مناسب‌سازی «شاد» برای استثنایی‌ها

مناسب‌سازی «شاد» برای استثنایی‌ها


شبکه شاد از روز اولی که بالا آمد و در دسترس کاربران قرار گرفت موجب اعتراض شد که هم از ناحیه مدیران و معلمان مدارس بود و هم از جانب دانش‌آموزان. عمده مشکل شاد این بود که بارگذاری‌ها در آن به خوبی انجام نمی‌شد و ارسال فایل‌های صوتی و تصویری در آن دشوار بود  و حتی‌ احراز هویت دانش‌آموزان بعضا میسر نبود .
مشکل اصلی هم که مربوط به کندی سرعت اینترنت کشور بود، شاد را دائم دچار اختلال می‌کرد به طوری که پس از اندک مدتی بسیاری از دانش‌آموزان و معلمان به سایر شبکه‌های اجتماعی کوچ کردند. البته بسیاری از این مشکلات با گذر زمان حل شد  ولی آنچه که در خاطره‌های مربوط به عملکرد این شبکه باقی می‌ماند، مناسب نبودن آن برای دانش‌آموزان استثنایی بود.
این دانش‌آموزان نیازهای ویژه دارند اما شبکه شاد به این نیازها توجهی نکرده بود به طوری که عملا برای دانش‌آموزان استثنایی کاربرد نداشت. قابل تامل‌تر این‌که در شبکه شاد تقریبا هیچ محتوای آموزشی مناسب برای دانش‌آموزان استثنایی نیز وجود نداشت.همین نقص‌ها باعث شد تا مناسب‌سازی شبکه شاد در دستور کار قرار بگیرد و بر مبنای مشکلات شناسایی شده، راه حل‌های مناسب طراحی شود.
مشکلاتی که سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در شبکه شاد جسته است 12 مورد را شامل می‌شود که عبارتند از مشکل تعریف کلاس‌های چند پایه و پیش دبستانی، مناسب‌سازی نشدن شبکه برای دانش‌آموزان آسیب دیده بینایی و فقدان نرم‌افزار گویاساز در شبکه شاد، مشکل تعریف نیروهای فعال در مراکز مشکلات یادگیری و دانش‌آموزان این مراکز، مشکل تعریف نیروهای توانبخشی، مشاوره، مددکاری و رابطان تلفیقی فراگیر، مشکل دروس کارگاهی دوره متوسطه پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای، مشکل کلاس‌های ضمیمه استثنایی و احراز هویت معلمان و مدیران و مشکلات گروه کم توان ذهنی در شبکه شاد.
این 12 مشکل که روی هم انبوهی از چالش‌ها را پیش روی آموزش و پرورش استثنایی قرار می‌داد اما به مرور زمان با برخی مناسب‌سازی‌ها برطرف شد که راه‌اندازی کانال ویژه آموزش و پرورش استثنایی،‌ راه‌اندازی کانال محتوا و مواد آموزشی مدارس استثنایی با 850 زیرشاخه، تهیه و تولید محتوای آموزشی بیش از 294 کتاب درسی و 4196 موضوع درسی در گروه‌های مختلف استثنایی، تهیه نرم‌افزارهای گویا ساز و رفع مشکل تعریف کلاس‌های چندپایه و پیش دبستانی استثنایی و حل مشکل احراز هویت مدیر و معلم با کدملی از جمله این مناسب‌سازی‌ها بود.
البته با وجود این که نرم‌افزارهای گویا‌ساز ویژه دانش‌آموزانی که مشکل بینایی دارند،‌ تهیه شده هنوز در شبکه شاد به طور کامل بارگذاری نشده که مشکلات فنی این شبکه عامل اصلی آن است.