خشم دولت مرکل از دستگاه اطلاعاتی آلمان

خشم دولت مرکل از دستگاه اطلاعاتی آلمان


آلمان به واسطه حضور مستمر در افغانستان طی دو دهه اخیر، به یکی از اصلی‌ترین و شکست‌خورده‌ترین بازیگران ناتو در این کشور آسیایی تبدیل شده است. درحالی‌که مقامات وزارت امور خارجه آلمان تا دو ماه قبل تاکید داشتند که افغانستان در سیطره طالبان قرار نخواهد گرفت، این اتفاق رخ داد. همین مساله، منجر به آن شده است تا بسیاری از شهروندان و رسانه‌های آلمانی، خواستار استعفای هایکوماس، وزیر خارجه این کشور به دلیل عدم اشراف به تحولات جاری در نظام بین‌الملل شوند. این خواسته، با مقاومت دولت مرکل مواجه شده است.
در مقابل، وزیر امور خارجه آلمان سازمان اطلاعات این کشور را به ارزیابی نادرست در مورد اوضاع افغانستان متهم کرد. ماس مسؤولیت تصمیم‌های اشتباه پیرامون افغانستان را نیز ناشی از قضاوت و ارزیابی نادرست سازمان اطلاعات آلمان دانست. هایکو ماس در مصاحبه با هفته‌نامه اشپیگل گفت، مسؤولیت ناکامی‌ها و تصمیم‌های گرفته‌شده در وزارت خارجه در مورد ماموریت افغانستان بر عهده سازمان اطلاعات این کشور است. به گفته ماس، تصمیم‌ها در وزارت خارجه براساس داده‌های اشتباه سازمان اطلاعات این کشور گرفته شده است. او گفت نتایج این تصمیم‌ها اشتباه بوده و پیامدهای فاجعه‌باری داشته است. او تاکید کرد این امر نمی‌تواند بدون عواقب برای عملکرد سرویس‌های اطلاعاتی آلمان باشد.
ماس اما در این مصاحبه اظهار داشت خود او به استعفا فکر نمی‌کند. اشپیگل اما در گزارش خود به این مساله اشاره کرده که سازمان اطلاعات آلمان مدت‌هاست در مورد پیامدهای قدرت‌گرفتن طالبان در افغانستان هشدار داده است. سازمان اطلاعات آلمان بارها ارزیابی‌هایی را ارائه کرده است که ارتش افغانستان و سیاستمداران این کشور در درازمدت قادر نیستند به فعالیت خود ادامه دهند. این گزارش نهاد امنیتی آلمان ولی در وزارتخانه‌های مسؤول و ذی‌صلاح نادیده گرفته شده است.
به گزارش دویچه‌وله، توما از حزب لیبرال آلمان خواستار بررسی همه‌جانبه تصمیم‌های مربوط به خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان شد. او گفت قضاوت و ارزیابی نادرست و ابعاد و تراژدی به قدری عظیم است که نمی‌توان در یک جلسه پارلمانی آن را بررسی کرد. به گفته توما، در ارتباط با تصمیم‌های گرفته شده در مورد خروج از افغانستان نهایتا نمی‌توان به تنهایی یک فرد یا موسسه را مسؤول و مقصر دانست. ایشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ نیز در ارتباط با اوضاع حاکم در افغانستان به نقش آمریکا اشاره کرده و مسؤولیت این وضعیت را متوجه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین این کشور دانسته است.