رزمایش مشترک ایران،هند و روسیه

رزمایش مشترک ایران،هند و روسیه

رزمایش مرکب امنیت دریایی ایران و روسیه، دیروز در شمال اقیانوس هند در منطقه‌ای به وسعت ۱۷هزار کیلومتر آغاز شد و در نخستین مرحله از تمرینات، شناورهای ایران و روسیه به سوی اهداف از پیش تعیین شده در دریا تیراندازی کردند. از نکات قابل توجه اولین روز رزمایش این بود که نیروی دریایی هند نیز به عنوان ضلع سوم این رزمایش مشترک، به نیروهای ایران و روسیه که در منطقه حاضر هستند، پیوست.
دریادار دوم غلامرضا طحانی، معاون عملیات نیروی دریایی ارتش و سخنگوی این رزمایش درباره این بخش از رزمایش گفت: درخواست نیروی دریایی هندوستان برای شرکت در این رزمایش از طریق سلسله مراتب به مجموعه ما ابلاغ شد و بنا بر تصمیمات ابلاغی از سوی سلسله مراتب بر ما تکلیف شد از این ناوگروه هندوستانی استقبال کنیم و بخشی از وظایف عملیاتی در دریا را به صورت مشارکتی با این واحد هندی انجام دهیم.
طحانی گفت: شاید این سوال برای عده‌ای پیش بیاید، چگونه است که وسط رزمایشی، یک ناو گروه از کشور دیگر بتواند به آن اضافه شود. در تمام دنیا رزمایش‌هایی که به گونه No Contact یا Zero Touch برگزار می‌شود به دلیل شرایط عملیات خاصی که در محیط رزمایش وجود دارد، شیوه‌نامه‌های خود را دارد و رزمایشی که ما با روسیه در حال انجام آن هستیم آن‌قدر انعطاف‌پذیری دارد که نه تنها یک کشور، بلکه اگر چند کشور دیگر نیز بخواهند به این رزمایش بپیوندند، می‌توانیم آنها را نیز به مشارکت بگیریم.
وی همچنین گفت: در این مرحله از رزمایش، یگان‌های شناور ایران و روسیه به سر فرماندهی ناوشکن تمام ایرانی جماران و با استفاده از سلاح‌های مختلف به سوی اهداف سطحی از پیش تعیین شده در دریا تیراندازی کردند.
همچنین به گفته سخنگوی رزمایش، تمرین PHOTOEX شامل صورت‌بندی و آرایش آفندی یگان‌های شرکت‌کننده در رزمایش متناسب با تهدیدات موجود در منطقه اجرا شد که تمام این مراحل با نظارت و پایش هوایی منطقه توسط بالگردهای نیروی دریایی ارتش صورت گرفت.
فرمانده ناوگروه نیروی دریایی کشور روسیه هم در نشست خبری دیروز گفت: نیروی دریایی روسیه با دو یگان شامل فریگت Stoiky و ناو سوخت‌رسان kola در این رزمایش مرکب شرکت کرده است.
امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش هم درباره این رزمایش گفت: سال گذشته نیروی دریایی چین را که نیروی پرقدرتی است در کنار نیروهای دریایی پرقدرت جمهوری اسلامی ایران داشتیم. امسال با توجه به این‌که رزمایش با سال نوی چین همزمان شده است، چینی‌ها اعلام کردند بعد از سال نوی چینی به رزمایش اضافه خواهند شد.
خانزادی تصریح کرد: هدف کلی رزمایش، دستیابی به امنیت جمعی در سطح منطقه است که کمک کند امنیت شمال اقیانوس هند به این شکل که پایدار است برای ذی‌نفعان تداوم پیدا کند.