رابطه خواب و بهبود عملکرد مغز

رابطه خواب و بهبود عملکرد مغز


خواب پدیده‌ای است که در همه حیوانات و انسان‌ها وجود دارد و برای بهبود و ارتقای عملکرد مغز، حیاتی است. در بررسی‌های آزمایشگاهی مشخص شده است خواب موجب بهبود عملکرد در کارهای مختلف می‌شود اما مشخص نیست آیا بهبود عملکرد هنگام خواب، به دلیل عدم وجود ورودی جدید در هنگام خواب یا به دلیل تصفیه فعال اتصالات عصبی است. ولی موضوعی که مشخص شده و به اثبات رسیده این است که خواب بیش از استراحت، موجب بهبود عملکرد رفتاری است. طبق این بررسی‌ها می‌توان گفت که مغز هنگام خواب در بهترین وضعیت خود قرار دارد.
به‌ منظور بررسی این موضوع، محققان آزمایشی روی 66 داوطلب انجام دادند. ابتدا به این افراد آموزش داده شد الگوی خاص نمایش‌داده‌شده را تشخیص دهند. در مرحله بعد آنها به سه گروه تقسیم شدند. گروه اول به تماشای فیلم مشغول شدند، گروه دوم یک ساعت خوابیدند و گروه سوم تحت شرایط آزمایشگاهی و بدون محرک خارجی، به استراحت مشغول شدند. نتایج نشان داد عملکرد گروه دوم که یک ساعت خوابیده بودند، بسیار بهتر از دو گروه دیگر است.
پروفسور ریمان، رئیس آزمایشگاه خواب دانشگاه فرایبورگ می‌گوید: «نتیجه این بررسی نشان داد خواب موجب بروز تفاوت در عملکرد افراد است. علاوه‌براین مشخص شد خستگی یا استراحت هیچ تاثیری بر عملکرد ندارد. می‌توان نتیجه گرفت در زمان فعالیت و فشار در زندگی یا محل کار، برای بهبود عملکرد نمی‌توان چیزی را جایگزین خواب کرد.
منبع: Neuroscience News