مرز دل‌ها بسته نمی‌ماند

مرز دل‌ها بسته نمی‌ماند


مرزهای جغرافیایی را می‌شود بست، اما مرز دل‌ها را نمی‌شود مسدود كرد. تاریخ تشیع، فراز و نشیب‌های بسیاری از بسته شدن راه عتبات عالیات به خود دیده و در ادوار مختلف تاریخی نیز شیعیان و شیفتگان بسیاری برای رسیدن به اعتاب مقدس و متبرك، هزینه‌های سنگین مادی و معنوی پرداخت كرده‌اند.
مطالعه خطی و انباشتی تاریخ تشیع، معرف این واقعیت است كه مناسبت‌های مهمی چون اعیاد قربان و غدیر، برگزاری آیین‌هایی چون دعای عرفه و شب‌های قدر، مراسم‌ عزاداری به‌ویژه محرم و صفر و آیین پیاده‌روی اربعین از جمله آرزوهای شیعیان و مشتاقان است كه بتوانند در سرزمین عراق و در جوار مضجع شریف و مرقدهای نورانی حضرات معصومین مدفون در عتبات عالیات برگزار كنند. دغدغه‌ای كه سالیان كرونایی بر دل‌های مشتاق بسیاری حسرتی بزرگ را به‌جا گذاشته است.
زائران بسیاری به گواه تاریخ، برای رفتن و رسیدن، از جان گذشتن را قبول كرده‌اند‌، اما در شرایط كرونایی و پساكرونایی اخیر نکته‌ای قابل تأمل، حیرت‌انگیز و تعجب‌آور است، این‌که در زمانه‌ای كه راه برای رفتن به سواحل كشورهایی چون تركیه، قبرس و... باز است و محدودیت‌های خاصی نیز لحاظ نمی‌شود، راه برای تشرف به عتبات عالیات مسدود است و هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری دارد. در این ایام كرونایی با امواج جدید و نوظهورش، پیامك‌های تبلیغاتی سفر چندروزه با كمترین هزینه به بهترین نقاط توریستی، برای بسیاری ارسال می‌شود و علاقه‌مندان خاص این سفرها هم برای ارزان بودن و امكانات راحتی كه در طول سفر مهیا شده است، استقبال كرده و به بهانه‌های متفاوت بار سفر می‌بندند؛ گاهی به بهانه واكسن كرونا و زمانی برای گذران زمان و تفریح. در حالی كه سفر چند روزه به عتبات عالیات، هزینه چند برابری دارد. از تهیه ویزا با قیمت دلاری غیرمتعارف در برابر سفر به كشورهایی كه برای تهیه ویزا نیاز به هزینه ندارند گرفته تا انواع تخفیف‌های مراكز اقامتی، توریستی، رستوران‌ها، كافه‌ها و... كه ریشه بسیاری از این تخفیف‌ها و ارزانی‌ها شاید براساس سیاست‌های فرهنگی همان كشورها تنظیم شده است. آنها علاقه‌مندان به این نوع مسافرت‌ها را به كشورهای خود جذب كرده، با ارائه انواع خدمات و دادن وعده‌هایی مختلف، سرمایه مردم را نیز به سمت كشورهای خودكشانده و در جذب شهروندان غیربومی فعالیت می‌كنند.
نكته مهم دیگر در این ایام بی‌توجهی در ارزان شدن سفر به عتبات عالیات از سوی مسولان امر است، نكته مهمی كه هرگز در مطالبات رسانه‌ای نیز نقش پررنگی نداشته و این اتفاق در حالی رخ می‌دهد كه سفر به غیر از زیارت، دارای موانع بسیاری نبوده، محدودیتی ندارد و كمترین هزینه‌ها را داراست. در حالی كه سفر به اعتاب مقدس و اماكن مذهبی دارای هزینه بسیار بوده که باعث عدم تشرف بسیاری از مشتاقان می‌شود. باور همه جامعه فرهنگی، حفظ جامعه در برابر شیوع ویروس كرونا و كاهش مبتلایان و كنترل این بیماری است. طبیعی است كه اگر سیاست نظام سلامت تعطیلی و محدودیت سفرها باشد، وظیفه همه رعایت پروتكل‌ها و سفر نرفتن است. اما وجود تناقض در سیاست‌های اعمالی و باز بودن تورهای خارجی و بسته بودن فعالیت تورهای عتبات، جای گله و تأمل دارد.