بوییدن شکوفه‌ها  با ماسک

بوییدن شکوفه‌ها با ماسک

 
 دعوا، دعوای همیشگی با تازه واردهاست. همان جملات همیشگی «نمی‌شود از راه برسی و همه چیز را خراب کنی» یا «از راه نرسیده و گرد راه نتکانده می‌خواهی هر چه از قبل بوده را به هم بزنی؟» این داستان همیشه وقتی اتفاق می‌افتد که یک مهمان ناخوانده تازه وارد، وارد جمعی می‌شود و یکباره همه رسم و رسوم و چارچوب‌های قبل از خودش را
به هم می‌زند و با قدیمی‌های جمع درمی‌افتد.
ویروس کرونا تازه وارد به دوران رسیده‌ای است که یک سال و خرده‌ای می‌شود آمده و خیال کرده می‌تواند بیاید همه چیز را به هم بزند و همه رسم و رسوم و چارچوب‌های سبک زندگی قبلی را عوض کند و متاسفانه درست هم خیال کرده! رسم خرید کردن قبل از عید و بالاتر از آن رسم بازارگردی قبل از عید از رسوماتی است که برای امسال و پارسال نیست و پیشینه‌ای چند صد ساله بین مردم ایران و کشورهای حوزه نوروز دارد.
حالا اما دومین سال است که کرونا در ایران دور نوروز حصار کشیده و نمی‌گذارد مردم آن‌طور که چند صد سال عادت کرده‌اند مراسم عید را به جا بیاورند و یک دل سیر در هوای بهاری قبل عید بازارگردی کنند.
تازه، این همه ماجرای به هم زدن عادت‌های چند صد ساله نیست. ملت‌های حوزه نوروز باور دارند سال‌شان باید به خوش‌یمنی کامل شروع شود و همه تلاش‌شان را می‌کنند چیزهایی که به گمان‌شان بدیمن‌اند از صحنه شروع سال نو حذف شوند. روی سفره هفت‌سین چیزهایی می‌چینند که نشان از سرزندگی و امیدواری و زندگی بهتر در سال جدید باشد. خانه تکانی می‌کنند که گرد و غبار سال گذشته را به سال جدید نبرند و لباس نو می‌پوشند که کهنگی سال گذشته را از تن به در کنند و با هزار امید و آرزوی جدید وارد سال جدید شوند. حالا حسابش را بکنید وسط این همه تلاش برای چیدن چیزهای خوش‌یمن کنار هم، یک‌دفعه سر و کله یک ویروس نحس بدیمن پیدا شود و به زور خودش را مهمان ناخوانده این سفره هفت‌سین کند. سالی که به جای «سین» سلامت با «کاف» کرونا شروع شود به کجا خواهد رسید؟
حالا که مردم یک سالی با این ویروس زندگی کرده‌اند و هر طور بوده با این سبک زندگی جدید ساخته‌اند، دم عید باز خیلی‌هایشان راهی بازار شده‌اند که از مراسم بازارگردی قبل عیدشان نمانند. اما این بار با شکل و شمایلی متفاوت‌تر. با چهره‌هایی پوشیده شده که کسی غم و خنده‌شان را تشخیص نمی‌دهد و دست‌هایی که مرتب ضدعفونی می‌شوند و دست کسی را نمی‌فشارند.
حالا مردمی که یک سال است دارند با کرونا همزیستی می‌کنند آماده می‌شوند که سال بعد را هم با همین مهمان ناخوانده شروع کنند و کاسبانی که پارسال از خلوتی و تعطیلی بازار ضربه‌های اقتصادی زیادی خوردند حالا دارند سعی می‌کنند کسب و کارشان را با شرایط فعلی جامعه تطبیق و شکل و شمایل جدیدی به آن بدهند.