یاعلی بگوییم و جشن را آغاز کنیم

یاعلی بگوییم و جشن را آغاز کنیم

معمولا هر یک از جشن‌ها و اعیاد و مراسم‌های سنتی جهان را با عناصر و المان‌ها و نشانه‌های تصویری ویژه و به‌خصوصی می‌شناسیم. مثلا وقتی از عید نوروز حرف می‌زنیم، بلافاصله سفره هفت‌سین را به یاد می‌آوریم. وقتی از چهارشنبه‌سوری می‌گوییم، رسم پریدن از روی آتش یادمان می‌آید. وقتی از محرم، تاسوعا و عاشورا و مراسم عزاداری این روزها حرف می‌زنیم، یاد زنجیر، علم، پرچم، طبل و سنج می‌افتیم. وقتی صحبت از کریسمس می‌شود، درخت تزئین شده کاج و بابانوئل و کیسه هدایایش به ذهن می‌آید. وقتی از هالووین حرف می‌زنیم، کدو و چهره‌های وحشت‌آفرین و لباس‌های مخصوص و عجیب‌و‌غریب این جشن را به یاد می‌آوریم. جشن‌ها و مراسم‌های دیگر را هم اگر مرور کنید و به یاد بیاورید، معمولا به عناصر و نمادهای ویژه و منحصربه‌فردی می‌رسید. اما عموما اعیاد و مراسم‌های دینی و مذهبی جهان اسلام، فارغ از اعمال و عبادات و مناسک مخصوص، نماد و نشانه تصویری برجسته و واضحی ندارد و عموما طوری نیست که مردم بلافاصله با نام این مناسبت‌ها، آنها را به یاد بیاورند.
هرچند دلبستگی مومنان و دینداران به سنت‌ها، تام و تمام مبتنی به ایمان و اعتقاد و باور آنهاست و نیازی به نماد و عناصر و نشانه‌های عینی و قابل رویت نیست اما چنین نمادهایی دست‌کم به ترویج ظاهری اعیاد، مراسم‌ها و سنت‌های اسلامی کمک می‌کند و شوروحال عمومی و یکدستی را در جامعه به‌وجود می‌آورد.
عید غدیر‌خم که یکی از بزرگ‌ترین اعیاد و مناسبت جهان اسلام و به اعتقاد شیعیان، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین جشن است، قابلیت فراوانی برای طراحی و ایده‌پردازی نشانه‌ها و نمادهای عینی دارد و می‌توان آن را به بهترین شکل و شمایل در جامعه و سطح کشورهای مسلمان به‌ویژه ایران برگزار کرد، به شرطی که نیت و همت و اراده‌ای جمعی در کار باشد و آن حب و ارادت قلبی و فکری، ظاهر ماجرا را هم مثل همه آن جشن‌ها و اعیاد و مراسم‌های دارای نماد، جدی بگیرد. این جدیت و رویه، بیشتر از هر چیز در نسل جوان، نوجوان و کودکان اثرگذار خواهد بود و بچه مسلمان‌ها، به مرور صاحب نمادها و نشانه‌هایی برای یادآوری عید غدیر‌خم می‌شوند که خوشایند و دلپذیر است و ضمن ایجاد یک وحدت و شوروحال و نشاط جمعی، باور دینی و معنوی آنها را هم تقویت می‌کند و باعث می‌شود اعیاد دینی و مذهبی جهان اسلام هم، در مقیاس جهانی، شکل و شمایل باشکوه‌تر و جذاب‌تری داشته باشد. هرچند تاکید می‌کنیم، مناسبت‌ها و سنت‌های اسلامی، نیاز به بزک کردن و جلوه‌گری ظاهری ندارند، اما برای تاثیرگذاری بیشتر به‌خصوص بر نسل جوان و در جهانی که جهان مسیحیت و غرب با تکیه بر همین عناصر و نمادهای جذاب و پرکشش و پرزرق‌وبرق، نسبت به جلب نظر و جذب جوانان به لحاظ اعتقادی اقدام می‌کنند و با نفوذ هالیوود، این طرز تفکر را جا می‌اندازند و ترویج می‌کنند، نباید از طراحی نماد و نشانه‌های اسلامی در اعیاد و جشن‌ها و مراسم‌های دینی و مذهبی غافل بود.
به‌جز برگزاری جشن‌های عید غدیر و آذین‌بندی شهرها و روستاها، پوشیدن لباس‌های نو، معطر بودن، صله رحم، اعمالی چون غسل، روزه، اطعام مومنین و پخش شیرینی و شربت در معابر و خیابان‌ها، زیارت امین‌ا... و ... که سنت همیشگی شیعیان و محبان حضرت‌علی(ع) در شب و روز جشن عید غدیر خم است، می‌توان با فکر و ایده و پیشنهادهای تازه به جذاب‌تر  و باشکوه‌تر شدن این سنت و واقعه مبارک کمک کرد و به مرور به نمادها و نشانه‌های برجسته‌ای دست یافت. طراحی تی‌شرت‌ها و لباس‌هایی منقش به آثار نقاشی و خوشنویسی مرتبط با عید غدیر خم و امامت امام علی(ع)، ازجمله این کارها می‌تواند باشد. به‌عنوان‌مثال چاپ تابلوی غدیر استاد محمود فرشچیان یا آثار خوشنویسی اساتید که اشعار مرتبط با عید غدیر را خطاطی کرده‌اند، روی جامه‌ها یا چاپ روی بج‌ها و پیکسل‌ها و توزیع آن در میان جوانان و کودکان، ضمن معرفی آثار به نسل تازه، واجد بار زیبایی‌شناسی بصری و تاثیرگذاری معنوی توامان است.
می‌توان از انبوه طرح‌ها، نقاشی‌ها، خوشنویسی‌ها و نقاشیخط‌ها در این زمینه برای دیوارنگاره‌ها و بنرهای شهری و محیطی و آذین‌بندی‌های سطح جامعه و سردر و روی شیشه فروشگاه‌ها و مغازه‌های مختلف استفاده کرد تا مردم به‌طور محسوس و در ظاهر هم جشن و شور و نشاط عید غدیر خم را درک و دریافت کنند و با آن همراه شوند.
اگرچه بنا به رسمی نانوشته و شاید به اشتباه، از خرما برای توزیع در مراسم عزاداری استفاده می‌شود، اما اتفاقا می‌توان به یاد و به عشق حضرت علی(ع)، خرما را همراه شیر و نان (از خوراک‌های حضرت)، به‌عنوان شربت و شیرینی و به میمنت و مبارکی عید غدیر در سطح شهر و روستا توزیع کرد.
طراحی گیفت‌ها و استیکرهای مرتبط با غدیر و استفاده از سخنان ارزشمند حضرت علی(ع) از نهج‌البلاغه در فضای مجازی و در پیامک‌های اپراتورهای تلفن‌همراه، می‌تواند از دیگر اقدامات موثر در این زمینه باشد. همچنین راه‌اندازی پویش‌های خودجوش مردمی در این روز برای انجام کارهای خیر – به اندازه وسع و توان اشخاص- چه در فضای مجازی و چه به‌صورت واقعی و فیزیکی هم پیشنهاد می‌شود. کاری که کم‌وبیش انجام می‌شود اما انتظار می‌رود در جشنی که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین جشن و عید شیعیان یاد می‌شود، بیش از پیش چنین طرح‌ها و فکرها و ایده‌های با ذوق و خلاقانه‌تری جدی گرفته شود و به مرحله اجرا برسد.