خطرات کرونای اندیشه

امیرکربلایی زاده، از برخی بی‌اخلاقی‌ها در فضای مجازی می‌گوید

خطرات کرونای اندیشه



امیر کربلایی‌زاده از بازیگران خوب تئاتر کشور است. او جزو اولین بازیگرانی بود که در سال‌های اخیر به هنر استندآپ کمدی روی آورد. حضورش در برنامه شب‌های مافیا هم نام او را بیشتر بر سر زبان‌ها انداخت. کربلایی‌زاده که این روزها با نمایش «گرگاس‌ها یا روزبخیر آقای وزیر» روی صحنه تئاتر است، به‌تازگی در گفت‌وگویی نسبت به خطرات کرونای اندیشه هشدار داد.
او در گفت‌وگو با ایسنا از حیات لرزان تئاتر در دوران کرونا می‌گوید، دست همه مدافعان فرهنگ را می‌بوسد و از عقده‌گشایی‌هایی صحبت می‌کند که در هزار و یک ناکامی، ریشه دارد.
کربلایی‌زاده درباره حضورش در تئاتر در شرایط دشوار کرونایی می‌گوید: تئاتر خانه اصلی من است و به‌دوراز هرگونه شعاری، اگر به این خانه نرسیم و چراغش خاموش شود به ویرانه‌ای بدل خواهد شد که باید نظاره‌گر نابودی آن باشیم.
این بازیگر با اشاره به این‌که حدود یک سال از ورود کرونا به زندگی‌مان می‌گذرد، ادامه می‌دهد: این ویروس عزیزترین‌هایمان را از ما گرفته ولی تجربه نشان داده در برخورد با آن دو راه داریم؛ یا خانه‌نشینی اختیار کنیم یا به دل خطر بزنیم و با آن زندگی کنیم. همچون ماهی آزاد که تمام ارزشش به این است که خلاف جریان آب شنا می‌کند.
او با ابراز تأسف از شرایط اقتصادی نابسامان هنرمندان تئاتر در دوران کرونا می‌افزاید: در این مدت چه حمایتی از هنرمندان شد، جز یک مبالغی که همچون صدقه‌سری به آنان پرداخت کردند. تجربه کرونا نشان داد نمره ما درزمینه مدیریت بحران در بخش فرهنگ و هنر منفی است. درحالی‌که هنرمندان همواره در مقاطع سخت حضورداشته و جریان‌ساز بوده‌اند.
کربلایی زاده، بازیگران تئاتر را سربازان فرهنگ می‌داند و اضافه می‌کند: این سربازان اجازه نمی‌دهند به‌خاطر کرونا، فرهنگ کشته شود و همچنان جریان فکر و اندیشه را زنده نگاه می‌دارند.
این بازیگر از برخی بی‌اخلاقی‌ها در فضای مجازی سخن می‌گوید و اضافه می‌کند: در جامعه‌ای به سر می‌بریم که حتی اگر از «نیست»بگویی، فردا انجمن حمایت از حقوق «نیست» برایت بیانیه صادر می‌کند. ضمن این‌که صحبت درباره هر موضوعی بسیار سخت است،چون افرادی هستند که به دلیل سرخوردگی‌های اجتماعی‌، بی‌عدالتی‌ها و تلخی‌هایی که در زندگی چشیده‌اند، بدون این‌که شمارا بشناسند در صفحه‌تان عقده‌گشایی می‌کنند و ناسزا می‌گویند. واقعیت این است که من از دست «آنان» ناراحت نمی‌شوم ولی به این فکر می‌کنم این‌گونه رفتارها در کجا ریشه دارد.
کربلایی‌زاده می‌گوید: اینها کرونای واقعی است. ویروس کرونا را می‌توان با رعایت پروتکل‌ها مهار کرد ولی در برابر کرونای فکر و اندیشه چه کنیم.
او اضافه می‌کند: الان به این فکر کنیم ما جامعه تئاتری چه کمکی می‌توانیم به یکدیگر بکنیم. به مسؤولان کاری نداشته باشیم. راه هزار فرسنگی با اولین گام آغاز می‌شود.