آماده باش برای بهار

برای داشتن سیستم ایمنی قوی سبك زندگی سالم را در پیش بگیرید

آماده باش برای بهار

شاید تصور كنید سیستم ایمنی قوی فقط در فصل سرما به كار می‌آید، اما این سیستم دفاعی چهارفصل به‌دردمان می‌خورد و می‌تواند از ما در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت كند. اما این سیستم دفاعی هم گاهی در برابر عوامل بیماری‌زا درمی‌ماند و شكست می‌خورد و آن موقع است كه یك ویروس یا میكروب به راحتی می‌تواند ما را بیمار كند، اما راه‌هایی برای حل این مشكل وجود دارد و می‌توان با بعضی روش‌ها و نیز اصلاح شیوه تغذیه و سبك زندگی، آن را قوی كرد و سطح ایمنی بدن را در برابر انواع بیماری‌ها و میكروب‌ها بالا برد. برای این كه سیستم ایمنی بدن به درستی كار كند، باید تعادلی در آن برقرار باشد و محققان ارتباطی را بین سبك زندگی و بهبود عملكرد ایمنی بدن پیدا كرده‌اند.

برای داشتن یك سیستم ایمنی قوی در گام نخست، یك سبك زندگی سالم را در پیش بگیرید. هر ناحیه از بدن شامل سیستم ایمنی، زمانی كه از محرك‌های محیطی دور بماند، بهتر عمل می‌كند. بنابراین برای این هدف سیگار نكشید، تا می‌توانید میوه و سبزیجات مصرف كنید، منظم ورزش كنید، وزن ایده‌آل داشته باشید، به اندازه بخوابید، مانع از ابتلا به عفونت شوید و برای این كار دست‌هایتان را مرتب بشویید و گوشت را كامل بپزید و میزان استرس‌تان را كم كنید.
ایمنی بدنتان را بالا ببرید
محصولات متعددی هستند كه ادعای تقویت سیستم ایمنی را یدك می‌كشند، اما مفهوم تقویت ایمنی كمی متفاوت است. درواقع تقویت سلول‌های بدن از جمله سلول‌های ایمنی و... به تنهایی مفید نیست و می‌تواند خطرناك نیز باشد. تقویت سلول‌های سیستم ایمنی هم به خاطر تنوع سلول‌ها در سیستم ایمنی، فرآیندی پیچیده دارد، اما آنچه واضح است، این كه بدن به‌طور دائم در حال تولید سلول‌های ایمنی است و سلول‌های اضافی طی فرآیند طبیعی مرگ سلولی از بین می‌روند.
بهار فصل میوه و سبزی تازه
داشتن یك رژیم متعادل غذایی به تقویت سیستم ایمنی شما كمك می‌كند. اما این به آن معنا نیست كه هر چیزی به دستتان می‌آید بخورید و تنها باید مواد غذایی مفیدی را مصرف كنید كه بیشترین سود را برایتان داشته باشد. رژیم سرشار از فیبر و ویتامین‌ها شما را قوی نگه می‌دارد.
میوه‌های كروی
بیشتر مردم زمانی ویتامین C را مصرف می‌كنند كه سرما خورده‌اند. میوه‌های كروی مانند پرتقال، نارنگی، لیمو و گریپ‌فروت سرشار از ویتامین C است و سیستم ایمنی بدن را تقویت كرده و تولید سلول‌های سفید خونی را افزایش ‌داده و با عفونت‌ها مبارزه می‌كند. از آنجا كه بدن قادر به تولید و ذخیره این ویتامین نیست، باید روزانه از آن استفاده كنید تا سلامت بمانید. می‌توان گفت تمام میوه‌های كروی‌شكل سرشار از ویتامین C است.
فلفل زنگوله‌ای
اگر فكر می‌كنید میوه‌های كروی بالاترین ویتامین C را دارند، در اشتباهید. در میان مواد غذایی سرشار از این ویتامین، فلفل زنگوله‌ای حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و می‌توان گفت كه این میوه دو برابر بیشتر از میوه‌های كروی حاوی ویتامینC است و علاوه بر این، منبعی غنی از بتاكاروتن است. این میوه علاوه بر این كه سیستم ایمنی را قوی می‌كند، پوست و چشمانی سالم را به ارمغان می‌آورد.
كلم بروكلی
تا جایی كه می‌توانید كلم بروكلی بخورید. این ماده ‌غذایی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی و منبعی غنی از ویتامین A، C و E و آنتی‌اكسیدان‌ها و فیبر است و یكی از سالم‌ترین سبزیجات به شمار می‌رود كه بهتر است آن را جزو رژیم روزانه‌تان بگنجانید تا سیستم ایمنی‌تان تقویت شود.
سیر
سیر یكی از معروف‌ترین موادی است كه در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده با داشتن روی بالا برای سلامتی بسیار مفید است و با عفونت‌ها مقابله می‌كند. این ماده با دارا بودن تركیبات گوگردی مانند آلیسین تقویت‌كننده سیستم ایمنی است.
زنجبیل
زنجبیل هم از آن دست مواد خوراكی است كه معمولا بعد از ابتلا به سرماخوردگی زیاد آن را مصرف می‌كنند. این ماده به‌خاطر ویژگی ضدالتهابی كه دارد در كاهش گلودرد و بیماری‌های التهابی مؤثر است. زنجبیل به كاهش درد و كلسترول نیز كمك می‌كند.
اسفناج
اسفناج نه به خاطر ویتامین C فراوانی كه دارد، بلكه به دلیل آنتی‌اكسیدان‌ها و بتاكاروتنی كه دارد در این فهرست قرار گرفته كه با تقویت سیستم ایمنی بدن، توانایی مقابله با عفونت را كاهش می‌دهد. اسفناج هم مانند كلم بروكلی وقتی پخته می‌شوند، خاصیت بیشتری پیدا می‌كند و موادمغذی در آن باقی می‌ماند. پخت مختصر آن ویتامین A
 را در اسفناج بالا می‌برد و اجازه آزاد‌شدن دیگر موادمغذی را از اسید اوگزالیك می‌دهد.
ماست
ماست از دیگر موادغذایی است كه با تحریك و تقویت سیستم ایمنی به مبارزه با بیماری‌ها كمك می‌كند. این ماده‌غذایی مقوی سرشار از ویتامین D است و بهتر است از ماست‌های غنی شده با ویتامین D استفاده كنید كه باعث تنظیم سیستم ایمنی و تقویت سیستم طبیعی دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها می‌شود.
زردچوبه
زردچوبه را بیشتر به عنوان یكی از پركاربردترین چاشنی‌ها می‌شناسیم. این ادویه زردرنگ سال‌هاست به‌عنوان یك ماده ضدالتهاب مورد استفاده قرار می‌گیرد كه در درمان پوكی استخوان و التهاب روماتیسمی مفاصل كاربرد دارد. رنگدانه‌ای كه در این ادویه به كار رفته باعث كاهش عوارض ناشی از آسیب ماهیچه‌ای می‌شود.
چای سبز
چای سبز و سیاه حاوی مقادیر زیادی فلاوونوئید به عنوان نوعی آنتی‌اكسیدان قوی هستند. همین آنتی‌اكسیدان‌ها عملكرد ایمنی بدن را بالا می‌برند. در فرآیند تخمیر چای سیاه، بخش زیادی از این آنتی‌اكسیدان‌ها نابود می‌شود، اما در چای سبز فرآیند بخار شدن انجام می‌شود و عملیات تخمیر روی آن صورت نمی‌گیرد. این نوشیدنی سنتی ایرانی حاوی مقادیر فراوانی اسیدهای آمینه ال ـ تئانین است كه در تولید تركیبات مقابله‌كننده مؤثر عمل می‌كند.
كیوی
هرگز از خوردن میوه كیوی غافل نشوید. این میوه اعجاب‌آور با داشتن موادمغذی فراوانی چون فولات، پتاسیم، ویتامین K  و C است. ویتامین C با افزایش تعداد سلول‌های سفید خونی با عفونت‌ها مبارزه می‌كند.