تقدیر از شاعر «سلطان ماسک»

یکی از شاعرانی که در جشنواره شعر فجر مورد تقدیر گرفت محمود اکرامی‌فر بود با کتابی درباره کرونا

تقدیر از شاعر «سلطان ماسک»

یکی از شاعرانی که در پانزدهمین دوره برگزاری جشنواره شعر فجر مورد تقدیر قرار گرفت، محمود اکرامی‌فر بود؛ شاعری که در مردم‌شناسی دکتر است و بدیهی هم هست که در این روزهای سخت که بر مردم می‌گذرد، دست روی دست نگذارد و از مسیر شعر تمهیدی برای آنان بیندیشد.
منظورمان انتشار کتاب «سلطان ماسک» است که چندماه پیش رخ‌داد و حالا این کتاب به چشم داوران جشنواره شعر فجر هم خوش‌آمده و از آن تقدیر شده است.
دبیرخانه جشنواره دلیل این تقدیر را این مساله دانست که او در روزگار کرونا نه‌تنها دست روی دست نگذاشت، بلکه از محدودیت‌های کرونایی، برای شعر و ادبیات فارسی فرصت ساخته است. ماجرا از آنجا آب می‌خورد که اکرامی‌فر در اواسط دوران کرونا کتابی از شعرهای طنزش را با عنوان «سلطان ماسک» منتشر کرد؛ اشعاری با موضوع کرونا و زندگی در زمانه قرنطینه با کووید- 19.
بارها دیده شده که شاعران وقایع اجتماعی روزگار خود را دستمایه سرایش شعرهایی قرار داده‌اند و از رویدادهای مختلف به نفع ادبیات سود برده‌اند. شاید این شعرها در بستر زمان ماندگاری چندانی نداشته باشند و شأن نزول‌ آنها به واقعه موردنظر گره خورده باشد اما در بررسی همان برهه زمانی مشخص از تاریخ حائز اهمیت‌اند و تجلی روزگار خود شاعر هستند.
اکرامی‌فر از شاعران شناخته‌شده هم‌روزگار ماست که پیش از این نیز در دوره‌های مختلف برگزیده‌، دبیر و داور جشنواره‌های متعدد ادبی بوده است. سال‌ها پیش پایان‌نامه دکتری او با نام «ز ما بهتران» به عنوان کتاب سال دانشجویی
 شناخته‌شد.
همچنین کتاب «مردم‌شناسی اصطلاحات خودمانی» او به عنوان پژوهش اول صداوسیما و کتاب سال خراسان، حائز رتبه شده است.