تولید سنگ‌های مصنوعی نانوپلیمری  با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

کارشناسان شرکت دانش‌بنیان و فناور «زیست صنعت ساسان نانوپلیمر شرق» با تولید سنگ‌های مصنوعی نانوپلیمری، گام بلندی در مسیر حفاظت از منابع تجدیدناپذیر سنگ طبیعی برداشته‌اند

تولید سنگ‌های مصنوعی نانوپلیمری با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

 سنگ‌های مصنوعی نوع جدیدی از مصالح ساختمانی محسوب می‌شوند که آنها را با استفاده از ملات خشک همراه با رزین می‌سازند. اهمیت این نوع از سنگ‌ها زمانی مشخص می‌شود که بدانیم منابع طبیعی رو به اتمام هستند و باید به‌فکر جایگزینی برای سنگ‌های طبیعی در عرصه ساختمان‌سازی بود. شرکت دانش‌بنیان و فناور «زیست صنعت ساسان نانوپلیمر شرق»، با هدف تولید سنگ‌های مصنوعی نانوپلیمری و همچنین تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، وارد عرصه شده است.
مدیرعامل و مؤسس شرکت دانش‌بنیان و فناور «زیست صنعت ساسان نانوپلیمر شرق» درباره تاریخچه تشکیل این شرکت به جام‌جم می‌گوید: «شرکت ما به‌طور رسمی در سال 98 شروع به‌کار کرده و در پارک علم‌وفناوری استان گیلان مستقر شده است. در سال 99 موفق به اخذ گواهی دانش‌بنیانی از معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری شدیم. تیم مدیریتی ما را متخصصانی از رشته‌های نانومواد، متالوژی، معدن و انرژی تشکیل می‌دهند. سینا نوین‌واجاری ادامه می‌دهد: «با توجه به لزوم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه ساختمانی، در ابتدا زمینه فعالیت شرکت زیست صنعت ساسان تولید سنگ‌های مصنوعی نانوپلیمری بوده است. نمونه اولیه از این محصول را بخش تحقیق‌وتوسعه (R&D) شرکت برعهده داشت که در مرحله اول کیفیت و کمیت آن به‌وسیله پارک علم‌وفناوری گیلان تأیید شد. با توجه به هدف اصلی شرکت زیست صنعت ساسان که تولید انبوه و ایجاد اشتغال پایدار بوده است، در گام بعدی این مجموعه اقدام به اخذ مجوزهای مورد نیاز و همچین ایجاد شرایط لازم برای تولید انبوه کرد.»
خواص «سنگ‌های مصنوعی نانوپلیمری»
در یک نگاه
این کارآفرین جوان درباره ویژگی‌های منحصربه‌فردی که سنگ‌های نانوپلیمری دارند، می‌گوید: «محصولی که ما در حال حاضر به‌عنوان مرحله اول از طراحی کسب‌وکارمان تولید می‌کنیم، سنگ‌های مصنوعی نانوپلیمری هستند. سال‌هاست در کشورمان ترکیبات مختلفی از ملات‌هایی که در قالب ریخته شده و به‌عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد را از کشورهایی مانند روسیه، ایتالیا و چین وارد می‌کنیم؛ اما در عین حال تلاش‌هایی برای تولید این مواد در داخل کشور نیز به‌صورت موازی انجام می‌گیرد. ما در مجموعه زیست صنعت ساسان توانسته‌ایم فرمولاسیونی کاملا انحصاری را به‌دست آوریم و محصولی را تولید کنیم که دارای ویژگی‌های بسیار منحصربه‌فردی است؛ برای مثال توانسته‌ایم میزان جذب آب و رطوبت در این نوع از سنگ‌های نانوپلیمری را به کمتر از 03/0درصد کاهش دهیم و در عین حال مقاومت کششی و فشاری آن را افزایش چشمگیری دهیم. این محصول قابلیت برش‌کاری بسیار زیادی دارد، کاربرد آن نیز بسیار متنوع است و به‌عنوان کفپوش یا دیوارپوش در نمای داخلی یا خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.» او در رابطه با خواص سنگ‌های نانوپلیمری، ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه در اقلیم‌های مختلف امکان وقوع شوک‌های حرارتی وجود دارد، محصول ما در مقابل این شوک‌ها مقاوتی شگفت‌انگیز از خود نشان می‌دهد و می‌تواند در شرایط آب‌وهوایی بسیار گرم یا سرد مورد استفاده قرار گیرد.»
پروژه‌ای با طراحی مبتکرانه و کارآمد
مدیرعامل مجموعه زیست صنعت ساسان ضمن اشاره به تعریف یک پروژه سه مرحله‌ای در زمینه فعالیت‌های این شرکت، خاطرنشان می‌کند: «ما برای اولین‌بار در کشور پروژه‌ای متشکل از سه فاز را طراحی کردیم که فاز یک را تولید سنگ‌های صنعتی نانوپلیمری، فاز دو را تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین فاز سه را راه‌اندازی گلخانه صنعتی تشکیل می‌دهند. در این مجموعه هر سه فاز به‌صورت موازی فعالیت می‌کنند؛ به این معنی که در فاز یک، سنگ‌های نانوپلیمری ساخته می‌شوند و همزمان در فاز دو، انرژی‌های مورد نیاز فاز یک در قالب الکتریسیته و گرما تولید می‌شوند که برای فاز سه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.»
وی می‌افزاید: «طرح ما به‌گونه‌ای زمانبندی شده است که بتوان طی پنج سال، یک «پارک صنعتی» (Industrial Park) سبز را برای اولین‌بار در کشور اجرایی کرد. در این پروژه، فاز دوم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا در آن تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به یک روش علمی نوین به‌نام «هضم بی‌هوازی» از پسماندهای تَر صورت می‌گیرد. این بخش از پروژه ما را معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری به‌عنوان یکی از طرح‌های اولویت‌دار استان گیلان معرفی کرده و به تمامی دانشگاه‌های صنعتی کشور ابلاغ کرده است. با توجه به پیشرفت 70درصدی از فاز اول پروژه در سایت گرگان، در حال حاضر ما مشغول همکاری با سازمان مدیریت پسماند استان گیلان، استانداری و معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری هستیم تا ردیف بودجه‌ای را برای اجرایی شدن فاز دوم تعریف کنیم.» او در ادامه اضافه می‌کند: «خوشبختانه با فعال‌شدن فاز اول و تولید سنگ‌های مصنوعی نانوپلیمری، زمینه اشتغال پایدار برای 23 نفر فرآهم شده است. با توجه به اینکه اغلب نیروهای ما را فارغ‌التحصیلانی از دانشگاه‌های معتبر کشور مانند دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه گیلان تشکیل می‌دهد، توانسته‌ایم گامی مؤثر در ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برداریم.»
اهمیت ارزآوری
 برای شرکت «زیست صنعت ساسان»
نوین‌واجاری درباره اقدامات صورت گرفته برای حضور در عرصه صادرات می‌گوید: «ما پیش‌از آنکه حتی نمونه اولیه‌ای از محصولمان را تولید کنیم، برای دستیابی به بازارهای خارجی فعالیتمان را در حوزه بازاریابی بین‌المللی آغاز کردیم. به‌یاری خدا، امروز بسترهای لازم برای صادرات محصول به کشورهای اروپای شرقی و پس‌از آن کشورهای اروپای غربی مهیا شده است. ما مشتریان خارجی بالقوه‌ای داریم که میزان تقاضای بسیار زیادی دارند و پاسخگویی به نیاز آنها مستلزم افزایش تولید است. در این راستا امیدواریم با راه‌اندازی خط تولید دوم در استان گیلان، به‌زودی بتوانیم تولیدمان را افزایش دهیم و محصولمان را در اختیار این بازار هدف بین‌المللی قرار دهیم.»
این فناور ایرانی در ادامه اظهار می‌کند: «ما در این مسیر حامیان قدرتمندی داشته‌ایم و همواره از حمایت بی‌شائبه آنها برخوردار بوده‌ایم. یکی از این حامیان، دانشگاه گیلان است که از پشتیبانان اصلی ما بوده است. مدیریت مراکز رشد پارک علم‌وفناوری استان گیلان و چندتن از استادان برجسته دانشگاه صنعتی شریف، مانند مدیریت دانشکده انرژی و همچنین مدیریت بخش ارتباط با صنعت این دانشگاه نیز تا به امروز از حامیان اصلی ما بوده‌اند.»
چشم‌انداز این مجموعه
به گفته مؤسس شرکت زیست صنعت ساسان، مهم‌ترین چشم‌انداز این مجموعه مربوط به تکمیل و راه‌اندازی هر سه فاز پروژه آن می‌شود تا برای اولین‌بار یک پارک صنعتی سبز در کشورمان ایجاد شود. از برنامه‌های صادراتی این شرکت نیز می‌توان به تحت‌پوشش قرار دادن کامل اروپا اشاره کرد؛ تاکنون با توجه به اسناد و اطلاعاتی که در اختیار کشورهایی مانند روسیه، اتریش و آلمان قرار گرفته، استقبال بسیار ویژه‌ای نسبت به محصول این شرکت نشان داده‌اند و حتی حاضرند برای پخش این محصول در اتحادیه اروپا، روی آن سرمایه‌گذاری کنند.




تولید محصولی متناسب با کرونا
بنیان‌گذار شرکت زیست صنعت ساسان درباره محصول جدید و خاص این شرکت می‌گوید: «امروز ما در حال آماده‌کردن شرایط برای عرضه یک محصول ویژه هستیم که با استفاده از فناوری بسیار جدیدی ساخته می‌شود. این محصول که هیچ مشابهی در جهان ندارد، «سنگ مصنوعی نانوپلیمری آنتی‌باکتریال» نام دارد و در فضای داخلی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. افزودن خاصیت آنتی‌باکتریال به این محصول باعث می‌شود سطوح داخلی ساختمان تا یک‌سال‌ونیم قابلیت تمیزشوندگی خودکار داشته باشد که این امر در شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان، یک ویژگی منحصربه‌فرد محسوب می‌شود.»
او در خصوص ویژگی دیگری که این محصول دارد می‌افزاید: «با توجه به اینکه ما در تولید این محصول از نوعی نانوذرات جامد استفاده کرده‌ایم که با نور مرئی فعال می‌شود، در طول روز به‌وسیله نور خورشید و در هنگام شب نیز با استفاده از لامپ‌های اِل‌ای‌دی، می‌توان این نانوذرات را فعال کرده و از خاصیت آنتی‌باکتریال آنها استفاده کرد.»