رفت به جهنم!

کورت وستگارد، کاریکاتوریست هتاک دانمارکی در 86 سالگی مرد

رفت به جهنم!

کورت وسترگارد، روزنامه‌نگار  هتاک  دانمارکی و طراح کاریکاتور‌های اهانت‌آمیز به پیامبر اعظم اسلام‌ (ص)، در ۸۶ سالگی مرد. براساس آنچه رسانه‌های غربی اعلام کرده‌اند،  او پس از تحمل یک دوره بیماری در خواب درگذشته است. وسترگارد اواسط دهه ۸۰ میلادی به جمع تیم کاری نشریه ضد‌اسلامی و غیراخلافی یولَندز پُستن محلق شد. در سال ۲۰۰۵ میلادی و حدود دوهفته  پس از انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام، تظاهراتی از سوی جمعی از مسلمانان در کپنهاگ برگزار شد و سفیران کشورهای اسلامی در دانمارک به طور رسمی نسبت به این اقدام نشریه یولندز پستن اعتراض کردند. خشم گروه‌های مختلف مسلمانان در جهان اسلام در فوریه ۲۰۰۶ به اوج خود رسید و دانمارک را با جدی‌ترین بحران سیاست خارجی این کشور از زمان جنگ جهانی دوم مواجه کرد. به دنبال این ماجرا، خرید و فروش  محصولات دانمارکی در منطقه غرب آسیا و کشورهای مسلمان تحریم شد.

دولت دانمارک و بسیاری از دولت‌های اروپایی، نه تنها اقدامی در عذرخواهی از مسلمانان جهان صورت ندادند، بلکه از این اقدام هتاکانه دفاع کرده و آن را مصداق آزادی بیان دانستند! این ادعا در حالی مطرح شد که بسیاری از مسلمانان در کشورهای اروپایی تحت سخت‌ترین محدودیت‌ها قرار داشته و حتی از حق تحصیل با  حجاب اسلامی در برخی دانشگاه‌ها محروم هستند!از سوی دیگر، روزنامه‌نگارانی که در اروپا به تشکیک در ماهیت برخی موارد مانند هولوکاست بپردازند،از فعالیت شغلی محروم و حتی راهی زندان می‌شوند.
از وسترگارد تا گارودی
کورت وسترگارد پس از طراحی کاریکاتورهای هتاک به ساحت پیامبر اعظم اسلام، مورد حمایت دستگاه‌های امنیتی اروپا قرار گرفت. پلیس دانمارک سخت‌ترین تدابیر امنیتی را برای حفظ وی صرف کرد .نکته قابل تامل این‌که دولت‌های فرانسه، انگلیس و آلمان نیز بر لزوم حفاظت کامل از وی تاکید داشتند! عادی جلوه دادن  توهین به مقدسات مسلمانان جهان در حالی از سوی دولت‌ها و دستگاه‌های امنیتی در غرب صورت گرفت که در 16 دسامبر 1998 میلادی «روژه گارودی»، فیلسوف و نویسنده مسلمان فرانسوی به‌جرم انکار جنایت علیه بشریت در کتاب خود به‌نام «اسطوره‏های بنیادین سیاست اسرائیل»، در دادگاه تجدید‌نظر پاریس محکوم شده بود.
گارودی در این کتاب ثابت کرد که صهیونیست‏ها با نازی‏ها در جنگ جهانی دوم همکاری داشتند و صهیونیست‏ها برای جلب نظر افکار عمومی جامعه بین‌المللی برای تأسیس کشوری در فلسطین، تلاش کرده‏اند با مظلوم‏‌نمایى خود، جنایات آلمان هیتلری علیه یهودیان را بزرگ نشان دهند. گارودی ‌همچنین در این کتاب، رقم 6 میلیون یهودی را که گفته می‏شود توسط آلمان نازی قتل‏عام شده‏اند، بسیار اغراق‏‌آمیز خواند، چرا که کل جمعیت یهودیان در آن زمان، این مقدار نبوده است.
بازخوانی یک وقاحت
 پس از تجدید چاپ کاریکاتور توهین‌آمیز وسترگارد در مجله فرانسوی شارلی ابدو در سال ۲۰۱۵ موجی از خشم سراسر جهان را فراگرفت و فرانسه شاهد ناآرامی‌های زیادی شد.در آن زمان نیز فرانسوا اولاند رئیس جمهوری سابق فرانسه از اقدام نشریه هتاک شارلی ابدو دفاع کرد و آن را مصداق آزادی بیان دانست! پس از چند روز، طی حمله‌ای  به دفتر این نشریه، 8 روزنامه‌نگار و کاریکاتوریست این نشریه هتاک کشته شدند. مقامات غربی بدون آن‌که کمترین اشاره‌ای به جرم نابخشودنی کارکنان این نشریه در هتک حرکت مقدسات اسلام کنند، هلاکت آنها را مصداق عدم تحمل آزادی بیان دانستند!
صدور فرمان حمله به مسلمانان در غرب
سیاستمداران غربی از یک سو توهین و حملات فیزیکی  به مسلمانان درخاک اروپا  را مصداق آزادی بیان و عقیده دانسته و از سوی دیگر، گروه‌های ملی‌گرا و نژادپرست افراطی را تشویق به این اقدامات غیرانسانی می‌کنند. تنها در سال 2020 میلادی، 1600 حمله علیه مهاجران و پناهجویان  ( که اکثرا مسلمان هستند ) ثبت شده است. در این حملات، حداقل 201 نفر زخمی شده‌اند بدون آن‌که نامی از آنها در رسانه‌های غربی برده شود. در کشور فرانسه نیز در سال گذشته( 2020) ، حدود 1700حمله علیه مسلمانان رخ داده است که امانوئل مکرون، رئیس جمهوری این کشور با کمال خونسردی و بی‌تفاوتی، کمترین اقدامی در محکومیت و جلوگیری از این حملات انجام نداده است.




دموکراسی غربی‌ها فانتزی است
استفان لندمن تحلیلگر آمریکایی در تحلیل  آنچه کشورهای غربی از آن به عنوان آزادی بیان یاد می‌کنند به جام‌جم می‌گوید: « ما زمانی که از دموکراسی ادعایی آمریکا و اروپا سخن می‌گوییم، در حقیقت منظورمان یک دموکراسی فانتزی است! در این دموکراسی خبری از آزادی واقعی وجود ندارد  و به راحتی به عقاید انسان‌ها توهین می‌شود. در این نوع دموکراسی، جنگ و سلطه و شکنجه زمانی که در راستای نیل به اهداف سیاستمداران وجریان‌های قدرت در غرب باشد کاملا عادی شمرده می‌شود. آزادی بیان، نه تنها در محافل عمومی ، بلکه در محافل تخصصی و دانشگاهی در غرب نیز به چالش کشیده شده است. با این حال همین کشورها، به راحتی به دیگران توهین کرده و در مقابل، کمترین انتقاد واقعی و صریح از خود را تحمل نمی‌کنند. این مساله، به معضلی بزرگ در تمدن غربی تبدیل شده و همچنان شاهد استمرار آن هستیم.»
لندمن در ادامه می‌گوید:« ما شاهد بودیم حتی افرادی مانند جولیان آسانژ که دست به افشاگری‌هایی در خصوص پشت پرده مناسبات کثیف سیاستمداران در غرب زد، چگونه از سوی آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی تحت فشار قرار گرفته است. آمریکا و کشورهای اروپایی به بهانه حفاظت از امنیت ملی، آزادی‌های واقعی را زیر سوال می‌برند و در مقابل، هتک حرمت عقاید انسان‌ها را موضوعی کاملا عادی قلمداد می‌کنند. سخن گفتن از آزادی بیان در غرب ، مضحکانه و شرم‌آور است.»