تروریسم علیه تروریسم

انفجار تروریستی قوی در نشویل آمریکا به زخمی شدن 30 نفر منجر شد

تروریسم علیه تروریسم

وقوع انفجاری قوی در شهر نشویل واقع در ایالت تنسی، شوک امنیتی تازه‌ای را به ایالات متحده وارد ساخته است. این انفجار درست در زمانی رخ داده که وضعیت داخلی آمریکا به دلیل اصرار ترامپ بر تقلب در انتخابات، شیوع ویروس کرونا و بحران‌های اقتصادی ناشی از آن و تشدید تنش‌های نژادپرستانه در داخل آمریکا آشفته است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که اکنون باید در کنار بحران‌های سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی در آمریکا، نسبت به بحران‌های امنیتی( که آمریکا از این پس با آن مواجه خواهد بود) نیز تمرکز ویژه‌ای داشت.

به دنبال انفجاری قوی در روز جمعه ۲۵ دسامبر (۵‌دی) در مرکز شهر نشویل ایالت تنسی واقع در شرق آمریکا، اف‌بی‌ای برای تحقیق پیرامون این حادثه وارد عمل شد. بر اساس گزارش پلیس، در اثر این انفجار یک ساختمان فرو ریخته و چندین خودرو نیز آتش گرفته‌ است. همچنین شیشه‌های اماکن در خیابان مجاور خرد شده و خساراتی به مغازه‌های محل وارد آمده است. پلیس گفته است گمان می‌رود منشأ انفجار، یک خودروی پارک‌شده باشد.دولت و مقامات امنیتی آمریکا، متعاقب وقوع این حادثه  اعلام وضعیت اضطراری کرده‌اند.  بنا بر گزارش شبکه یورونیوز ، مقامات محلی ابتدا اعلام کردند که از ۲۰ تا ۳۰ نفر آسیب‌دیده، اکثرا جراحات جزئی داشته و هرچند سه نفر به دلیل شدت جراحات به بیمارستان منتقل شده‌اند، اما این حادثه تلفات جانی نداشته است. اما در ساعات بعدی، برخی منابع خبری از پیدا شدن اجساد چند نفر در محل حادثه خبر دادند.
حادثه نشویل عمدی بوده است
مقامات آمریکایی مانند همیشه از ارائه اطلاعات دقیق در این خصوص اجتناب می‌کنند. سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که رئیس‌ جمهوری آمریکا در جریان حادثه شهر نشویل قرار گرفته و آخرین اطلاعات مربوط به وی ارائه خواهد شد.
جود دیر، سخنگوی کاخ سفید گفت: رئیس‌جمهوری ترامپ در خصوص انفجار در نشویل مطلع شده است و آخرین اخبار و به‌روزرسانی‌های مربوط به حادثه نشویل به اطلاع وی خواهد رسید. پلیس تنسی نیز پس از انجام تحقیقات اولیه تأکید کرده که این حادثه احتمالا عمدی بوده و ابعاد آن پس از انجام بررسی‌های بیشتر با همکاری نهادهای فدرال از جمله اف‌بی‌آی مشخص خواهد شد. اگرچه حادثه تروریستی اخیر در نشویل (در صورت اثبات تروریستی بودن آن) محکوم است، اما نباید فراموش کرد که نمی‌توان نقش تروریسم آمریکایی را در ترویج انواع ترور و خشونت در این کشور و جهان نادیده انگاشت. یکی از تبعات تقویت پشت پرده و همزمان جریان‌های تروریسم تکفیری و تروریسم مبتنی بر نژادپرستی و ناسیونالیسم افراطی توسط ایالات متحده، تشدید تنش‌های امنیتی در داخل جامعه این کشور خواهد بود.فارغ از تلاشی که کاخ سفید، پنتاگون، اف‌بی‌آی و سازمان سیا در راستای کتمان نقش واقعی خود در وقوع انواع حوادث تروریستی در جهان نشان می‌دهند، بر همگان به اثبات رسیده که مصدر و منشا اصلی خلق هر دو تروریسم تکفیری و تروریسم نژادپرستانه، ایالات متحده آمریکا می‌باشد. در این مسیر، متحدان اروپایی واشنگتن نیز نقش مکمل آمریکا را ایفا کرده و همچنان به این نقش‌آفرینی ادامه می‌دهند.
دوگانه تروریسم خوب و تروریسم بد در غرب
مقامات آمریکایی و اروپایی، بار دیگر به بهانه وقوع حادثه اخیر در ایالت تنسی، به ایجاد تفکیک و تمایزی آشکار میان تروریسم خوب و ترویسم بد پرداخته‌اند! آنچه مسلم است این که تروریسم به هر شکل آن مذموم است ، اما مذموم‌تر از خود تروریسم، خط‌کشی میان تروریست‌ها و تقسیم‌بندی آنها بر اساس مکان و نحوه عملیات آنهاست. بر اساس نوع نگاه ابزاری غرب نسبت به گروه‌های تروریستی، اگر تروریست‌ها در محدوده جغرافیایی جهان اسلام هر روزه دست به جنایت علیه مسلمانان و قربانی‌کردن آنها به فجیع‌ترین نحو ممکن، بمبگذاری و اقداماتی از این قبیل بپردازند ، یک مساله کاملا عادی رخ داده و باید در قبال این اقدامات سکوت کرد! اما زمانی که یک حادثه تروریستی در خاک آمریکا یا اروپا رخ می‌دهد، همه مقامات غربی در مذمت و محکومیت ترور و خشونت بیانیه صادر کرده و حتی سازمان‌های بین‌المللی را به واکنش وادار می‌سازند.
طرفداران ترامپ هم متهم هستند
برخی منابع امنیتی نیز فرضیه دست‌داشتن طرفداران ترامپ در برنامه‌ریزی و اجرای این عملیات را رد نکرده‌اند. آنها معتقدند که شکست رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر امسال، انگیزه هواداران نژادپرست وی را جهت انجام چنین عملیات‌های تروریستی و مخربی دوچندان ساخته است.




نقش آمریکا در پیدایش انواع تروریسم غیرقابل انکار است
استفان لندمن تحلیلگر آمریکایی در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص حمایت مستمر دولت‌های دموکرات و جمهوریخواه ایالات متحده از گروه‌های تروریستی می‌گوید:  متاسفانه باید تاکید کنم که ایالات متحده آمریکا، مولد اکثر گروه‌های تروریستی شناخته شده در جهان می‌باشد. به عبارت بهتر، نمی‌توان گروه تروریستی یا نوعی از تروریسم را پیدا کرد که به صورت سیستماتیک فعالیت کند و ارتباطی میان آن و واشنگتن وجود نداشته باشد. حاکمیت آمریکا از این گروه‌ها به عنوان پیاده‌نظام خود استفاده کرده و آنها را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مورد حمایت مالی و تسلیحاتی قرار می‌دهد.  لندمن در ادامه افزود:  دولت‌های آمریکا اعم از دموکرات یا جمهوریخواه بر اساس سیاست‌های امپریالیستی خود، به این گروه‌های تروریستی در سرتاسر جهان نیاز دارند تا بتوانند از توان آنها در راستای پیشبرد اهداف مداخله‌جویانه خود استفاده کنند. در چنین شرایطی، آمریکا نمی‌تواند خود را از اصل ماجرا( حمایت کلی از گروه‌های ترویستی) تبرئه کند.