حفاظت از لایه‌های عایق‌کاری با پوشش پلی‌سرلین

متخصصان شرکت دانش‌بنیان «ابداع‌گران پدیده» موفق شده‌اند فناوری تولید لفاف آلومینیومی با پوشش «پُلی‌سِرلین» را بومی‌سازی کرده و در صنایع نفت‌وگاز برای محافظت از لایه‌های عایق‌کاری به‌کار ببرند

حفاظت از لایه‌های عایق‌کاری با پوشش پلی‌سرلین

حفاظت در برابر خوردگی و نگهداری از تجهیزات عظیم و گران‌قیمت تأسیسات صنعتی بزرگ مانند پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها، از مهم‌ترین چالش‌های صنایع مادر به شمار می‌رود؛ زیرا هرگونه خرابی و از کار افتادگی این تجهیزات می‌تواند در روند تأمین و عرضه حامل‌های انرژی وقفه‌های خسارت‌باری ایجاد کند. به همین دلیل، صنعتگران گوناگونی به تعمیر و نگهداری از این تجهیزات عظیم می‌پردازند که از جمله آنها می‌توان به صنعت عایق‌کاری اشاره کرد. حفاظت از لوله‌ها و مخازن در برابر عوامل طبیعی و تغییرات آب‌وهوایی، با استفاده از روش‌های مختلفی انجام می‌شود که یکی از آنها عایق‌کاری تأسیسات است. برای افزایش طول عمر عایق‌ها از پوشش‌‌های محافظ، مانند لفاف آلومینیومی استفاده می‌شود. شرکت دانش‌بنیان «ابداع‌گران پدیده» از مجموعه‌های تخصصی در حوزه تولید لفاف‌های آلومینیومی محافظ عایق است که با تولید محصولاتی مطابق با استانداردهای روز دنیا، صنایع نفت‌وگاز کشور را از واردات این محصولات بی‌نیاز کرده است. محسن ابراهیمی، مدیر کسب‌وکار این مجموعه دانش‌بنیان در گفت‌وگو با جام‌جم از مزیت‌های محصول جدید این شرکت می‌گوید.

بسیاری از تجهیزات پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی شامل‌ لوله‌ها و مخازنی است که در داخل زمین قرار ندارد و به همین دلیل در معرض عوامل محیطی گوناگونی هستند که نیاز به عایق‌‌کاری ویژه‌ای دارند. معمولا برای این کار از عایق‌های مختلف گرم یا سرد استفاده می‌شود؛ اما برای حفاظت از خود عایق نیز به پوشش‌های ویژه‌ای نیاز است تا از لایه عایق در برابر عواملی مانند باران و رطوبت محافظت کرده و طول عمر این لایه را افزایش دهد.
برای این کار از لفاف آلومینیوم با پوشش‌های خاصی استفاده می‌شود. شرکت دانش‌بنیان «ابداع‌گران پدیده» در مسیر تأمین این نیاز در کشور، از سال 77 فعالیت خود را در حوزه گاز، نفت و پتروشیمی آغاز کرده است. این مجموعه در حال حاضر با نزدیک به ربع قرن فعالیت، از شرکت‌های شناخته شده در زمینه تولید این لفاف‌های آلومینیومی در کشور به شمار می‌رود.  
از «پُلی‌کِرافت» تا «پُلی‌سِرلین»
مدیر کسب‌وکار مجموعه دانش‌بنیان ابداع‌گران پدیده، در خصوص محصولات این شرکت می‌گوید: «محصول عمده ما در سال‌های پیش، لفاف آلومنیوم با پوشش پلی‌کرافت بود. پوشش پلی‌کرافت از رایج‌ترین پوشش‌ها برای تولید لایه‌های محافظ به‌شمار می‌رفت؛ اما استفاده از کاغذ در تولید پوشش پلی‌کرافت منجر به خوردگی‌های میکروبی شده و عمر این محصولات را کاهش می‌دهد. این موضوع یکی از مهم‌ترین معایب پوشش پلی‌کرافت به شمار می‌رود.»
محسن ابراهیمی، با اشاره به راهکار جهانی برای رفع این معضل ادامه می‌دهد: «در سال‌های اخیر استفاده از پوشش پلی‌سرلین با توجه به مزیت‌های این محصول پلیمری در محافظت از لایه عایق، در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته است. به همین جهت، تحقیق و توسعه برای بومی‌سازی این محصول در شرکت ما نیز آغاز شد تا در نهایت این محصول جدید با نام لفاف آلومینیوم محافظ عایق با پوشش پلی‌سرلین به مرحله تولید رسید. گفتنی است این محصول در کشور ثبت اختراع شده است و در حال حاضر به‌صورت انحصاری فقط در مجموعه ما تولید می‌شود. با تولید موفق این محصول دانش‌بنیان در شرکت، در سال 97 موفق به کسب گواهی دانش‌بنیان شدیم.»
وی در خصوص مزیت‌های استفاده از لایه پلی‌سرلین به‌عنوان جایگزین لایه‌های پلی‌کرافت که پیش از این مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت، توضیح می‌دهد: «این پوشش‌ها در مقایسه با پوشش‌های پلی‌کرافت مقاومت بالاتری در برابر نفوذ رطوبت دارند. از طرف دیگر به‌دلیل جایگزینی پوشش‌های کاغذی در فرآیند تولید محصولات از خوردگی میکروبی جلوگیری می‌شود. استفاده از پوشش پلی‌سرلین به‌عنوان محافظ عایق از بروز خوردگی پیشگیری کرده و موجب افزایش طول عمر و دوام سیستم‌های عایق‌کاری خواهد شد.»
به‌گفته ابراهیمی، مجموعه ابداع‌گران پدیده علاوه‌بر تولید لفاف‌های آلومنیومی که محصول اصلی به‌شمار می‌رود، کلیه ملزومات مورد نیاز عایق‌کاری مانند پیچ، بست، تسمه و پرچ را نیز تولید و تأمین می‌کنند.  
پیشتاز در تولید لفاف‌های محافظت‌کننده از عایق
شرکت ابداع‌گران پدیده اکنون تنها شرکت تخصصی تولیدکننده لفاف‌های آلومنیومی برای محافظت از عایق‌های تأسیسات صنعتی نفت و گاز به‌شمار می‌رود. مدیر کسب‌وکار این مجموعه دانش‌بنیان، در خصوص فعالیت سایر شرکت‌ها در زمینه تولید پوشش‌های محافظت از عایق می‌گوید: «از آنجا که ما به‌صورت تخصصی در حوزه تولید لفاف و محافظ عایق فعالیت کرده‌ایم توانسته‌ایم محصولات بسیار باکیفیتی را در این زمینه تولید کنیم. با وجود اینکه برخی از شرکت‌های عایق‌سازی فعالیت‌هایی در زمینه تولید لفاف محافظ آلومینیومی با پوشش پلی‌کرافت داشته‌اند، از لحاظ کیفی نمی‌توانند با محصولات مشابه تولید شده در ابداع‌گران پدیده رقابت کنند. علاوه‌بر این، دانش‌فنی تولید فیلم‌های پلی‌سرلین فقط در مجموعه ما بومی‌سازی شده است که از آنها در تولید محصولات جدید لفاف‌های آلومینیومی با کاربری در صنایع نفت‌ و گاز استفاده می‌کنیم.»
محصولی مطمئن از مجموعه‌ای معتبر
شرکت دانش‌بنیان ابداع‌گران پدیده از شرکت‌های شناخته شده در حوزه تولید عایق‌های محافظتی صنایع نفت‌وگاز به شمار می‌رود که در وندورلیست شرکت نفت،گاز و پتروشیمی قراردارد و همچنین در انجمن‌های تخصصی مختلف این حوزه مانند «انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران»، «انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران»، «انجمن خوردگی ایران»، «انجمن بهره‌وری ایران» و «انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران» عضویت دارد.
این مجموعه به منظور تولید محصولات مطابق با استانداردهای جهانی حوزه نفت‌وگاز، موفق به کسب گواهینامه‌های معتبر مدیریتی از جمله «ایزو 9001» شده است. علاوه‌بر این، ابداع‌گران پدیده با داشتن استانداردهای مورد نیاز در پاسخگویی به مشتریان، موفق به اخذ گواهینامه‌ «ایزو 10002» در زمینه مدیریت رسیدگی به شکایت مشتریان شده و همچنین گواهینامه «ایزو 10004» را نیز برای مدیریت ارزیابی نظرات مشتریان دریافت کرده است. این شرکت همچنین دارنده استاندارد بین المللی «ایزو TS 29001» مربوط به حوزه نفت‌وگاز، استاندارد «ایزو14001» درخصوص سیستم مدیریت محیط‌زیست و استاندارد
«ایزو 45001» ایمنی و بهداشت حرفه ای است.
در مسیر آینده
ابراهیمی در خصوص چشم‌انداز پیش روی این شرکت دانش‌بنیان می‌گوید: «عرضه محصول پلی‌سرلین با ویژگی‌ و خواص منحصربه‌فرد، برای استفاده در صنایع دیگر مانند صنایع غذایی، دارویی و خودرویی از مهم‌ترین اهداف پیش روی شرکت به‌شمار می‌رود. استفاده از پلی‌سرلین در بسته‌بندی محصولات می‎‌تواند منجر به افزایش ماندگاری و طول عمر محصولات شود. از آنجایی که این محصول پیش از این در ایران تولید نمی‌شده است، بسیاری از مجموعه‌های صنعتی در کشور این محصول را به‌صورت وارداتی تهیه می‌کنند. به همین علت در تلاشیم تا با ارائه توانمندی خود در تولید این محصول به شرکت‌های فعال در حوزه‌های صنعتی دیگر، دامنه کاربرد محصول خود را گسترش دهیم و این محصول بومی‌سازی‌شده را با قیمت بسیار مناسب‌تری نسبت به نمونه‌های خارجی به تولیدکنندگان عرضه کنیم.»  
مدیر کسب‌وکار این شرکت در ادامه تصریح می‌کند: «علاوه‌بر این در حوزه صادرات نیز در پی راهیابی به بازار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هستیم و تاکنون مذاکراتی نیز با آنها کرده‌ایم. ما نمونه محصول خود را برای بررسی در اختیار برخی شرکت‌های منطقه قرار داده‌ایم و امیدواریم به‌زودی بتوانیم با ورود به بازار منطقه‌ای فعالیت‌های شرکت را توسعه دهیم.»


مزیت استفاده از پوشش «پلی‌سرلین»
استفاده از لایه پلی‌سرلین با توجه به مقاومت بالایی که این محصول در مقایسه با لایه پلی‌کرافت نسبت به نفوذ رطوبت دارد، موجب افزایش طول‌عمر پوشش‌های محافظ نسبت به محصولات قبلی می‌شود. ابراهیمی در این خصوص توضیح می‌دهد: «با توجه به هزینه‌های بسیار بالای ساخت پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها، استفاده از این محصول می‌تواند منجر به نگهداری بهتر و طولانی‌مدت تجهیزات گران‌قیمت شود. به دلیل خواص منحصر به‌فرد آن، استفاده از این محصول پلیمری ، در صنایع مختلف درجهان بسیارمورد توجه قرار گرفته است.»