11 واقعیت  از دنیای ماشین برقی‌ها

11 واقعیت از دنیای ماشین برقی‌ها

دلایل زیادی وجود دارد كه شما كم‌كم آماده تبدیل وسایل نقلیه بنزینی‌تان به الكتریكی شوید. شكی نیست كه خودروهای الكتریكی، خودروهای آینده هستند و دوران خودروهای بنزینی به سر آمده است. اما قبل از این به‌روزرسانی بهتر است این واقعیت‌ها را درباره خودروهای الكتریكی بدانید:
     اولین خودروی الكتریكی جهان را توماس پاركر معرفی كرد
حتما تعجب می‌كنید اگر بشنوید اولین خودرو الكتریكی جهان حتی قبل از خودروی مدل تی فورد معرفی شد. توماس پاركر مهندس برقی بود كه نخستین خودروی الكتریكی تولیدی جهان را در سال 1263/ 1884 در لندن ساخت. پاركر كه نگران آلودگی شهر لندن و نیز علاقه‌مند به ساخت خودروهای با مصرف كارآمدتر سوخت بود در نهایت توانست یك خودروی برقی قابل استفاده تولید كند. خودرو این مخترع، یك قاب چوبی ساده بود كه با موتور الكتریكی به حركت درمی‌آمد.
    فعلا 100درصد هم
 محیط‌زیستی نیستند
این خودروها به‌طور غیرمستقیم آلودگی كربنی تولید می‌كنند. درست است كه خودروهای الكتریكی آلودگی را مستقیما وارد جاده نمی‌كنند اما برقی كه شما برای شارژ هر وسیله نقلیه الكتریكی استفاده می‌كنید از نیروگاه‌های برقی كه از سوخت‌های فسیلی برای تولید الكتریسیته استفاده می‌كنند، تامین می‌شود. بنابراین خودروهای الكتریكی هم در چرخه زندگی خود منتشركننده كربن هستند. با این حال اگر بتوانیم انرژی الكتریسیته را از منابع انرژی تجدیدپذیری مثل باد و انرژی خورشیدی تولید كنیم، میزان آلودگی تولید شده بسیار ناچیز خواهد بود.
    قطعات كمی دارند
خودروهای الكتریكی مزایای زیادی دارند. یكی از این مزایا این است كه در مقایسه با خودروهای بنزینی قطعات كمتری در آنها به كار برده شده است. خودروهای دارای موتورهای احتراقی از انواع مختلفی از اجزای متحرك استفاده می‌كنند كه معمولاً بعد از مدتی فرسوده می‌شوند. این درحالی است كه یك خودروی الكتریكی فقط دارای یك جفت موتور الكتریكی، یك جعبه دنده و یك مجموعه باتری است.
     سرو صدای كمی ایجاد می‌كنند
در مقایسه با خودروهای بنزینی، این خودروها با موتورهای الكتریكی كه هنگام حركت خودرو در جاده تقریبا بی‌صدا هستند كار می‌كنند. بالاترین صدایی كه از این خودروها شنیده می‌شود صدای فن خودرو است. پیش‌بینی می‌شود تا سال 1399/ 2020 خودروهای الكتریكی، آلودگی صوتی را در خیابان‌های كشورهای پیشرفته به میزان زیادی كاهش دهند.
     شارژ باتری‌ها می‌تواند سریع و آسان باشد
برای شارژ خودروی الكتریكی كافی است وسیله نقلیه را به شارژر سریع متصل كنید و یك فنجان قهوه بنوشید. معمولاً شارژ سریع باتری یك خودرو الكتریكی تا 80درصد، با یك سیستم شارژ سریع، فقط 30 تا 45 دقیقه زمان می‌برد. در صورت شارژ باتری در منزل، می‌توانید سیم آن را به منبع معمولی برق متصل كنید. بعد از 9 تا 12 ساعت، باتری به‌طور كامل شارژ خواهد شد.
     چین بزرگ‌ترین بازار این خودروهاست
این موضوع كه دلایل زیادی هم دارد از جالب‌ترین موضوعات درمورد خودروهای الكتریكی است. چین بزرگ‌ترین كشور جهان و دارای جمعیت زیادی است.
 افزون بر این، خودروهای الكتریكی به زیرساخت‌های پیشرفته‌ای مثل ایستگاه‌های شارژ، جاده‌های مناسب و هزینه بالای تولید نیاز دارند و چین همه این ویژگی‌ها را دارد.
     نیسان لیف، از موفق‌ترین خودروهای برقی جهان
این تولیدكننده خودروهای برقی تا اسفند 1397/ مارس 2019 بیش از 400هزار دستگاه نیسان لیف (تصویر پایین) را در سطح جهان فروخته است. این ماشین برقی كوچك در آذر 1388/ دسامبر 2010 معرفی شد. این خودرو كه محدوده طی مسافت آن 243 كیلومتر و حداكثر سرعت آن
 150 كیلومتر در ساعت است، می‌تواند در 2/8 ثانیه از حالت سكون به سرعت 100 كیلومتر بر ساعت برسد. این خودرو تاكنون بیش از سه جایزه بین‌المللی را از آن خود كرده است.
     حدود 120 سال پیش محبوب‌ترین نوع خودرو بودند
استفاده از خودروهای الكتریكی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی، آسان‌تر و مناسب‌تر از نمونه‌های بنزینی بود. آن زمان موتورهای احتراق داخلی در مراحل اولیه توسعه قرار داشتند و نمی‌توانستند به‌طور موثری خودروها را به حركت درآورند.
 در این دوره ده‌ها هزار خودروی الكتریكی فروخته شد، اما بعدها با معرفی خودروهای بنزینی‌ای كه موتورهای پیشرفته‌تری داشتند، فروش خودروهای الكتریكی به میزان قابل توجهی كاهش یافت.
    این خودروها هزینه حركت و نگهداری پایینی دارند
خودروهای برقی دارای قطعات كمتری نسبت به خودروهای بنزینی هستند، به این معنی كه قطعات قابل نگهداری كمتری دارند.  باتری‌ این خودروها هرچند برای همیشه دوام ندارند، اما سال‌ها عمر می‌كنند. میزان كلی مصرف انرژی در این نوع خودروها نیز كم است.
    باتری گران‌ترین قسمت خودرو الكتریكی است
هرچند باتری خودروهای الكتریكی قیمت بالایی دارد اما با پیشرفت هرچه بیشتر فناوری، این باتری‌ها روز به روز ارزان‌تر می‌شوند.  برای مثال، در سال 1388/ 2009 قیمت یك باتری با برد ده كیلومتر، حدود 32هزار دلار بود، اما درحال حاضر همین باتری حدود 17هزار دلار قیمت دارد.
    بازار خودروهای برقی رشد بسیار سریعی دارد
بازار جهانی خودروهای برقی در سال 2016 میلادی حدود 103 میلیارد دلار ارزش داشت اما پیش‌بینی می‌شود تا سال 2023 ارزش آن تقریباً به 350 میلیارد دلار برسد. كم‌كم به فكر خرید خودروی برقی باشید!
منابع:
 alphr.com، conserve-energy-future.com، throttlebias.com، axleaddict.com، carthrottle.com