی که ویروس کرونا هنوز وارد ایران نشده بود، گفتند کرونا برای بیماران دیابتی خطرناک است. خبری که بعداها بارها و بارها تکرار شد و ترس را به جان کسانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، انداخت. این ترس زمانی در کشوری مانند ایران بغرنج‌تر می‌شود، که بدانیم، 11 درصد ایرانی‌ها به بیماری دیابت مبتلا هستند و هر روز هم خطر ابتلا به این بیماری بیشتر می‌شود. کرونا برای همه، مخصوصا برای افرادی که بیماری زمینه‌ای، مانند دیابت دارند، سخت‌تر و سنگین‌تر است. این اما به معنای آن نیست که آنها باید زندگی روزمره خود را از یاد ببرند و این روزهای سخت کرونایی، را به تلخی بگذرانند. به مناسبت 24 آبان روز جهانی دیابت، یک سبک زندگی کرونایی جمع و جور برای مراقبت و پیشگیری از ابتلا به کرونا برای دیابتی‌ها پیشنهاد داده‌ایم. علاوه بر این برای پیشگیری از ابتلا به دیابت هم سبک زندگی ویژه داریم. *با تشکر از دکتر علیرضا مهدوی، مدیر برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت

سبک زندگی افراد مبتلا به دیابت
مدارا با کرونا:  درست است که این ویروس برای دیابتی‌ها خطرناک‌تر است اما این دلیل نمی شود نگران باشید و بد به دلتان راه بدهید. استرس را کنار بگذارید و مهم‌ترین بخش جلوگیری از بیماری یعنی پیشگیری را در دستور روزمره زندگی‌تان قرار دهید. در ادامه راه‌هایی برای پیشگیری در مقابله با کرونا و درمان در زمان ابتلا پیشنهاد داده‌ایم. 

  پیشگیری
ماسک بزنید: از همان روزهای اول هم سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد مهم‌ترین راه جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا استفاده از ماسک است؛ پس اگر در بیرون از خانه رفت‌وآمد دارید، ماسک بزنید تا در مقابل ویروس کرونا در امان باشید. ماسک زدن می‌تواند شما را تا 70 درصد ایمن کند. برای پیشگیری از بیماری که نه راه درمان دارد و نه دارو، این عدد خوب است.
بشویید: دست‌هایتان را مرتب بشویید. شست‌وشوی مرتب دست‌ها مثل یک زره می‌ماند. حتی اگر در بیرون از خانه هستید یا به آب و صابون دسترسی ندارید، از مواد ضدعفونی‌کننده و آب و صابونی که برای خودتان آماده کردید و همراه دارید،
 استفاده کنید.
فاصله را رعایت کنید: در مکان‌های شلوغ حاضر نشوید. حرف بسیاری از کارشناسان این است که شما باید در خانه بمانید و کمتر در مکان‌های شلوغ حاضر شوید؛ اما اگر به اجبار باید خودتان را به جایی برسانید، مثلا به مطب پزشکان مراجعه کنید و اگر مجبور شدید در مکانی که تردد در آن زیاد است، حضور داشته باشید فاصله بیش از دو متر را با افراد دیگر رعایت کنید.
قند خونتان را چک کنید: هر روز قند خونتان را چک کنید. چون نوسانات قند خون برای شما خطرناک است. اگر با استرس، نگرانی یا خبر بد، به یک‌باره انسولین خونتان افت کرده باشد، سیستم ایمنی بدنتان هم ضعیف می‌شود و خب کاهش سیستم ایمنی بدن می‌تواند سلامت شما را در برابر ویروس کرونا به خطر بیندازد.
داروهایتان را مصرف کنید: این روزها انسولین نایاب شده است و خیلی‌ها به سختی آن را پیدا می‌کنند، این اما دلیل نمی‌شود دارویتان را مصرف نکنید. در شرایطی که انسولین در داروخانه‌ها به سختی پیدا می‌شود، بهترین کار این است که حتی‌الامکان برای مدت معینی دارو تهیه کنید. بدون تجویز پزشک، دارویتان را کم یا زیاد نکنید. این کار می‌تواند انسولین خونتان را کاهش دهد.
چاق نشوید: در روزهایی که کمتر از خانه بیرون می‌روید و تحرکتان کمتر است، مراقب اضافه وزنتان باشید. با چاق شدن، نظم قند خونتان هم به هم می‌ریزد و این می‌تواند برایتان 
خطرناک باشد.
رژیم‌غذایی مناسب: رژیم‌غذایی مناسب را برای خود انتخاب کنید. غذا می‌تواند برای شما دارو باشد، بنابراین غذاهایی را که قند خون شما را بالا می‌برد، کمتر استفاده کنید. 

  درمان
به پزشک مراجعه کنید: اگر علائم اولیه ابتلا به بیماری، مانند سردرد، گلودرد، سرفه، از کارافتادن حس بویایی و چشایی و سینه درد را احساس کردید، ترس را کنار بگذارید و سریع به پزشک مراجعه کنید. همه افراد مبتلایی که کارشان به بیمارستان کشیده می‌شود، در مراجعه به پزشک کوتاهی کرده‌اند.
قند خونتان را کنترل کنید: در صورت ابتلا به بیماری کرونا، حداقل چهار بار در روز، قند خونتان را کنترل کنید؛ با این کار می‌توانید بیماری را کنترل کنید و در صورت لزوم اقدام موثر و لازم را انجام دهید. کم و زیاد کنید: اگر انسولین تزریق می‌کنید، با نظر پزشک و نه خودسرانه میزان انسولین خونتان را کم و زیاد کنید. با این کار، می‌توانید میزان قند خونتان را کنترل کنید. آب بخورید: به اندازه کافی آب مصرف کنید تا قند خونتان پایین بیاید؛ مصرف هشت لیوان آب در روز، می‌تواند به کنترل و کاهش قند خون کمک کند.
کنترل دارویی: اگر بیمار شدید درباره بیماری دیابت‌تان حتما به پزشکتان بگویید. ممکن است پزشک برای درمان بیماری کرونا برای شما داروهایی را تجویز کند که باعت افت فشارخون یا حتی قند خون بشود. چنانچه باید داروی کرونا مصرف کنید، از همزمانی استفاده دارویی دیابت و کرونا از پزشک مربوط بپرسید. اگر لازم است دوز داروی مصرفی دیابتان را کم یا زیاد کنید، حتما با نظر پزشک این کار را انجام دهید، خودسرانه، دارویتان را قطع، کم یا زیاد نکنید.

سبک زندگی مناسب برای کاهش احتمال ابتلا به دیابت
 این تفکر اشتباه است که تنها افرادی به دیابت مبتلا می‌شوند که در خانواده خود سابقه ابتلا به بیماری داشته باشند. همه افراد حتی کسانی که سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت ندارند، ممکن است به دیابت مبتلا شوند. 
بدترین شکل ماجرا این است افرادی که سابقه خانوادگی ندارند، ممکن است به نوع بدتری از دیابت مبتلا شوند. احتمال ابتلا به بیماری در شرایطی که سبک زندگی ایرانی به سمت استفاده از غذای فست فود رفته، بیشتر است. کاهش سن ابتلا به دیابت به 23سال و نیز افزایش ابتلای کودکان و نوجوانان به دیابت، این ادعا را ثابت می کند. 
در ادامه راه‌هایی برای کاهش ابتلا به دیابت برای همه افراد، چه آنها که سابقه خانوادگی دارند یا نه، پیشنهاد شده است.

  ورزش کنید
ورزش دوای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌هاست. برای پیشگیری از دیابت هم ورزش کردن توصیه می‌شود، پس حداقل هفته‌ای سه بار در هفته ورزش کنید.  در تحقیقی که اخیرا منتشر شده، رابطه بین چاقی و خطر ابتلا به بیماری مشخص شده است. کم کردن یک کیلو وزن می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را تا حدود 16 درصد کاهش می‌دهد. 
اگر وزنتان را 5 تا 10 درصد، کاهش دهید، می‌توانید امیدوار باشید تا 60 درصد خود را در برابر دیابت مصون کنید.

  رژیم غذایی خود را داشته باشید
رژیم غذایی خاص خودتان را که متناسب با وزن و سبک زندگی‌تان است، داشته باشید. رژیم غذایی که باعث نوسان هر ماهه در وزنتان شود، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف و البته دیابت را هم افزایش بدهد. در ادامه رژیم غذایی سالم و یکنواختی که می‌تواند برای همه مناسب باشد، پیشنهاد داده‌ایم: غذاهای فرآوری شده، غذاهای آماده و کارخانه‌ای و غذایی که در آنها از مواد نگهدارنده استفاده می‌شود، مصرف نکنید. فست‌فودها و نیز غذاهای چرب، می‌تواند برای سلامت خطرناک باشد.  کربوهیدرات‌ها، یعنی نان و برنج، می‌تواند قند خونتان را افزایش دهد. با کاهش استفاده از خانواده کربوهیدرات‌ها می‌توانید قند خونتان را پایین بیاورید.

فیبر بخورید
 استفاده از غذاهایی که فیبر بالا دارند، می‌توانند به هضم غذایتان کمک کند. موادغذایی که فیبر بالا دارند، می‌توانند از افزایش میزان قند خون یا انسولین‌تان جلوگیری کند و در نتیجه احتمال ابتلا به دیابت را در شما کاهش دهد.

  ریلکس کنید
استرس، تنش، عصبانیت و فشار خون بالا می‌تواند در افزایش احتمال دیابت موثر باشد. سبک زندگی مدرن این روزها باعث می‌شود افراد استرس بیشتری را تجربه کنند. بهترین کار این است که راه‌هایی پیدا کنید تا آرام شوید. ورزش‌های آرامش‌دهنده، مانند یوگا، می‌تواند به شما کمک کند. راه‌های ساده دیگر مانند نشستن در عصبانیت، دور شدن از محل پرتنش و حتی آب خوردن، می‌تواند شما را آرام کند.

  آب بخورید
توصیه به خوردن آب اینجا هم وجود دارد. مصرف هشت لیوان در روز می‌تواند به تعادل وزنتان کمک کند. با مصرف کافی آب، می‌توانید وزنتان را هم کنترل کنید.

  سیگار نکشید
اگر سیگار می‌کشید، استعمال دخانیات را حذف یا کم کنید. سیگار کشیدن یا حتی در معرض دود سیگار قرار گرفتن، می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش بدهد. تحقیقات نشان می‌دهد، ترک سیگار می‌تواند باعث کاهش علائم ابتلا به دیابت شود.

  چای بنوشید
به جز هشت لیوان آبی که در روز می‌نوشید، می‌توانید از چای یا قهوه هم استفاده کنید. نوشیدن چای و قهوه، به معنی این نیست که آب را حذف کنید آب باید نوشیدنی اصلی شما باشد؛ چای و قهوه می‌تواند به شما کمک کند. تحقیقات نشان داده است استفاده از چای و قهوه می‌تواند میزان سطح قند خون را کاهش بدهد و درنتیجه به کاهش ابتلا به دیابت کمک کند. 
در همین تحقیق مشخص شده است نوشیدن قهوه می‌تواند حساسیت بدن نسبت به انسولین را افزایش و خطر ابتلا به دیابت را کاهش بدهد. البته درست است که چای و قهوه برای دیابت خوب هستند، این اما دلیل نمی‌شود در مصرف چای و قهوه زیاده‌روی کنید؛ چای یا قهوه می‌تواند باعث برخی دیگر از بیماری‌ها هم باشد، بنابراین در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

  شیرینی نخورید
 اسمش رویش است، افزایش قند خون؛ پس برای این که خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهید، از شیرینی و شکر کمتری استفاده کنید. حذف غذای قندی  کار درستی نیست.
 بدن شما به قند نیاز دارد اما موضوع اینجاست که مصرف سرانه شیرینی در ایران نسبت به جهان خیلی زیاد است. ایرانی‌ها هر سال بیش از 21 کیلوگرم شیرینی مصرف می‌کنند. تنظیم مصرف روزانه شیرینی خیلی مهم است. 
زمانی که بدانید، برخی غذاها و میوه‌ها هم قند دارند و می‌توانند در بالا بردن قند خون شما به طور طبیعی نقش داشته باشند، حواستان بیشتر به استفاده روزانه قند در رژیم غذایی‌تان است. 
قند خونتان حتما با کیک شکلاتی تولد دوستان، نوشابه، شکلات مغزدار، موز و پرتقالی که در یک روز مصرف کرده‌اید، خیلی بالا می‌رود. اگر بی‌توجهی به تغذیه و مصرف روزانه قند را ادامه دهید، یک روز باید منتظر ابتلا به بیماری دیابت باشید، برای پیشگیری بهترین کار این است که نگاهی به میزان قند خون میوه‌ها، غذاها و خوراکی‌ها کنید تا راحت‌تر بتوانید از ابتلا به بیماری پیشگیری کنید. 

  بخوابید
خوابیدن می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به دیابت کمک کند. سعی کنید در شبانه‌روز هفت تا هشت ساعت بخوابید. نکته مهم این است که به اندازه خوابیدن، خوب است و خوابیدن بیش از اندازه هم می‌تواند خطرناک باشد. 
خواب بیشتر از هشت ساعت و کمتر از پنج ساعت  می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را در شما افزایش بدهد.