فشار به آمریکا برای خروج از عراق

حمله راکتی و پهپادی به عین‌الاسد و پایگاه آمریکا در فرودگاه اربیل شوک سختی را به واشنگتن و تل‌آویو وارد کرده است

فشار به آمریکا برای خروج از عراق

دو حمله موفق پهپادی و راکتی به دو پایگاه مهم آمریکا در عراق، شوک بسیار سختی را به جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور و دیگر مقامات کاخ‌سفید وارد کرده است. در حالی که جو بایدن حدود یک هفته قبل و در حمله به مقر نیروهای حشدالشعبی در مرز سوریه و عراق، مدعی تسلط بر امور منطقه شده بود، حمله اخیر بیش از پیش موقعیت متزلزل اشغالگران را در عراق و منطقه غرب آسیا آشکار کرده است. سه‌شنبه شب، منابع خبری از حمله راکتی به پایگاه نظامیان آمریکایی در فرودگاه اربیل در منطقه کردستان عراق خبر دادند. بر اساس گزارش العربیه، پس از این حمله حریم هوایی بر فراز فرودگاه اربیل بسته شده و تمامی چراغ‌های فرودگاه خاموش و هواپیماها از مسافران تخلیه شده‌اند. پایگاه تلگرامی صابرین نیوز خبر داد دست‌کم 20 راکت به سوی پایگاه نظامی آمریکا در اربیل شلیک شده است. این پایگاه خبری نوشت در این حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی از پهپاد نیز استفاده شده است. شبکه خبری الجزیره نیز به نقل از رسانه‌های عراقی خبر داد که پس از این حمله گسترده، آژیر خطر در کنسولگری آمریکا در اربیل به صدا در آمده است.


شوک سخت به اشغالگران عراق
منابع خبری در اقلیم کردستان عراق نیز حمله راکتی به فرودگاه اربیل را تایید کرده‌اند. این منابع تاکید کردند پایگاه نظامیان آمریکایی در فرودگاه اربیل هدف حمله قرار گرفته است. پس از ساعاتی، اخبار تکمیلی حکایت از آن داشت که این حمله با 20 راکت و سه پهپاد انجام شده است. وزارت دفاع آمریکا به شبکه خبری الجزیره گفت از گزارش‌ها درباره حمله راکتی به فرودگاه اربیل مطلع شده است اما اظهارنظر بیشتری در این خصوص نکرد.
اگرچه وین ماروتو، سخنگوی ائتلاف متجاوز آمریکایی پس از این عملیات، در بیانیه‌ای مدعی شد این حمله تلفات یا خسارتی در پی نداشته است اما این ادعا مورد پذیرش بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران قرار نگرفته است.
حملات جدید به عین الاسد
اما دیروز (چهارشنبه) عصر، منابع محلی از شنیده شدن صدای انفجارهای شدید در پایگاه عین‌الاسد خبر دادند. پس از این حمله که هنوز تلفات و خسارات آن مشخص نیست، بالگردهای آمریکایی اقدام به پرواز در منطقه کرده و به گفته منابع محلی توپخانه ارتش آمریکا در پایگاه عین‌الاسد، اقدام به گلوله‌باران یک روستا در منطقه هیت در غرب استان الانبار کرد که در آن عملیات، برخی غیرنظامیان زخمی شدند.
ارتش عراق نیز خبر داده هفت فروند راکت به سمت پایگاه عین‌الاسد شلیک شده است. سخنگوی نیروهای آمریکایی در عراق اما تعداد راکت‌های شلیک شده را ۱۴فروند اعلام کرده است.
آمریکا چاره‌ای جز خروج از عراق ندارد
به رغم آن‌که پارلمان عراق در دی سال ۹۸ در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید ابومهدی المهندس، نایب رئیس سازمان حشدالشعبی، طرح اخراج نظامیان بیگانه از خاک این کشور را تصویب کرد، اما واشنگتن همچنان به نقض این مصوبه ادامه می‌دهد. با آن‌که مقامات آمریکایی و عراقی اظهاراتی درباره محدود شدن مأموریت نیروهای خارجی به آموزش و مشاوره‌دهی به نیروهای عراقی مطرح کرده‌اند، اما گروه‌های مقاومت مستقر در عراق با اشاره به ورود گسترده کاروان‌های لجستیکی آمریکایی به خاک این کشور و مشارکت نیروهای آمریکایی در عملیات نظامی عراق تأکید دارند این اقدامات نمی‌تواند بیانگر محدود شدن مأموریت نظامیان آمریکایی باشد.
آمار رسمی نشان می‌دهد از ابتدای امسال(سال 2021)، مراکز و تاسیسات آمریکا مورد 50 حمله موشکی و پهپادی قرار گرفته‌اند. حملات پهپادی به‌تازگی تشدید شده‌اند زیرا هواپیماهای بدون سرنشین امکان بیشتری برای استتار و گریز از پدافند هوایی را دارند. در عراق ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی در چارچوب ماموریت ساختگی مبارزه با داعش حضور دارند. این در حالی است که واشنگتن به اصلی‌ترین حامی داعش در منطقه تبدیل شده است. فراتر از آن، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا که تئوری تجزیه عراق را در سال 2006 میلادی تدوین کرده است، اکنون خواستار بازتعریف داعش ودیگر گروه‌های تروریستی و تکفیری در عراق است. بایدن قصد دارد استراتژی شوم خود در عراق را از طریق ایجاد بحران‌های امنیتی دائمی و مستمر در این کشور محقق سازد. با این حال گروه‌های مقاومت ضمن رصد هوشمندانه بازی آمریکا در عراق، اجازه عرض اندام به اشغالگران آمریکایی و متحدان منطقه‌ای واشنگتن را نداده‌اند.



افسران صهیونیست در پایگاه اربیل کشته شده‌اند
گروه مقاومت سرایا اولیاء الدم، حمله به پایگاه آمریکا در اربیل را به عهده گرفته است. واحد اطلاعات سرایا اولیاء الدم در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ «چنانچه دشمن به تلفاتش اعتراف نکند، ما تعداد صهیونیست‌هایی را که در عملیات امشب در اربیل کشته شدند، به آنها اطلاع خواهیم داد.»
واحد اطلاعات سرایا اولیاء الدم در بیانیه دیگری اعلام کرد: «پیش از این، به شما هشدار دادیم در صورت تأخیر مجدد در پرواز هواپیماهایتان، مجبور خواهیم شد از روش‌های دیگری برای هدف قرار دادن شما در دل پایگاه‌های اشغالی‌تان استفاده کنیم. بگذارید هواپیماهایتان مجدد به پرواز درآیند تا آنچه امشب انجام دادیم، دوباره انجام ندهیم. ما با مردم سربلندمان عهد بستیم که شما را در آسمان جزغاله کنیم.»
تاکنون اطلاعات و اسناد زیادی در خصوص فعالیت گسترده سازمان جاسوسی موساد و افسران صهیونیست در اربیل و دیگر مناطق اقلیم کردستان عراق منتشر شده است. این گزارش‌ها نشان می‌دهد تل‌آویو نیز همپای واشنگتن و متاسفانه در سایه همراهی برخی مقامات عراقی، نقش به سزایی در ایجاد و تزریق تنش‌های بی‌پایان در این کشور دارد.