آیا معمای انفجار بندر بیروت حل می‌شود؟

شکایت دولت لبنان از یک شرکت انگلیسی در پرونده انفجار سال گذشته در بندر بیروت به جریان افتاد

آیا معمای انفجار بندر بیروت حل می‌شود؟

بعدازظهر ۴ آگوست۲۰۲۰ ، انفجاری مهیب در بیروت ۲۱۸ کشته و بیش از ۶۵۰۰ زخمی برجای گذاشت و بسیاری از مناطق پایتخت لبنان را ویران کرد. عصر همان روز، مقامات علت وقوع این فاجعه را انفجار ۲۷۵۰تن نیترات آمونیوم اعلام کردند که برای مدتی بیش از شش‌سال در انبار مخروبه‌ای در نزدیکی بندر رهاشده بود. یک سال بعد، مردم لبنان هنوز منتظر نتایج تحقیقات درباره این فاجعه هستند و دخالت‌های سیاسی را که مانع به‌نتیجه رسیدن این پرونده شده، محکوم می‌کنند. جریان غربگرای 14مارس اصلی‌ترین نقش را در ایجاد مانع در مسیر بررسی ابهامات این پرونده ایفا کرده و در مقابل، سعی دارد با متهم ساختن جریان‌های حامی مقاومت از ابهام ایجادشده در این پرونده به سود اهداف و منافع سیاسی خود استفاده کند.

انفجار بیروت به یک معمای بزرگ در پایتخت لبنان تبدیل‌شده است. پس‌از این انفجار نخست‌وزیر وقت و تیمش استعفا دادند و کشور لبنان در یک بحران اقتصادی و سیاسی عمیق‌تر از گذشته فرورفت. دبیر کل حزب‌ا...پس‌ازآن فاجعه بزرگ، از عزم مقاومت برای پیگیری این پرونده و معرفی خاطیان آن خبر داد. سید حسن نصرا... پس از وقوع آن حادثه تأکید کرد: ملت لبنان باید بداند چگونه نیترات آمونیوم بدون اطلاع ناوگان‌های دریایی آمریکا و یونیفل به لبنان رسید؟ به نظر می‌رسد مسیر تحقیق درباره پرونده انفجار بیروت به سمت تقلب در نتایج می‌رود و این‌که این اقدام نتیجه کوتاهی نشان داده شود.
معمایی که حل آن آسان می‌شود
اکنون خبر می‌رسد برخلاف شانتاژ رسانه‌های وابسته به جریان غربگرای 14مارس و افرادی مانند سعدالدین‌حریری و سمیر جعجع، همه افراد بازداشت‌شده در این پرونده از اعضای 14مارس هستند. مدیرکل گمرک، مدیرکل بندر و برخی دیگر از مسؤولان مرتبط که متهم به کوتاهی در این فاجعه محسوب می‌شدند، همگی از جریان ۱۴مارس لبنان بوده و حتی قضاتی که در لبنان، اجازه پاکسازی بندر بیروت از محموله نیترات اورانیوم (به‌‌رغم تاکید حزب‌ا... و متحدانش) را صادر نکرده بودند نیز به جریان ضدمقاومت تعلق داشته‌اند. در سال گذشته از سوی بازپرس قضایی ویژه پرونده رسیدگی به این پرونده برای ناخدا و مالک کشتی«رسوس» مولداوی که اعلام شده چند سال پیش این محموله نیترات آمونیوم را به بندر بیروت حمل کرده و آن را رها کرده‌اند، به‌عنوان دو فرد خارجی غیرلبنانی قرار بازداشت صادر شد اما اکنون اخبار دیگری به گوش می‌رسد که می‌تواند تا حدودی معمای انفجار بندر بیروت را آسان کند.
پای یک شرکت انگلیسی
 در میان است

روزنامه فایننشال تایمز اعلام کرد وکلای لبنانی علیه شرکت ثبت‌شده در انگلیس به دلیل نقش احتمالی آن در انفجار سال گذشته بندر بیروت به دادگاه عالی لندن شکایت کردند. تارنمای شبکه روسیاالیوم، با اعلام این خبر نوشت طرف‌های این پرونده که علیه شرکت سفارو لیمیتد (Safro Limited) شکایت کرده‌اند، افزون بر کانون وکلای لبنان، شامل چهار طرف دیگر ازجمله بازماندگان و خانواده‌های دو نفر از کشته‌شدگان بندرگاه بیروت است.
شکایت‌کنندگان، شرکت شیمیایی ثبت‌شده در انگلیس را به ذخیره‌سازی غیرعلمی و نگهداری نامناسب صدها تن نیترات آمونیوم که در ۴ آگوست ۲۰۲۰ به بزرگ‌ترین انفجار غیرهسته‌ای در تاریخ جهان انجامید، متهم کرده‌اند.
وکلای لبنانی می‌گویند این شکایت کوششی برای پاسخگو کردن کسانی است که گمان می‌رود مسؤول انفجار بیروت بودند که مناطق گسترده‌ای از پایتخت را ویران کرد و ۲۱۸ کشته و هزاران نفر زخمی بر جا گذاشت. وکلای لبنانی در درخواست شکایت خود خواستار پرداخت خسارت از سوی شرکت سفارو لیمیتد شده‌اند. در دادخواست آنها آمده است شرکت یاده شده مالک ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در بیروت بوده که قصد تحویل این محموله را به یک کارخانه تولید ترقه در موزامبیک داشته است. در همین پیوند، رئیس پارلمان لبنان نیز به‌تازگی خواستار برگزاری نشست عمومی مجلس نمایندگان برای بررسی کیفرخواست متهمان پرونده انفجار بندر بیروت شد.نبیه‌بری، رئیس پارلمان لبنان در اظهاراتی تأکید کرد بررسی این کیفرخواست طبق ماده ۲۲ ماده ۲۰ قانون ۱۳۹۰ صورت می‌گیرد.
تاکنون کتمان و لاپوشانی اسناد مربوط به حادثه انفجار در بندر بیروت در دستور کار جریان 14مارس قرارگرفته است اما عزم حزب‌ا... و جریان 8مارس جهت بررسی ابعاد آشکار و پنهان این پرونده، راه را برای استمرار این بازی سیاسی از سوی مخالفان مقاومت دشوار ساخته است.



واشنگتن اجازه معرفی عوامل انفجار بیروت را نمی‌دهد
وئام وهاب، وزیر سابق لبنانی در خصوص ماهیت انفجار بیروت و وقایع پس‌ازآن به جام‌جم می‌گوید:  در این میان واقعیتی وجود دارد که باید نسبت به آن آگاه بود. آمریکا و متحدان آن اجازه افشای هویت عوامل انفجار بیروت را نمی‌دهند. آنها سعی دارند ماجرا را در ابهام نگاه‌دارند و از افشای ابعاد مختلف آن جلوگیری کنند. حتی ما شاهد بودیم بازیگران وابسته به آمریکا و غرب در بیروت سعی کردند سوریه و حزب‌ا... را به دروغ در این خصوص متهم سازند اما جریان مقاومت در مقابل این دسیسه‌ها هوشمندانه عمل کرد.
رئیس حزب توحید عربی در این خصوص تاکید کرد:مانع‌تراشی‌ها جهت جلوگیری از افشای نام متهمان اصلی انبار کردن نیترات آمونیوم در بندر بیروت از سوی آمریکا ادامه دارد. قطعا در این خصوص باید حقایق برای مردم لبنان روشن شود و آنها عوامل اصلی این انفجار را به‌خوبی بشناسند.