استقلال- فولاد  فینال جام حذفی  امشب ساعت 21

استقلال- فولاد فینال جام حذفی امشب ساعت 21

دو کاپیتان، دو جام
فرهاد مجیدی و جواد نکونام در دوران فوتبالشان هر کدام، یک بار قهرمان جام‌حذفی شده‌اند. قهرمانی فرهاد را استقلالی‌ها خوب به یاد دارند. در حضور یکصد هزار نفر در ورزشگاه آزادی، آن هم در شرایطی که استقلال بازی رفت را یک بر صفر به پگاه گیلان باخته بود و بازی برگشت هم تا دقیقه 90 با یک گل به سود آبی‌ها تمام شده بود. آن دو وقت اضافه و دو گلی که استقلال توسط مجتبی جباری و آرش برهانی زد باعث شد جام قهرمانی توسط فرهاد مجیدی بالا برود.
قهرمانی جواد نکونام هم در کویت و با پیراهن الکویت به دست آمد. همین 7 سال پیش؛ در فصل 14-2013 امیرکاپ کویت حالا این دو، در لباس مربی به دنبال دومین قهرمانی در یک تورنمنت حذفی هستند. فرهاد سال گذشته شانسش را امتحان کرد اما با شکست مقابل تراکتور، وداعی تلخ با آبی‌ها داشت.



استقلال 24- فولاد 12
این چهل ونهمین تقابل دو تیم در مسابقات مختلف است. در 48 بازی قبلی 24 بار استقلالی‌ها پیروز شده‌اند که دقیقا می‌شود 50 درصد و 12 برد هم سهم فولاد بوده که می‌شود 25 درصد. به این ترتیب 25 درصد بازی‌های دو تیم هم که 12 بازی باشد با تساوی به پایان رسیده است.



فینال شماره 34
از سوم دی ماه 1355 که نخستین فینال جام‌حذفی فوتبال ایران بین دو تیم ملوان و تراکتورسازی برگزار شد، چیزی در حدود 45 سال می‌گذرد. 45 سال برای 33 فینالی که دیدیم و البته فینال سی و چهارم که قرار است امشب برگزار شود.
می‌گویند جام برای آبی‌هاست، چراکه استقلال بیشترین فینال را در این سال‌ها تجربه کرده است. آنها با 7 قهرمانی، پرافتخارترین تیم جام‌حذفی هستند و جمعا با 12 حضور در فینال، رکورددار. 12 فینال استقلال، امشب 13 تا خواهد شد تا آبی‌ها در جام‌حذفی دست‌نیافتنی‌تر شوند. در این تورنمنت پرسپولیس با 6 قهرمانی و 8 بار حضور در فینال، دیگر تیم پرافتخار محسوب می‌شود.
این اعداد و رقم‌ها را بگذارید کنار اولین حضور فولاد در فینال جام‌حذفی. تیمی که 35 سال قدمت دارد و به اندازه تک تک این سال‌ها خاطره تلخ از شکست در جام‌حذفی اما این بار فولاد با جواد نکونام یک طلسم سنگین را شکست تا برای نخستین‌بار به دیدار نهایی صعود کند. طلسم بزرگ بعدی؛ قهرمانی در جام‌حذفی است. تاکنون 12 تیم سابقه قهرمانی در جام‌حذفی را دارند که اگر فولاد امشب جام را بالای سر ببرد سیزدهمی خواهد بود.



استقلال با چند غایب
فولاد بدون غایب

استقلال و فولاد خوزستان در دیداری نفسگیر، فینال جام‌حذفی را برگزار می‌کنند. امسال دو مربی با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اند. فرهاد بیشتر درگیر مشکلات مدیریت بود و نکونام هم بیشتر درگیر کرونا و مصدومیت‌‎های بازیکنانش. پیش از فینال اما شرایط جواد و تیمش بهتر به نظر می‌رسد. سیدحسین حسینی و محمد دانشگر، گلر و مدافع استقلال به دلیل دریافت کارت زرد در بازی گل‌گهر، بازی فینال را از دست دادند و امشب نمی‌توانند برابر فولاد به میدان بروند. درباره شیخ دیاباته هم خبر رسیده نمی‌تواند در فینال بازی کند. او مدت‌هاست مصدوم است و در فصل جاری فوتبال، عملکرد خوبی برای استقلال نداشته. مجیدی هم از جمله غایبان روی نیمکت آبی‌هاست. او در دیدار گل‌گهر از داور مسابقه کارت قرمز گرفت و به همین خاطر امشب روی سکو تماشاگر بازی استقلال خواهد بود. البته پزشکان استقلال به فرهاد خبر داده‌اند مرادی و موسوی دو بازیکن این تیم می‌توانند مقابل فولاد به میدان بروند.
در طرف مقابل اما تیم نکونام محروم و مصدوم ندارد. آنها با تمام نفرات خود به مصاف استقلال می‌روند و از این حیث برتری دارند. بازی امشب در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برگزار می‌شود و هر دو مربی امیدوارند تا جام به تیم آنها برسد.