جای خالی دانش کاربردی در دانشگاه

جای خالی دانش کاربردی در دانشگاه

مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش مجلس

مدیران بسیاری از بخش‌های کشور از بودجه‌ای که قرار است سال آینده در اختیارشان قرار گیرد، گلایه دارند. روسای دانشگاه‌ها هم ازجمله این مدیران هستند که به خاطر بودجه سال 1400 ابراز نگرانی کرده‌اند. سال آینده را می‌توان سال سخت بودجه‌ای کشور دانست. شرایط اقتصادی در سال آینده سخت خواهد بود اما باوجوداین، مجلس شورای اسلامی به دنبال این است که دولت، تجدیدنظری در بودجه سال آینده داشته باشد و اصلاحاتی انجام دهد.
 دراین‌بین روسای دانشگاه‌ها نگرانند با بودجه‌ای که قرار است در اختیارشان قرار گیرد، نتوانند به اهدافی که برای آنها در نظر گرفته‌شده دست پیدا کنند، زیرا به نظر می‌رسد بخش قابل‌توجهی از بودجه صرف پرداخت حقوق کارکنان دانشگاه‌ها شود.
 بنابراین کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، تمام تلاش خود را به کار گرفته تا عدالت را در بودجه سال آینده اجرا کند. مجلس تلاش‌های زیادی کرده با هم‌فکری کارشناسان وزارت علوم، مشکلات بودجه‌ای دانشگاه‌ها را حل کند، مشکل اما این است که همه بخش‌ها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی سال آینده با کمبود بودجه مواجه هستند.
 در این میان مجلس به بهره گرفتن از بودجه صندوق توسعه ملی امیدوار است اما شرط‌هایی برای بهره‌برداری از این صندوق وجود دارد. به همین دلیل به نظر می‌رسد برای رفع مشکل کمبود بودجه در سال آینده باید راهکارهای دیگری را دنبال کرد.
سال‌هاست کارشناسان از رابطه بین صنعت و علم در دانشگاه‌ها می‌گویند. از این‌که دانشگاه‌ها باید تئوری‌های تولید کسب‌وکار را به مرحله اجرا دربیاورند و از راه دانش و فناوری، آموزش عالی را ارتقا دهند. به نظر می‌رسد یکی از راه‌هایی که دانشگاه‌ها می‌توانند از طریق آن مشکل کمبود بودجه خود را حل کنند در اجرایی کردن تحقیقات دانشگاهی خلاصه شود. تجاری‌سازی تحقیقات علمی در دانشگاه‌ها می‌تواند باعث آشتی علم و صنعت و به گردش درآمدن چرخ اقتصادی دانشگاه‌ها شود.
 این اما فقط یکی از راه‌حل‌های پیش روی دانشگاه‌ها برای برطرف کردن کمبود بودجه و حل معضلات اقتصادی آنهاست.
همچنین بسیاری از دانشگاه‌ها، املاک و تجهیزاتی در اختیاردارند که بیشترشان بدون استفاده مانده است، حال این‌که دانشگاه‌ها باید با نگاه تجاری‌سازی به این اموال نگاه کنند. دانشگاه‌ها می‌توانند این دارایی‌ها را اجاره دهند یا این برای ایجاد کسب‌وکار از آنها بهره بگیرند.
 نباید فراموش کرد تلاش برای تولید علم در دانشگاه‌ها زمانی ارزشمند است که با نگاه کاربردی شدن برای جامعه همراه باشد.