همه مردان رئیس‌جمهور

جام‌جم سوابق علمی و اجرایی 19 وزیر پیشنهادی کابینه رئیسی را بررسی کرد

همه مردان رئیس‌جمهور

رئیس‌جمهور که از زمان برگزاری مراسم تحلیف دو هفته فرصت داشت اسامی وزرای خود را به مجلس اعلام کند، به دلیل تأکید رهبری بر سرعت دادن به شکل‌گیری دولت، فهرست وزرای خود را یک هفته زودتر اعلام کرد، چراکه رهبر انقلاب در مراسم برگزار ی تنفیذ از سید ابراهیم رئیسی خواسته بودند به دلیل شرایط کشور، در تشکیل کابینه تسریع شود. حالا رئیس‌جمهور روز گذشته فهرست 19نفره خود را برای تشکیل کابینه و اخذ رأی اعتماد در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس معرفی کرد تا این اسامی به‌صورت رسمی به دست مجلس برسد،‌ البته این فهرست در روز شنبه هفته آینده در خانه ملت اعلام وصول خواهد شد. قرار است هفته آینده پس از اعلام وصول، جلسات کمیسیون‌ها برای بررسی برنامه وزرای کابینه سیزدهم برگزار شود و وزیران پیشنهادی به کمیسیون‌های تخصصی مجلس بروند، هفته بعد از آن‌هم با برگزاری رأی اعتماد، نظر مخالفان و موافقان مطرح و رئیس‌جمهور در صحن از وزرای کابینه خود دفاع خواهد کرد. دیروز سید ابراهیم رئیسی، سید مسعود میرکاظمی را به سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور منصوب کرد، البته رئیس‌جمهور پیش از این، محمدمخبر و غلامحسین اسماعیلی را هم برای معاون اولی و ریاست دفتر رئیس‌جمهور منصوب کرده بود تا به این ترتیب بتواند کم‌کم و قبل از فرآیند رأی اعتماد، تصویر کلی کابینه خود را مشخص کند. بنابراین اوایل شهریور و پس از کسب رأی اعتماد،‌ کابینه دولت جدید تشکیل می‌شود و به‌جز آنها سرپرست نهاد ریاست جمهوری، سخنگوی دولت، دبیر هیأت دولت، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم از دیگر چهره‌های اصلی دولت هستند که باید از سوی رئیس‌جمهور منصوب شوند.

        وزارت آموزش و پرورش
        حسین باغگلی

        متولد    1357
    تحصیلات
         دکترای علوم تربیتی در رشته تعلیم و تربیت
سابقه
وی علاوه‌بر فعالیت علمی و پژوهشی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی در کسوت عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد سوابق و تجربیات مدیریتی و اجرایی متعددی در حوزه تعلیم و تربیت در کارنامه خود دارد. مدیرعاملی بنیاد فرهنگی رضوی (مدارس عام‌المنفعه امام رضا(ع))، عضو متخصص کارگروه پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، مشاور تخصصی در طراحی برنامه‌های آموزشی و تربیتی، عضو هیأت موسس شرکت صنایع خلاق، عضو هیأت‌مدیره موسسه جوانان آستان قدس رضوی و عضویت در هیأت اندیشه‌ورز کودک و نوجوان حرم مطهر رضوی و همچنین تدریس در دانشگاه فرهنگیان از اهم مسؤولیت‌ها و سوابق اجرایی وی در حوزه‌های آموزشی و فرهنگی است.



        وزارت  علوم، تحقیقات و فناوری
        محمدعلی زلفی‌گل
        متولد    1345
    تحصیلات
        دکترای شیمی آلی
سابقه

او یکی از استادان برتر شیمی کشور است. وی در سال 71 به‌عنوان دانشجوی نمونه دکترای دانشگاه شیراز انتخاب شد. او بعد از فارغ‌التحصیلی به عنوان استادیار در دانشگاه بوعلی سینا مشغول به تدریس و تحقیق شد. زلفی‌گل از سوی انجمن شیمی ایران به عنوان شیمیدان برجسته در گرایش آلی انتخاب شد. از سال ۱۳۸۳ نام او در لیست  دانشمندان پراستناد رشته شیمی جهان، در پایگاه اطلاعات و آمار علمی ISI قرار گرفته و مورد تقدیر مقام عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واقع شد. وی همچنین در سال ۱۳۹۴ به عنوان استاد نمونه کشوری انتخاب شد و در همین سال جایزه علمی علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان کشور را نیز دریافت کرد.




        وزارت امورخارجه
        حسین امیرعبداللهیان

        متولد    1343
    تحصیلات
        دکترای روابط بین‌الملل
سابقه

 حسین امیرعبداللهیان احتمالا یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های کابینه ابراهیم رئیسی است.
او تاکنون کارشناس و معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، معاون اداره اول سیاسی خلیج‌فارس وزارت امورخارجه، معاون دستیار ویژه وزیر امورخارجه در امور عراق، معاون مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امورخارجه، رئیس ستاد ویژه عراق در وزارت امورخارجه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بحرین، مدیرکل خلیج‌فارس و خاورمیانه وزارت امور خارجه، معاون عربی و آفریقایی وزارت امورخارجه، مشاور وزیر امورخارجه و دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی بوده است.




        وزارت نیرو
        علی‌اکبر محرابیان

        متولد    1348
    تحصیلات
        کارشناسی ارشد علوم اقتصادی
سابقه

وی در مرداد ۱۳۸۶ پس از استعفای علیرضا طهماسبی از وزارت صنایع در دولت احمدی‌نژاد به این سمت منصوب شد و پس از انحلال این وزارتخانه از کابینه خارج شد. محرابیان مدیر فروشگاه شهروند و معاون سیماچوب در دوران شهرداری احمدی‌نژاد بوده و سابقه اداره یک شرکت خصوصی سدسازی و فروشگاه رفاه را دارد. برخی از سوابق اجرایی علی اکبر محرابیان شامل مشاور رئیس جمهور  و رئیس ستاد طرح‌های ویژه در دولت نهم، طراح لایحه ساماندهی مصرف سوخت و گسترش حمل و نقل عمومی و حمایت از صنعت خودروسازی و صنایع جانبی و بسط این لایحه در قالب تبصره ۱۳ قانون بودجه است.




        وزارت  امور اقتصادی و دارایی
         سید احسان خاندوزی

        متولد     1359
    تحصیلات
        دکترای علوم اقتصادی
سابقه

وی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است. در سوابق اجرایی او مسؤولیت‌هایی چون نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، عضویت در هسته اندیشه‌ورزی وزارت امور اقتصادی و دارایی، عضویت در شورای پژوهشی سازمان امور مالیاتی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، مدیرکل اقتصادی سابق مرکز پژوهش‌های مجلس، دبیر شورای اقتصادی سازمان صدا و سیما، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه و عضویت در هیات‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت دیده می‌شود. وی با 810 هزارو 696 رای به عنوان نفر هفتم وارد مجلس یازدهم شد.



        وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
        محمدمهدی اسماعیلی

        متولد    1354
    تحصیلات
        دکترای علوم سیاسی
سابقه

وی فعالیت فرهنگی خود را با سردبیری و مدیرمسؤولی چند نشریه فرهنگی اجتماعی در دهه 70 شروع کرد و در سازمان صدا و سیما هم مسؤولیت‌هایی مثل مجری طرح نظام جامع ارزیابی تولیدات صداوسیما، مدیریت مرکز افکارسنجی سازمان، مدیرکل ارزیابی برنامه‌های تولیدی سیما را پذیرفت و مؤسس قرارگاه رسانه سازمان صداوسیما بود. در دولت نهم هم رئیس کمیسیون فرهنگی و رسانه و معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری شد و در دولت دهم هم مسوولیت معاونت سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی استاندار اصفهان را به‌عهده گرفت. وی به عنوان مشاور فرهنگی و همچنین رئیس دفتر تحقیقات اجتماعی آستان قدس در زمان ریاست حجت‌الاسلام رئیسی  فعالیت داشت.




        وزارت دادگستری
        امین‌حسین رحیمی

        متولد     1347
    تحصیلات
        دکترای فقه و حقوق جزا
سابقه

 وی معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه بود. پیش از این نماینده مردم شهرستان ملایر در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی و دادستان دیوان محاسبات کشور در مجلس نهم بود. تحصیلات وی، کارشناس ارشد حقوق عمومی از دانشگاه تهران است. او عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هشتم، سخنگوی این کمیسیون و عضو هیات تطبیق و بررسی مصوبات دولت با قوانین بود. رحیمی در تیر سال ۱۳۹۱ به پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و تصویب نمایندگان مجلس به عنوان دادستان دیوان محاسبات کشور انتخاب شد و پس از گذشت یک سال، وکلای ملت در شهریور ۱۳۹۲، او را به عنوان رئیس جدید دیوان محاسبات برگزیدند.



        وزارت ورزش و جوانان
        سید حمید سجادی هزاوه

        متولد     1348
    تحصیلات
        دکترای برنامه‌ریزی تربیت بدنی
سابقه

در کارنامه مدیریتی سجادی؛ معاون امور ورزشی سازمان تربیت بدنی و معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌‌ای وزارت ورزش و جوانان در دولت دهم، عضویت در هیات رئیسه و هیات‌های مختلف فدراسیون دوومیدانی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی سایپا  و... دیده می‌شود.
او در اواخر خرداد ۱۳۹۰ از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان برای کسب رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، اما با ۱۳۷ رأی مخالف نتوانست رأی اعتماد مجلس را کسب کند.



        وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
         عیسی زارع‌پور

        متولد     1359
    تحصیلات
         دکترای رشته مهندسی کامپیوتر
سابقه

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران است و می‌توان به  انتشار ده‌ها مقاله علمی و پژوهشی به زبان انگلیسی در نشریات و کنفرانس‌های بین‌المللی در حوزه نسل جدید شبکه‌های رایانه‌ای و دریافت چندین جایزه علمی و پژوهشی بین‌المللی در دوران تحصیل وی اشاره کرد. معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، موسس و رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو کمیسیون راهبردی شورای‌عالی فناوری اطلاعات کشور، مجری توسعه خدمات الکترونیک در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو کارگروه فناوری اطلاعات دولت نهم و دهم، عضو کمیته ملی اطلاعات برای همه «کمیسیون ملی یونسکو» از جمله سوابق اجرایی وی است.



        وزارت نفت
        جواد اوجی

        متولد    1345
    تحصیلات
        کارشناس نفت
سابقه

سوابق اجرایی وی شامل؛ مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت انرژی‌گستر سینا، مدیرعامل گروه اقتصاد مفید (زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تاکنون، مدیرعامل و نایب‌رئیس هیات‌مدیره هلدینگ توسعه پترو مفید (زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره))، رئیس هیات‌مدیره هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (زیرمجموعه هلدینگ تاپیکو (شستا))، رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی توسعه گاز ایران، عضو هیات‌رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، رئیس هیات‌مدیره نظارت بر تولید و پالایشگاه‌های گازی، عضو هیات امنای دانشگاه صنعت نفت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی و ...  است.




        وزارت صنعت، معدن و تجارت
        سید رضا فاطمی‌امین

        متولد     1353
    تحصیلات
        دکترای مدیریت راهبردی دانش
سابقه

از سوابق اجرایی او می‌توان به عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشور، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس ستاد تحول صنایع و معادن و مشاور و مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های آستان قدس رضوی اشاره کرد و جدیدترین سمتی که بر عهده وی قرار گرفته است، قائم‌مقام آستان قدس رضوی می‌باشد که توسط رئیسی به این سمت منصوب شده است و جایگزین بختیاری شد. نام مهرداد بذرپاش رئیس فعلی دیوان محاسبات پیش از این برای این سمت مطرح بود.



        وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
        بهرام عین‌اللهی

        متولد    1337
    تحصیلات
        فوق تخصص قرنیه
سابقه

عضو هیات ممتحنه بورد تخصصی چشم پزشکی کشور از سال 1383، عضو شورای‌عالی مرکز تحقیقات چشم پزشکی کشور از سال 1376،  عضو هیات تحریریه مجله علمی پژوهشی چشم پزشکی بینا-طب و تزکیه و کوثر، عضو هیات‌مدیره بانک چشم جمهوری اسلامی ایران از سال 1373، عضو شورای‌عالی استعدادهای درخشان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از سال 1384 تا1388، مشاور سازمان بین‌المللی آموزش پزشکی اروپا، رئیس انجمن آموزش علوم پزشکی از سال 1386، عضو مرکز تحقیقات لیزر پزشکی از سال 1387، رئیس قطب چشم‌پزشکی از سال 1388 تاکنون، ریاست مرکز آموزشی،‌پژوهشی، درمانی شهید دکتر لبافی‌نژاد، شورای سیاست‌گذاری سلامت صدا و سیما.




         وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
        امیر سرتیپ  محمدرضا قرایی‌آشتیانی

        متولد     1339
    تحصیلات
        دکترای مدیریت دفاعی
سابقه

وی در سال ۱۳۵۸ به عضویت ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد و در طول جنگ ایران و عراق از اعضای نیروی زمینی ارتش بود. قرایی دوره کارشناسی را در دانشکده افسری امام علی، دوره دافوس را در دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا و دوره دکترای مدیریت دفاعی را در دانشگاه عالی دفاع ملی طی کرده است. قرایی‌آشتیانی در فاصله سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۴ جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش بود و از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ به‌عنوان جانشین فرمانده کل ارتش فعالیت می‌کرد. وی در سال ۱۳۸۷ به ستاد کل نیرو‌های مسلح منتقل شد و از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ معاونت بازرسی ستاد کل نیرو‌های مسلح را برعهده داشت.




        وزارت راه و شهرسازی
        رستم قاسمی

        متولد     1343
    تحصیلات
        مهندسی الکترونیک دکترای مدیریت راهبردی
سابقه

وی تجربیات و سوابق اجرایی مهمی از جمله معاونت برنامه‌ریزی وزارت «صنعت، معدن و تجارت»، معاون برنامه‌ریزی توسعه و فناوری وزارت صنایع و معادن و عضو هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مشاور وزیر و رئیس ستاد تحول صنایع و معادن، مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی و مجری طرح نوسازی خودروهای فرسوده را دارد. او در کنار فعالیت‌های علمی و پژوهشی و سوابق اجرایی و مدیریتی مرتبط با حوزه صنعت و معدن، تألیفات متعددی در این حوزه دارد.




        وزارت اطلاعات
        سید اسماعیل خطیب

        متولد    1340
    تحصیلات
         حوزوی
سابقه

وی تحصیلات حوزوی را تا مقطع درس خارج در محضر رهبر معظم انقلاب و آیات عظام فاضل لنكرانی، مكارم شیرازی و مرحوم آیت‌ا... حاج آقا مجتبی تهرانی ادامه داد. خطیب از سال 1359 در اطلاعات و عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت داشت.  در سوابق كاری و اجرایی حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب، حضور در بدنه مدیریتی دفتر رهبر معظم انقلاب، مشاور عالی و سرپرست حراست آستان قدس رضوی و ریاست حفاظت اطلاعات قوه قضاییه برای مدت هشت سال از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ دیده می‌شود.



        وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
        حجت‌ا... عبدالملکی

        متولد     1360
    تحصیلات
        دکترای اقتصاد
سابقه

عضو هیأت علمی دانشگاه، عضو هیأت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) با حکم رهبر معظم انقلاب، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد، رئیس شورای اطلاع‌رسانی و رئیس هیأت اندیشه‌ورز، رئیس کارگروه انتشار اوراق قرض‌الحسنه کمیته امام خمینی(ره)، عضو هیأت‌مدیره صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، رئیس گروه مطالعات اسلامی بیمه و دبیر شورای اقتصاد سازمان صدا و سیما از جمله سوابق اجرایی و مدیریتی وی است. تألیف هشت عنوان کتاب در حوزه‌های اقتصاد مقاومتی، اقتصاد کرونا و الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت و ده‌ها عنوان مقاله علمی و پژوهشی در حوزه اقتصاد از جمله فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی عبدالملکی است.




        وزارت جهاد کشاورزی
        سید جواد ساداتی‌نژاد

        متولد    1350
    تحصیلات
        دکترای رشته مهندسی هیدرلوژی
سابقه

وی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و نماینده دوره‌های دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه کاشان و آران و بیدگل است.
عضویت در اداره جهاد سازندگی به عنوان معاون اداره آبخیزداری و مجری چندین پروژه بخش سیلاب و آبخیزداری در شهرستان کاشان ۷۸-۱۳۷۳، عضویت کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست صندوق پژوهشگران و فناوران ریاست جمهوری
۹۴-۱۳۸۷، عضو شورای تحقیقات آب کشور ۹۴-۱۳۹۳، دبیر کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی شورای‌عالی عتف ۹۳-۱۳۸۹، عضو هیأت‌ممیزه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، 9۳-۱۳۹۰، عضو هیأت‌ممیزه سازمان ترویج، آموزش و تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی ۹۳-۱۳۹۱از جمله سوابق اجرایی او است.



        وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
        سید عزت‌ا... ضرغامی

        متولد    1338
    تحصیلات
        دانشجوی دکترای ارتباطات
سابقه

دو دوره ریاست سازمان صدا و سیما با حکم رهبر معظم انقلاب، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با حکم رهبر معظم انقلاب و همچنین عضویت در شورای‌عالی فضای مجازی با حکم رهبر معظم انقلاب، معاون امور مجلس و استان‌های صدا و سیما، معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رئیس کارخانجات صنعتی شهید حسن باقری، معاون فرهنگی و عضو شورای مرکزی جهاد دانشگاهی دانشگاه امیرکبیر از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی وی است.




         وزارت کشور
        احمد وحیدی

        متولد     1337
    تحصیلات
        دکترای مطالعات استراتژیک
سابقه

سردار احمد وحیدی از چهره‌های دفاعی و امنیتی کشور است که نقش مؤثری در تأسیس وزارت اطلاعات داشته و سوابق مدیریت ارشد در سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی نیز در کارنامه وی وجود دارد.
وی پس از انتصاب سردار نجار به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت نهم، به عنوان جانشین وی منصوب شد.
همچنین سردار وحیدی در دولت نهم با حکمی از سوی محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور به عنوان نماینده نیروهای مسلح در تدوین برنامه پنجم توسعه کشور خدمت کرده است. وحیدی در سال 1388 و توسط محمود احمدی‌نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مجلس شورای اسلامی معرفی و در روز 12 شهریور همان سال با کسب اکثریت آرا انتخاب شد.