جهش ویروس روی قطعی آب

قطعی گسترده آب، مشکلات اهالی اهواز را که با کرونای انگلیسی دست و پنجه نرم می‌کنند دوچندان کرد

جهش ویروس روی قطعی آب


   این روزها استان‌های جنوبی، بیشترین حجم اخبار را از آن خود کرده‌اند. به جز اخبار بدی که از شیوع ویروس کرونای جهش‌یافته در شهرهای جنوبی شنیده می‌شود، دیروز نام شهر اهواز به‌دلیل  قطعی آب در صدر اخبار قرار گرفت.  قطعی آب البته در شهرهای جنوبی زیاد عجیب نیست، آب شهر اهواز مدام قطع و وصل می‌شود. تا لحظه نگارش این گزارش مسؤولان آبفای شهر اهواز و استانداری خوزستان در تلاش هستند واشری را که به یکباره خراب شده، درست کنند و  قول مساعد دادند آب شهری به خانه‌های مردم بازگردد. اما مدیریت‌بحران در اهواز به شکلی اعمال شد که تانکر آب به برخی محلات نرسید و برخی سودجویان بطری‌های آب‌معدنی را چندبرابر  فروختند.
مساله‌ای که بیشتر از همه برای شهروندان اهوازی دردناک است قطعی آب نیست، آنها تقریبا به کم‌آبی عادت دارند. مورد عجیب آبی این روزهای اهواز اما گرانفروشی بطری‌های آب‌معدنی است. در روز قطعی آب در شهر اهواز، یک بسته شش‌تایی بطری یک‌لیتری آب‌معدنی، 25هزارتومان به فروش رسید تا در زمان شیوع ویروس‌کرونای جهش‌یافته به جای ریختن آب روی دست‌های شهروندان، نمک بر زخم نیاز مردم پاشیده‌شود. به گفته مسؤولان شهری حدود 150تانکر حمل آب به ادارات و بیمارستان‌های شهر فرستاده‌شده تا هر کسی که آب نیاز دارد، با آتش‌نشانی و مرکز آبفا تماس بگیرد. برای مردمی که به قطعی‌آب عادت دارند اما اطلاع‌رسانی قطعی آب دیروز شهر دور از انتظار و عجیب بود؛ حالا اما در اختیار قراردادن تانکرهای آب برای رفع نیاز مردم، عجیب‌تر هم است.
 قطعی آب در شهر همیشه گرم اهواز زیاد عجیب نیست. همین چندماه پیش این شهر با مشکلات آبی دست و پنجه نرم کرد. این بار اما مانند گذشته، مشکل آب شهر نه به‌دلیل طغیان فاضلاب در کوچه‌وخیابان‌ها که به دلیل دیگری دردسرساز شد.
 قطعی آب بخشی از اهواز، از مبدا و از تصفیه‌خانه آب شماره 2 شهر اتفاق افتاد. آن طور که برخی مسؤولان این شهر گفتند مشکل از شامگاه روز دوشنبه بعد از شکستگی واشر خط خروجی تصفیه‌خانه آب شماره 2 اهواز شروع شد.
بعد از شکستگی، فشار آب کاهش پیدا کرد تا این که آب به کلی قطع شد. این تصفیه‌خانه، آب شرب بیش از 50درصد شهروندان اهوازی را تامین می‌کند.  به این ترتیب آب در مناطق کیان‌آباد، کیانپارس، سید خلف، کیان‌شهر، زردشت، امانیه، لشکر، کمپلو شمالی و جنوبی، گلستان، کوی سعدی، عین ۲، ملاشیه، کوی مندلی، کوی نیرو، الصافی، کوی علوی، شهرک اهواز، شهرک دانشگاه، فرهنگ‌شهر و کو قطع شد. 
 واشر خراب و زیر آب رفتن تصفیه خانه
 این شاید اولین چالش استاندار جدید خوزستان، قاسم سلیمانی دشتکی باشد. او را از ساعت 5 صبح در جریان مشکل تصفیه‌خانه شهر قرار دادند. به او گفتند پمپی که به مشکل خورده، فرسوده و شکسته‌است و بعد از شکستگی پمپ، آب جاری شده و سایر پمپ‌ها را زیر آب برده‌است.
 آن طور که استاندار جدید خوزستان گفته، تصفیه‌خانه آب شماره 2 اهواز، شش پمپ مجهز و ضد آب دارد که یکی از پمپ‌ها کاملا فرسوده و کهنه است؛ یعنی همان پمپ آسیب‌دیده که باعث زیر آب رفتن و از کار افتادن بقیه پمپ‌ها شده‌است. سلیمانی درباره تعمیر پمپ خراب گفت: «امیدوارم طبق قولی که به بنده دادند حداکثر تا ساعت 5 بعد از ظهر(سه شنبه) آب شهر برقرار و مشکل مردم برطرف شود.»
 روایت صادق حقیقی پور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان‌خوزستان از خرابی و تعمیرات اما کامل‌تر است. براساس گفته او، در ساعات پایانی روز دوشنبه شیر قطع و وصل به دلیل فشار شبکه تولید و توزیع به مشکل خورد و چون فشار آب بالا بود، تصفیه‌خانه زیر آب رفت. تیم تعمیرات کار خود را از ساعت 2 بامداد روز سه‌شنبه شروع کردند و تا قبل از ظهر دیروز توانستند آب ایستگاه را پمپاژ و خالی کنند. ادامه روند تعمیرات، با حضور غواص و تعمیر شیر خراب تصفیه‌خانه ادامه پیدا کرد.
 شوخی آبرسانی
داستان تعمیرات و مشکلات آب اما تا این جای کار شاید منطقی به نظر برسد، کمی که گذشت اما مشکلات بعدی خودش را نشان داد. به گفته یکی از شهروندان اهوازی، بعد از قطع آب بخش غربی شهر اهواز یک بسته شش‌تایی بطری یک لیتری آب‌معدنی در مغازه‌ها نایاب شد و با قیمت‌هایی حدود 25هزار تومان به فروش رسید.
جمال عالمی نیسی، فرماندار اهواز در گفت‌وگو با ما از جلسه سریع مدیریت بحران شهر اهواز خبر داد و گفت این اتفاق ناگهانی بود و طبیعتا برای اتفاق‌های ناگهانی، پیش‌بینی و تمهیدات خاصی انجام نمی‌شود. عالمی نیسی درباره مدیریت بحران یک‌روزه قطعی آب در اهواز گفت: «جلسه مدیریت بحران به سرعت برگزار شد و طی آن به کمک دستگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ فعال در اهواز ۱۵۰تانکر برای آبرسانی به بیمارستان ها، پادگان‌ها و مناطق مختلف شهر به کارگرفته‌شد.»
 به گفته فرماندار اهواز، مردم در صورت نیاز مبرم به آب با آتش‌نشانی تماس بگیرند و از آنها درخواست آبرسانی کنند.
 برای اسماعیل معنوی، فعال اجتماعی و دیگر شهروندان اما موضوع تانکر و آبرسانی به مردم خیلی تعجب‌آور است. او از مشکلات همیشگی آبرسانی در شهرش، می‌گوید. از این که در حاشیه اهواز، در محله عین 2، مشکل آب مشکلی همیشگی است. معنوی از بو و طعم بد آب و آلودگی آن گله دارد. به نظر او، مشکل آب در شهرش اهواز، خیلی عجیب نیست بلکه این که مسؤولان درباره آن اطلاع‌رسانی کرده‌اند، عجیب است.
آن طور که معنوی می‌گوید پیش از این، آب قطع می‌شد و کسی درباره آن توضیح نمی‌داد، حالا اما اطلاع‌رسانی می‌کنند؛ این کار پیش از این اتفاق نیفتاده‌است.
 به گفته اسما کوتی، شهروند اهوازی ساکن محله کوی مجاهد نیز در روزهای عادی، فشار آب در این منطقه به قدری پایین است که اغلب ساکنان این منطقه از پمپ آب استفاده می‌کنند و خانه‌ای که پمپ آب نداشته‌باشد به مشکل برمی‌خورد. او درباره قطعی ناگهانی آب در روز سه‌شنبه نیز به ما می‌گوید: چون قطعی آب بدون اطلاع قبلی بوده، از ذخیره آب تصفیه‌شده در خانه برای کارهای روزمره‌شان استفاده کرده‌اند.
 شهرزاد دوامیری هم که در خیابان نهم کیانپارس اهواز ساکن است، با اشاره به کیفیت آب اهواز به جام‌جم می‌گوید: آب این شهر حتی برای شست‌وشو هم مناسب نیست. آب نیمی از شهر اهواز در شرایطی قطع شده‌است که دیروز مهران احمدی بلوطکی، دبیر شورای‌سلامت اهواز از روند افزایش بیماری‌کرونا در شهرش خبر داد. او به ایسنا گفت روند و شدت بیماری در اهواز به گونه‌ای است که اگر در طیف رنگ‌بندی، رنگ سیاه نیز وجود داشت،‌ می‌توانستیم بگوییم اهواز به مرز وضعیت‌سیاه رسیده‌است. به گفته او، شیب‌بیماری در خوزستان و اهواز صعودی و صددرصد افزایش پیدا کرده‌است.