برنده‌ها و بازنده‌های کرونا

برنده‌ها و بازنده‌های کرونا


 پس از شیوع بیماری کووید-۱۹ و تغییر شرایط کسب‌وکارها، می‌توان تغییرات را در بازارهای مختلف مشاهده کرد. مشخص است در این بحران برنده‌ای وجود ندارد. اما آمارها نشان می‌دهد بعضی شرکت‌های نوپا (استارت‌آپ‌ها) اقبال بیشتری نسبت به سایرین داشته‌اند و در شرایط آشفته کرونا توانسته‌اند نظر مشتریان را به خود جلب کنند. به‌تازگی پایگاه سیفتد (sifted.eu) کسب‌وکارهای برنده و بازنده را نسبت به شرایط‌شان در دوران عالمگیری کرونا در اروپا بررسی کرده است:
برنـــدگـــــان
1-برنامه‌های پزشک شخصی/درخواستی
شرکت‌های نوپایی مانند کرای (Kry) در سوئد، بابیلون (Babylon) در انگلستان و کاره (Qare) در فرانسه از برندگان موفق در دوران کرونا بودند که توانستند مشتریان زیادی را مجذوب خود کنند. کرای محبوب‌ترین برنامه پزشکی در اروپاست و توانسته‌ جایگزین خوبی برای راه‌های ارتباطی با پزشک خانواده باشد و رشد ۶۱درصدی را تجربه می‌کند. کرای همچنین محصولات جدیدی برای بررسی علائم ویروس کرونا را به بازار عرضه کرده‌است. موفقیت در رشد کسب‌وکار برای بابیلون و کاره هم وجود داشته‌است. در حال حاضر ۲۵درصد تماس‌های کاره به ویروس کرونا اختصاص یافته‌است.
2- سازندگان ربات‌های هوشمند
شرکت‌های نوپایی مانند بلواوشن روبوتیکز (Blue Ocean Robotics) در دانمارک، کرکلور (CareClever) در فرانسه و نوایزولیشن (No Isolation) در سوئد توانستند با تولید ربات‌های هوشمند کسب‌وکارشان را در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ رشد دهند. شرکت بلواوشن ربات‌هایی برای بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان و برای مبارزه با کرونا تولید کرده بود که به دلیل مصون‌بودن ربات‌ها از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ بسیار مورد توجه واقع شدند. شرکت نوایزولیشن هم با تولید تبلت‌های مخصوص سالمندان به پیشگیری از احساس جداافتادگی آنها در مواجهه با قرنطینه کمک می‌کند.
بازنـــدگـــــان
۱-زیرساخت‌های گردشگری
وی‌رود (WeRoad) در ایتالیا، گت‌یورگاید (GetYourGuide) در آلمان و توررادار (TourRadar) در استرالیا از شرکت‌های بازنده در دوران عالمگیری کرونا هستند. کمی پیش از عالمگیرشدن این بیماری، گت‌یورگاید توانسته‌بود سرمایه ۵۰۰ میلیون دلاری برای رونق کسب‌وکار خود جذب کند. اما متاسفانه کرونا باعث شده صنعت گردشگری بسیار آسیب ببیند. کسب‌وکارهای گردشگری حتی انتظار ندارند که نیمی از درآمد مورد انتظارشان را هم در سال جاری کسب کنند.
۲-خدمات حمل‌ونقل
اُمی (Omio) در آلمان، واندریو (Wanderio) در ایتالیا و بلابلاکار (BlaBlaCar) در فرانسه از شرکت‌های نوپا در حوزه حمل‌ونقل هستند که کرونا توانسته آنها را تا مرز نابودی بکشاند. اُمی در سال ۲۰۱۷ یک شرکت نوپای تک‌شاخ (یونیکورن)‌ بود و سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری جذب کرده بود. اما اکنون سفارش‌های آنها به نصف کاهش یافته‌است. به‌نظر می‌رسد صنعت حمل‌ونقل و سایر صنایع وابسته به آن، تجربه تغییراتی جدی را بعد از همه‌گیری کرونا از سر خواهند گذراند.