مدیریت مزارع با  پهپاد سیرنگ

کارشناسان شرکت «پرواز یاران سیرنگ» توانسته‌اند با تولید نوعی پهپاد، مصرف آب و سم را در مزارع کشاورزی، به‌ترتیب 98 و 50 درصد کاهش دهند

مدیریت مزارع با پهپاد سیرنگ

کارشناسان می‌گویند کشور ما روی کمربند نواحی خشک و نیمه خشک جهان قرار گرفته است و با بروز پیامدهای تغییر اقلیم و بسیاری از مسائل دیگر، روز به روز وضعیت کم‌آبی و مواجهه با تنش‌های آبی در مناطق مختلف کشور تشدید می‌شود. در این میان، بخش عمده مصرف آب صرف بخش کشاورزی می‌شود به همین دلیل دانشمندان و محققان به دنبال ارائه راهکارهایی هستند که بتوانند میزان بالای مصرف آب در این بخش را کاهش دهند. در این میان کارشناسان شرکت خلاق «پرواز یاران سیرنگ» از چند سال پیش موفق به طراحی و تولید نوعی پهپاد کشاورزی شده است که تا 98 درصد باعث صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.

با نگاهی به تاریخچه شرکت خلاق «پرواز یاران سیرنگ» می‌بینیم سال 96 بود که ایده راه‌اندازی پهپاد کشاورزی شکل گرفت و کار شرکت آغاز و در سال 97 به طور رسمی ثبت شد. هادی شریفیان، مدیرعامل و مؤسس شرکت خلاق «پرواز یاران سیرنگ» دانش‌آموخته کارشناسی هوافضا و کارشناسی ارشد هوش مصنوعی بوده که اکنون نیز دانشجوی دکتری رشته هوش مصنوعی است. او درباره چگونگی شکل‌گیری ایده ساخت این پهپاد و احساس نیاز به آن در کشور می‌گوید: «پیش از این، پهپاد کشاورزی در کشور وجود داشت اما نه با این قابلیت‌ها. ایده ساخت این پهپاد را پسر‌عمه من داد و من هم پیگیری کردم و ایده را به بلوغ رساندم و عملیاتی کردم. مزایایی که استفاده از پهپادهای کشاورزی در کشور دارد، بسیار کاربردی است؛ استفاده از این پهپادها مصرف آب را تا 98 درصد و مصرف سم را حدود 50 درصد کاهش می‌دهد. لهیدگی محصول هم تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد. به‌علاوه زمانی که تراکتور وارد مزرعه می‌شود، بسیاری از محصولات زیر چرخ این دستگاه‌ها و ماشین‌آلات له می‌شود. ما هم با حساب و کتابی که کردیم، متوجه شدیم چه ارقام زیادی از محصولات با همین موضوع در کشور تلف می‌شود.»
شریفیان تصریح می‌کند: «در حال حاضر که کشور با کاهش شدید منابع آبی روبروست، حدود 95 درصد از آب کشور صرف مصارف کشاورزی می‌شود که بخش عمده‌ای از آن نیز در واقع صرف سمپاشی و کودپاشی و غیره می‌شود. استفاده از پهپادهای کشاورزی، این ارقام را به شکل قابل توجی کاهش می‌دهد و این‌گونه کمبود آب را بهتر می‌توان مدیریت کرد. یا زمانی که درباره لهیدگی محصول صحبت می‌کنیم، سالانه 8 میلیون تن فقط دورریز محصولات کشاورزی مزارع را در کشور داریم و اگر مانع آن شویم، هزاران هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی خواهیم داشت. در حال حاضر، از یک طرف محصولات زیر ادوات کشاورزی له می‌شوند و از طرف دیگر، واردات محصول انجام می‌دهیم!»
علاوه بر مزایای استفاده از پهپاد در بخش کشاورزی، می‌توان به استفاده از خود پهپاد نیز اشاره کرد. استفاده از همین پهپاد باعث اشتغال‌زایی می‌شود، به‌طوری‌که به‌کارگیری هر پهپاد سه شغل مستقیم ایجاد می‌کند، باعث مهاجرت معکوس شده و به جای این که نخبگان از روستاها به شهرها مهاجرت کنند، از شهرهای بزرگ به سمت روستاها و شهرهای کوچک می‌روند. بافت اجتماعی تغییر می‌کند و به‌همین دلیل، توسعه این بخش کار جدی را می‌طلبد.
جلوگیری از ارزبری
زمانی که با استفاده از پهپادهای کشاورزی واردات محدود می‌شود، تا حد زیادی می‌تواند مانع ارزبری شود. تنها در گندم، سال گذشته 200 میلیون دلار واردات به کشور وجود داشته است اما اگر این مسأله را در همه محصولات در نظر بگیریم، جلوگیری از ارزبری میلیارد دلاری است و با یک قیمت سرانگشتی، می‌توان عنوان کرد بالای یک میلیارد دلار مانع ارزبری می‌شود. سالیانه حدود 400 میلیون دلار سم و کود وارد کشور می‌شود که به گفته شریفیان، با این حساب حدود 200 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در این مورد انجام می‌شود.
پهپادهای کشاورزی نوین
پهپادهای نوینی که در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابعاد مختلفی دارد. پهپادها در ظرفیت مخازن مختلف 5، 10، 15، 20 و 25 لیتر ساخته شده‌اند. به عبارتی، یک پهپاد با ظرفیت مخزن 10 لیتری با یک بار پرواز قادر است یک‌هکتار زمین را پوشش دهد. پهپادها هم بسته به مخزنی که حمل می‌کنند کوچک‌تر و بزرگ‌تر می‌شوند. پهپادهای بزرگ‌تر، موتورهای قوی‌تری داشته و اندازه بزرگ‌تری دارند. قیمت این پهپادها در زمان انتشار این رپرتاژ از 150 میلیون تا حدود 600 میلیون تومان متغیر است.
گروه هدف پهپادها
معمولا دو گروه از افراد مشتری این پهپادها هستند؛ یا اشخاص جویای کار بوده که با گذراندن دوره، آموزش دیده و مدارک مربوطه را دریافت می‌کنند و ضمن اخذ مجوزهای لازم با این پهپادها کار می‌کنند و برای مزارع دیگران سمپاشی انجام می‌دهند. عده‌ای هم هستند که صاحب زمین‌های کشاورزی بوده و پهپاد را خریداری و از آن استفاده می‌کنند. استفاده از این پهپادها، به آموزش و یادگیری مقررات و کسب مجوز نیاز دارد. در واقع، افراد برای استفاده از این پهپادهای کشاورزی هم مانند خودرو، حتما باید آموزش استفاده از آن را ببینند و مقررات پرواز را یاد گرفته باشند، مجوزهای لازم را از منابع امنیتی و غیره کسب کنند و هماهنگی با فرودگاه‌ها، پدافند و غیره را نیز باید انجام دهند. البته در مورد افرادی که قرار است زیرنظر شرکت‌های مجوزدار فعالیت کنند، این هماهنگی‌ها از طریق همین شرکت‌ها انجام می‌شود.  در حال حاضر، تعداد کل پهپادهای کشاورزی که در کشور موجود است 350 پهپاد است اما کشور به بیش از 35 هزار پهپاد نیاز دارد که تنها چیزی حدود یک درصد نیاز کشور را برآورده می‌کند. بنابراین، می‌توان در این حوزه کارهای زیادی انجام داد. با افزایش نفوذ پهپاد در مکانیسم کشاورزی، منافعی که برای کشور حاصل می‌شود، به مراتب بیشتر می‌شود.
مزایای رقابتی پهپادهای سیرنگ
مؤسس شرکت خلاق «پرواز یاران سیرنگ» ضمن اشاره به مزیت‌های رقابتی محصولات این شرکت می‌گوید: «ما پهپادها را سم‌پا‌ش‌های هوایی در نظر می‌گیریم. بنابراین کارکرد اصلی آنها پریدن نبوده و سم‌پاشی است. نکته‌ای که در این پهپادها، آنها را نسبت به رقبای داخلی
 منحصربه فرد می‌کنند، نازل‌های پهپادهاست. ما در ساخت این پهپادها از نازل‌های «میکرونر» استفاده کرده‌ایم که مصرف سم را بسیار کاهش می‌دهد. پهپادهای تولید شرکت‌های دیگر، تأثیری در کاهش حجم مصرف سم ندارد زیرا نازل آنها به‌صورت «تی جت» است و به‌رغم کم‌کردن حجم آب تا مرز 98 درصد، مصرف سم را کاهش نمی‌دهد. اما نازل «میکرونر» پهپادهای شرکت ما علاوه بر این که مصرف سم را کم می‌کنند، برخی سموم و کودهای پودری را هم که با حل‌شدن در آب ویسکوزیته زیادی پیدا می‌کنند، از خود عبور می‌دهند. این سموم و کودها با نازل‌های معمولی قادر به اسپری نیستند اما ما با استفاده از نازل‌های این پهپاد می‌توانیم به راحتی آنها را اسپری کنیم.»


افزایش تولید محصولات کشاورزی ضمن صرفه‌جویی با پهپادها

مدیرعامل شرکت «پرواز یاران سیرنگ» با اشاره به اینکه این پهپاد کشاورزی عملکردهای مختلفی دارد به برخی کاربردهای آن اشاره کرده و می‌گوید: «یکی از کاربردها محلول‌پاشی است که شامل سم‌پاشی و کودپاشی می‌شود. جامدپاشی (برای عملیات کودپاشی جامد حاوی گرانول)، بذرپاشی، مه‌پاشی، طیف‌سنجی و پایش، تغذیه شیلات و غیره است. زمانی که کشاورز به روش سنتی اقدام به سمپاشی می‌کند، یک لیتر سم را در 400 لیتر آب حل می‌کند اما با استفاده از پهپاد، دیگر یک لیتر سم استفاده نمی‌شود بلکه تنها 500 سی‌سی سم، در 9 لیتر آب محلول می‌شود و به این روش مصرف آب 98 تا 99 درصد و مصرف سم تا 50درصد کمتر می‌شود و درواقع، آب را در جهت محلول‌پاشی و سم‌پاشی کاهش می‌دهیم.»  شریفیان همچنین عنوان می‌کند: «این پهپاد در جلوگیری از له‌شدگی و هدررفت محصولات کشاورزی نیز مؤثر است. زمانی که تراکتور برای سمپاشی وارد مزرعه می‌شود، حدود 10 درصد محصولات زیر چرخ تراکتور از بین می‌روند. به‌عبارتی، می‌توان هدف اصلی از تولید این پهپاد با این ویژگی‌های منحصربه فرد را تأمین امنیت غذایی کشور و افزایش صادرات و بهره‌وری کشاورزی دانست. برای مثال، اگر از مزرعه‌ای با روش سنتی 3 تن برداشت محصول داشته باشیم، با به‌کارگیری پهپاد حداقل 4‌تن برداشت خواهیم کرد.»