بدون  تیتر

بدون تیتر

 بیژن زنگنه، وزیر نفت: قیمت بالای نفت در بلندمدت به سود تولیدکنندگان اوپک پلاس نیست ولی قاعدتا قیمت‌ها به سمت بالا نخواهد رفت و نبود توازن بین عرضه و تقاضا اتفاق نخواهد افتاد و وضع اطمینان‌بخشی برای آینده است چون با توجه به آثار مثبتی که در رشد اقتصاد جهانی شاهدیم ضرورت داشت مقدار کاهش تولید اوپک‌پلاس به بازار برگردد تا در بازار نفت کمبود عرضه نباشد؛ البته قیمت بالای نفت در کوتاه‌مدت سبب خوشحالی است اما در بلندمدت به‌دلیل اقتصادی‌شدن استفاده از انرژی‌های جایگزین و انواع نفت گران خبر خوبی نیست.

 فرزاد پیلتن، مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران: در بهار امسال کشورهای غنا با ۱۵۱میلیون دلار، الجزایر با ۵۸میلیون دلار، آفریقای‌جنوبی با ۳۲میلیون دلار، تانزانیا با ۲۵میلیون دلار و نیجریه با ۱۸میلیون دلار در ردیف‌های اول تا پنجم طرف‌های صادراتی ایران در میان کشورهای آفریقایی قرار داشته‌اند. وی افزود: سودان با کمتر از 17میلیون دلار، کنیا با بیشتر از 14/5میلیون دلار، ساحل عاج با ۱۲میلیون دلار، سومالی با 4میلیون دلار و مصر با حدود 5/1میلیون دلار در ردیف ششم تا دهم طرف‌های صادراتی ایران در میان کشورهای قاره آفریقا بوده‌اند.
 
 حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی: بازار لوازم‌خانگی حدود ۸میلیارد دلار ارزش دارد که حداقل ۲میلیارد تومان از آن هم‌اکنون از کالاهای قاچاق به خود اختصاص داده‌اند. بازار داخلی ما که پیش از این تا ۷۰درصد از طریق واردات و محصولات خارجی تامین می‌شد امروز حدود ۸۰درصد در اختیار محصولات تولید داخل قرار دارد؛ در سال گذشته ۷۸درصد افزایش تولید نسبت به سال۹۸ داشتیم که در تمام گروه‌های صنعتی بی‌نظیر است؛ در دو ماه اول امسال هم در برخی اقلام ۴۰درصد بیشتر از سال گذشته افزایش تولید داشتیم. این نشان می‌دهد اگر بازار در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار بگیرد آنها توان تامین نیاز کشور را دارند و اگر تا قبل از سال۹۷ با ۲۰درصد ظرفیت فعالیت می‌کردند به دلیل قرارگرفتن بازار در اختیار برندهای خارجی بود.
 
 منصور پوریان، رئیس شورای تامین‌کنندگان دام: بنابر آمار هزینه تولید هر کیلو دام زنده برای دامدار بالای ۵۵هزار تومان و با احتساب سود حدود ۷۰هزار تومان تمام می‌شود البته مقایسه قیمت تمام‌شده گله ۱۰۰هزار راس گوسفند با گله ۱۰۰هزار راس گوساله امری نادرست است. درحال‌حاضر نیز قیمت کنونی خرید هر کیلو دام زنده را ۵۵هزار تومان بوده و با توجه به افزایش هزینه‌های تولید نه‌تنها سودی عاید دامدار نمی‌شود، بلکه انباشت ضرر از نظر اقتصادی تولید دام را گرفتار کرده است؛ البته باید گفت که با توجه به مازاد تولید دام و ضرر و زیان دامداران در فروش از دولت انتظار می‌رود با خرید حمایتی و صادرات دام از ضرر و زیان دامدار جلوگیری شود.

 علی‌اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه رستوران‌داران: افزایش قیمت در رستوران‌ها بستگی به کیفیت مواداولیه دارد اما می‌توان گفت افزایش قیمت غذای رستوران‌ها حدود 30درصد بوده است. از طرف دیگر شیوع موج‌جدید کرونا موسوم به دلتا باعث‌شده بسیاری از رستوران‌ها تعطیل باشند و علاوه بر این افزایش قیمت‌ها هم مزیدبرعلت‌شده تا با کاهش تقاضا مواجه باشیم و می‌توان گفت تقاضا دوباره 50درصد کاهش یافته است.