از مسیر لذت ببر

آنچه باید رعایت کنیم تا یک سفر لذت بخش داشته باشیم

از مسیر لذت ببر

وقتی بحث سفر پیش می‌آید و فرصت و مجالی برای سفر كردن، اولین چیزی كه فضای ذهن‌مان را پر می‌كند، مقصد است؛ انتخاب مقصد؛ این‌كه كجا برویم؟ چطور برویم؟ و... بعد هم راه می‌افتیم توی صفحه‌های اینترنت و شبكه‌های اجتماعی، دنبال پیدا كردن مقصد سفری كه آخر هفته یا تعطیلات‌مان را آنجا سپری كنیم. گاهی تصاویر و اطلاعات شبكه‌های اجتماعی كمك خوبی به ما می‌كنند و گاهی انتخاب مقصد براساس یك تصویر یا نوشته‌ای در شبكه اجتماعی ما را با بحران‌های متعددی در مقصد مواجه می‌كند. در این نوشتار راهنمای كوتاهی برای انتخاب مقصد سفر برایتان داریم تا در سفر و تعطیلاتتان گرفتار بحران‌ و دردسر نشوید و از سفر و بودن در مقصد لذت ببرید.

 برای انتخاب مقصد باید چند مرحله را طی كنید:
   چقدر زمان دارید؟
در ابتدا ببینید چقدر برای سفرتان زمان دارید. گاهی انتخاب مقصد تنها برای یك آخر هفته است كه خب، در این بین بسیاری از مقاصد كه نیاز به روزهای بیشتری دارد، از گزینه‌هایتان حذف می‌شود. دانستن این نكته هم بد نیست كه حواستان باشد برای رسیدن به برخی مقاصد گاهی فقط دو روز باید در سفر باشید و این مهم را هم باید در انتخاب مقصدتان لحاظ كنید.

   همسفر دارید؟ همسفر یا همسفرهایتان چه كسانی هستند؟
بعد از تعیین زمان لازم برای انجام سفرتان، حالا باید به این پرسش پاسخ دهید كه با چه كسی یا چه كسانی می‌خواهید سفر كنید. در اینجا در مورد انتخاب همسفر صحبت نمی‌كنیم، بلكه در مورد شرایط موجودتان حرف می‌زنیم. یعنی آیا برای سفری كه در حال برنامه‌ریزی هستید همسفری دارید یا قرار است تنها سفر كنید. همسفر داشتن باعث می‌شود برخی مقاصد به خودی خود از فهرست مقصدهای سفرتان حذف شود. برای مثال شاید شما به سفرهای ماجراجویی علاقه‌ داشته باشید، ولی همسفرتان عاشق آفتاب گرفتن باشد. در این صورت برای لذت بردن همزمان هر دو نفرتان باید مقاصدی كه صرفا برای ماجراجویی است و همچنین مقاصدی كه صرفا برای آفتاب گرفتن است، از فهرست مقاصدتان حذف كنید و به دنبال مقصدهایی باشید كه نیاز هر دو نفرتان را تامین كند.

 آب و هوای  دلخواهتان چیست؟
در سفر به دنبال چه نوع آب و هوایی هستید. گاهی افراد سفر می‌كنند كه زیر آفتاب دراز بكشند و روزها از گرمای آفتاب لذت ببرند. مقاصد گردشگری در روزها و فصل‌های سال، آب و هوای متفاوتی دارند و به‌راحتی با یك جست‌وجوی ساده، شرایط آب و هوای مقاصد برایتان مشخص می‌شود، اما قبل از جست‌وجو باید موضع خودتان را مشخص كنید. این‌كه در سفر به دنبال چه نوع آب و هوایی هستید. تمایل دارید در برف قدم بزنید یا زیر باران پیاد‌ه‌روی كنید؟
سفر در فصلی كه مطلوب اكثر گردشگران نیست، باعث كاهش هزینه‌های سفر می‌شود؛ نكته‌ای بسیار مهم كه البته چون ما در این بخش به موضوع كاهش هزینه‌ها نمی‌پردازیم، فعلا با آن كاری نداریم. ما فعلا و صرفا در جهت یافتن مطلوب‌های شما هستیم، پس اگر هزینه برایتان اهمیت دارد این را هم بدانید كه هوای مطلوب هزینه بالاتری دارد.


بودجه سفر شما چقدر است؟
   شاید از نظر شما این بخش مهم‌ترین بخش انتخاب مقصد سفرتان باشد، اما پیشنهاد می‌كنم قبل از این‌كه روی میزان پولی كه برای سفر كنار گذاشته‌اید تمركز كنید به سؤالات قبل پاسخ دهید، بعد میزان پول سفرتان را مشخص كنید. زمانی كه اول به میزان بودجه سفرتان فكر می‌كنید و بعد به سؤالات قبل و بعد پاسخ می‌دهید، ذهن شما ناخودآگاه بخش زیادی از مقاصد كه شاید با همان بودجه امكان‌پذیر بوده را از فهرست مقاصد سفر حذف می‌كند.
برای مثال تصور كنید شما همسفری برای سفرتان دارید و تصمیم گرفته‌اید كه در فصول باران‌های موسمی به آسیای جنوب‌شرقی سفر كنید. مطمئنا اگر ذهنتان از اول روی بودجه سفر متمركز بود هرگز سفر به جزایر تایلند یا اندونزی را به فهرست سفرهایتان اضافه نمی‌كردید، زیرا این مقاصد در فصول مطلوب جزو لوكس‌ترین سفرها محسوب می‌شود، اما در فصل باران‌های موسمی هزینه سفر به شدت افت می‌كند. از طرفی وجود همسفر باعث كاهش هزینه سفر می‌شود، بنابراین قبل از این‌كه بودجه سفر را بررسی كنید به سؤالات قبل پاسخ دهید و بعد در این مرحله میزان بودجه سفرتان را مشخص كنید.


  چه نوع سفری را دوست دارید؟
حالا نوبت این است كه مشخص كنید از چه نوع سفری لذت می‌برید. در این مرحله آگاهید كه چقدر زمان و چه میزان پول برای سفر دارید و در كنار آن در جریان هستید كه همسفر دارید یا خیر و آب و هوای دلخواهتان برای سفر هم مشخص است. حالا صرفا باید نوع سفری كه دوست دارید را انتخاب كنید. انتخاب نوع سفر باعث می‌شود در تعیین وسیله حمل و نقل، هتل و برنامه‌ریزی سفر دقت بیشتری كنید. برای مثال شما آگاه هستید كه یك هفته زمان برای سفر دارید و بودجه محدودی (برای مثال پنج میلیون تومان) هم مشخص كردید و از طرفی یك همسفر دارید. آب و هوای مطلوب برای این سفرتان هم بارانی است. طبیعی است كه با این بودجه به راحتی در فصل باران‌های موسمی می‌توانید به یكی از مقاصد گردشگری آسیای جنوب شرق یا آسیای جنوب غرب سفر كنید، اما شما چه نوع سفری را دوست دارید؟ مقاصد آسیای جنوب شرق برای افرادی كه علاقه‌مند به آفتاب و شنا هستند در فصل مطلوب عالی است، اما همین مقاصد در فصل باران‌های موسمی بدترین انتخاب برای این افراد است. البته همین مقاصد برای افرادی كه به ماجراجویی و دیدن فرهنگ علاقه‌مند هستند، مكانی عالی است؛ بنابراین اگر به ماجراجویی یا دیدن فرهنگ علاقه‌مندید، فصل باران‌های موسمی آسیای شرق انتخاب مناسبی است. اما اگر به خرید و گشتن در پاساژهای مختلف علاقه‌مند هستید طبیعتا آسیای شرق به ویژه مقاصد لوكس‌تری مثل تایلند انتخاب مناسبی نیست. در این بین می‌توانید به مقاصد آسیای جنوب غرب هم نگاهی كوتاه داشته باشید. بی‌شك شما می‌توانید همین تنوع مقاصد را در كشور چهار فصل خودمان هم انتخاب و برایشان برنامه‌ریزی كنید.  انتخاب نوع سفر مطلوب باعث می‌شود فهرست مقاصد سفرتان به راحتی بالا و پایین شود، و برخی از مقاصد به سرعت از فهرست حذف شوند و انتخاب را برای شما راحت‌تر كند. ماجراجویی، دیدن فرهنگ، غذا، خرید، شهر، روستا، طبیعت، مدیتیشن یا هر گونه سفر دیگر می‌تواند مقصد مطلوب شما را به راحتی از فهرست مقاصد سفر بیرون بكشد.


 ابزارهایی برای انتخاب مقصد:
  تصاویر مطلوبتان را دنبال كنید
گاهی دیدن یك نخل در كنار ساحل شنی و دریای آبی در ذهن شما ساعت‌ها حس خوبی ایجاد می‌كند، بنابراین به‌دنبال این تصاویر در شبكه‌های اجتماعی یا حتی در صفحات وب باشید. این تصاویر كه در ذهنتان حس خوبی ایجاد می‌كند، در واقع بهترین راهنما برای انتخاب مقصد سفر هستند. امروز نرم‌افزار‌های بسیاری هستند كه با تصویر به حیات خود ادامه می‌دهند. برای مثال pinterest و اینستاگرام. تصاویر را در این نرم‌افزار‌ها دنبال كنید و هر تصویری كه دوست دارید مقصد سفرتان باشد، ذخیره كنید. این نرم‌افزار‌ها با توجه به این‌كه از هوش مصنوعی استفاده می‌كنند، به راحتی مقاصدی كه به این تصاویر نزدیك هستند را به شما معرفی می‌كنند.


  هشتگ‌ها را دنبال كنید
امروز افراد حرفه‌ای در زمینه سفر و عكاسی با هشتگ‌ها سفرها و مقاصد سفر خود را طبقه‌بندی می‌كنند. با توجه به این‌كه روزانه میلیون‌ها تصویر در دنیای وب آپلود می‌شود پیدا كردن تصویری كه حس خوبی برای شما ایجاد كند كار سختی است، اما هشتگ‌ها برای طبقه‌بندی تصاویر انتخاب هوشمندانه‌ای است. با هشتگ‌ها می‌توانید تنها تصاویری را كه با همان هشتگ در دنیای وب قرار دارد مشاهده كنید و اگر این تصاویر را دوست داشتید هشتگ‌ها را برای خود ذخیره و به راحتی مقصد سفرتان را مشخص كنید.


  كتاب‌های مربوط به سفر را بخوانید
حتی در دنیایی كه فناوری و تلفن‌های هوشمند لحظه‌ای از ما دور نمی‌شوند هم باز كتاب‌ها می‌توانند راهنمای عالی برای ما باشند. خواندن كتاب‌ها می‌تواند به راحتی به ما در انتخاب مقصد سفر كمك كنند. برخی كتاب‌‌ها در زمینه سفر هستند. برای مثال كتاب‌هایی كه سایت lonelyplanet برای هر مقصد آماده می‌كند و راهنمای سفر هم هست. اما گاهی شما یك رمان و یا داستان كوتاه می‌خوانید كه بستر اصلی داستان در یك مقصد در حال رخ دادن است و كتاب به زیبایی مقصد را برای شما تصویرسازی می‌كند. همین تصویرسازی شما را به سمت انتخاب مقصدی می‌برد كه آن مقصد و داستان را در دنیای واقعی جست‌وجو كنید. سفرنامه‌ها را فراموش نكنید. سفرنامه‌ها همیشه راهنمای عالی برای انتخاب مقصد هستند.


  تخفیف‌ها را فراموش نكنید
گاه تخفیف‌ها باعث می‌شود ناخودآگاه مقصدی برای سفرتان مشخص شود كه هرگز در فهرست سفرتان قرار نداشته است. با این تخفیف علاوه بر این‌كه هزینه سفر را كنترل می‌كنید، سفری به یك مقصد خواهید داشت كه با علایق شما یكی بوده است و تا آن روز به یاد نداشتید. تخفیف‌ها همیشه راهكاری عالی و كم‌هزینه برای انتخاب مقصد هستند. برای مثال روزها با خواندن كتاب و جست‌وجو در شبكه‌های اجتماعی در فكر ماجراجویی در آمریكای لاتین بوده‌اید، اما با یك تخفیف كه برای ویتنام می‌بینید متوجه می‌شوید ماجراجویی در ویتنام نیز كم از آمریكای لاتین ندارد.