تزریق امید

تزریق امید

حسینعلی شهریاری رئیس كمیسیون بهداشت و درمان


    دیروز مقام معظم رهبری، اولین دوز واكسن كرونای تولید داخل را دریافت كردند. ایشان از همان ابتدای شیوع ویروس كرونا تأکید داشتند واكسن تولید داخل تزریق خواهند كرد و باوجوداین‌که براساس دستورالعمل وزارت بهداشت و درمان در سن تزریق واكسن بودند، صبر كردند تا واكسن ایرانی تزریق كنند.
رهبر انقلاب با تزریق واكسن ایرانی، چند پیام به مردم كشورمان و ‌جهانیان دادند. پیام ایشان به مردم ایران این بود كه واكسن ایرانی بزنند،چراكه واكسن تولید داخل یكی از بهترین واكسن‎هاست و اثربخشی قابل قبولی هم دارد. پیام دیگر ایشان اما باور به نخبگان و دانشمندان ایرانی است. ایشان با تزریق واكسن ایرانی، اعلام كردند به دانش دانشمندان ایرانی اعتماد دارند و از مردم هم خواستند تا به دانشمندان و نخبگان ایرانی باور داشته باشند،چراكه تزریق واكسن ایرانی‌ نشانه اقتدار ملی است.
 مقام معظم رهبری با تزریق واكسن تولید داخل‌‌ پیام مهمی نیز برای‌ جهانیان داشتند. در روزهای گذشته كشور با مشكلات زیادی برای تأمین واكسن وارداتی مواجه بود، مشكلاتی كه درنتیجه آن‌ با اختلال درروند واكسیناسیون و نیز با كمبود واكسن برای تزریق دوز دوم واكسن سالمندان روبه‌رو شدیم. به این شكل اما رهبرانقلاب به جهانیان پیام دادند كشور ایران قادر به تولید واكسن است و دیگر نیازی به واكسن‎های کشورهای دیگر نیست؛ چراكه بادانش نخبگان داخلی، ایران توانایی تولید واكسن را در داخل كشور دارد.
لازم به یادآوری است تمام روش‎های تولید واکسنی که در دنیا در دستور كار قرار دارد در ایران هم استفاده می‌شود و این روزها شركت‏های خصوصی با به‌کارگیری دانشمندان داخلی، قادر به ساخت واكسن‏ كرونا هستند. افزون بر این شركت‏های واكسن‏سازی كشور‌‌ به یك روش اكتفا نكرده و همه روش‏های تولید واكسن در دنیا را به كار گرفته‏اند. برای نمونه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) كه مجوز استفاده از محصول آن یعنی واكسن كوو ایران بركت صادرشده است، پروژه‏های تولید واكسن دیگری را هم در دستور كار دارد، نكته این است كه برای هر پروژه تولید واكسن روشی خاص‌ به كار گرفته‌شده است به همین دلیل در این ستاد شش واكسن دیگر در مرحله آزمایش انسانی قرار دارد‌. در دیگر شركت‏های تولید واكسن نیز شرایط به همین شكل است و ساخت واكسن‌های كرونا با اتكا به توان ملی با جدیت دنبال می‌شود.  
 خبرها در حوزه تولید واكسن كرونا در كشور خوشا‏یند است و تولید واكسن اسپوتنیك نیز در ایران تا چند روز دیگر شروع می‏َشود. علاوه بر این واكسن مشترك ایران و كوبا‌ نیز به‌زودی مجوز استفاده اورژانسی می‏گیرد. از انستیتو رازی نیز خبر می‌رسد تا چند ماه دیگر واكسن تولیدی‌شان به مرحله تولید انبوه می‏رسد.
بنابراین می‌توان گفت‌ تلاش‎های انجام‌شده برای تولید واکسن کرونا در کشور نوید می‏دهد تا پایان پاییز درصد بالایی از جمعیت‌ كشورمان با واكسن ایرانی واكسینه ‏شوند و این نتیجه تلاش شبانه‎روزی دانشمندان و نخبگان ایرانی است كه باهمتی مثال‌زدنی‌ كشور را در تولید واكسن كرونا به خودكفایی می‌رسانند‌.‌