وقت عمل

با رای اعتماد حداکثری مجلس به وزرای پیشنهادی شرایط برای آغاز به کار دولت و رفع مشکلات مردم فراهم شد

وقت عمل

مجلس پس از 9 روز، تکلیف چیدمان کابینه دولت سیزدهم را مشخص کرد و رئیس‌جمهور هم عصر روز گذشته با حضور در خانه ملت برای آخرین بار از وزرای پیشنهادی خود دفاع کرد. پس از سخنان سید ابراهیم رئیسی در مجلس او صحن را ترک کرد و سپس‌ برگه‌های آرا در بین نمایندگان توزیع شد تا رای‌گیری برای رای اعتماد وزرای پیشنهادی به صورت مکتوب انجام شود. بر این اساس،‌ در پایان رأی گیری از میان 19 وزیر پیشنهادی معرفی شده، تنها حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش موفق به کسب رای اعتماد بهارستان‌نشینان نشد و 18 وزیر پیشنهادی از بهارستان رأی اعتماد گرفتند. امین‌حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری با 277 رای بیشترین رای اعتماد و حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با 76 رای مثبت کمترین رای موافق را به‌دست آورد. ‌

روز گذشته بالاخره رسیدگی به صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت در مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و نمایندگان که از روز شنبه ۳۰ مرداد ماه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سید ابراهیم رئیسی را در دستور کار خود قرار داده بودند، دیروز پس از گذشت دوهفته از این فرآیند، پرونده رای اعتماد به وزرای پیشنهادی را در مجلس بستند. در طی چند روز گذشته نمایندگان موافق و مخالف هر کدام از وزرا نظرات خود را بیان کرده و وزرای پیشنهادی نیز به ارائه برنامه‌هایشان پرداختند. وزرای پیشنهادی راه و شهرسازی، دادگستری و دفاع سه وزیری بودند که هیچ نماینده مخالفی برای آنها صحبت نکرد و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشاورزی و کشور نیز تنها یک نماینده مخالف به بیان نظراتش پرداخت.
در آخرین روز از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم برنامه‌های وزرای پیشنهادی میراث فرهنگی، نفت، نیرو و ورزش و جوانان در مجلس بررسی شد و پس از سخنرانی رئیس جمهور، رای‌گیری کابینه پیشنهادی در صحن علنی کلید خورد.
 ضرغامی: فکر سیاسی بلای جان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری شده است
اولین وزیر پیشنهادی که در آخرین روز بررسی کابینه، پشت تریبون قرار گرفت و از برنامه‌های خود دفاع کرد سید‌عزت‌ا... ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود. هر چند برخی نمایندگان در مخالفت با وی صحبت کرده بودند اما یکی از موافقان مطرح کرد که 200 نماینده برای صحبت کردن به عنوان موافق وی ثبت‌نام کردند و از سوی دیگر کمیسیون فرهنگی هم صلاحیت ضرغامی را تایید کرد. اما مخالفان ضرغامی که بر موضوع وجاهت ملی و اعتبار بین‌المللی تاکید داشتند و او را فاقد این ویژگی می‌دانستند تاکید کردند که وزیر پیشنهادی گردشگری به جذابیت‌های گردشگری ایران توجه جدی نداشته است هرچند موافقان او در ادامه ضرغامی را فردی متخصص و ایده‌پرداز دانستند و تأکید کردند که گردشگری در ایران به یک فرد رسانه‌ای و تبلیغی نیاز دارد و او را چهره‌ای فرا دستگاهی توصیف کردند، با این حال ضرغامی در دفاع از برنامه‌های خود گفت:‌ فکر سیاسی بلای جان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری شده است. ضرغامی همچنین اظهار کرد:‌ حکایت آسیب‌های امروز ما در حوزه مدیریت کشور این است که دنبال پاسخ‌های ساختاری و کلیشه‌ای به جدی‌ترین مشکلات کشور می‌رویم و هرچند کارمان را راه می‌اندازد ولی چون به این روش عادت کرده‌ایم مردم دیگر این را از ما نمی‌پذیرند و به دنبال کارهای تحولی و بزرگ و برهم زدن ساختارهای پوسیده و کارآمد که مثل بختک بر سر مردم آمده هستند در حالی که دیگر این تفکر تحولی تبدیل به کارهای محدود و نقطه‌ای شده است در حالی که باید سکه رایج در نظام جمهوری اسلامی باشد.
وزیر پیشنهادی گردشگری با بیان این‌که وزارتخانه جدیدالتاسیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک وزارتخانه بسیار مهم است  و هرکدام از این بخش‌ها ظرفیت یک وزارتخانه مستقل دارند ولی به جهت هم‌پوشانی باهم قانونگذار آنها را در قالب یک وزارتخانه آورده تا از ظرفیت‌هایشان استفاده شود، گفت: بسیاری از حوزه‌های مهم و اساسی کشور مرتبط با این وزارتخانه است و شاید دلیل پذیرفتن این مسؤولیت غیر از تجربه مدیریتی و فرهنگی آن است که بخش زیادی از این مجموعه‌ها در وزارت ارشاد بود.
بعد از ضرغامی نوبت جواد اوجی بود که نمایندگان صلاحیت او را برای تصدی وزارت نفت بررسی کنند البته با این‌که کمیسیون‌های صنایع و انرژی مجلس برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت را برای حضور در این وزارتخانه تایید کردند اما او مخالفان سرسختی هم داشت. الیاس نادران در مخالفت وزیر پیشنهادی نفت تاکید داشت که اوجی درباره اموالش خلاف واقع سخن گفته است . وی سپس گفت: به ایشان گفتم فهرست اموال شما در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است، دیدید؟ که گفت خیر ندیدم! به او گفتم چه دارید؟ گفت شما چه می‌دانید؟ گفتم من می‌پرسم شما چرا می‌گویید؟ گفت سه آپارتمان در هروی که یکی آپارتمان همسرم است از ارث پدر ایشان بوده و یکی هم برای پسرم است. گفتم من از مراجع ذیصلاح استعلام گرفتم و 9 مورد از اموال ایشان را در دو برگه کاغذ استعلام گرفتم. بنابراین کسی که به این صراحت خلاف واقع می‌گوید در جاهای دیگر هم همین گونه خواهد بود.
دیگر نمایندگان مخالف اوجی هم با بیان این نکته که تجربه وزیر پیشنهادی نفت بیشتر در حوزه گاز است و برای مناطق محروم پرنفت و گاز برنامه ندارد، در عین حال او را فردی دانستند که توانایی فروش نفت را هم نخواهد داشت البته در مقابل موافقان او بر آشنایی اوجی با مسائل حوزه نفت و انرژی تاکید کردند.
 اوجی: برنامه‌های مهمی برای فروش نفت دارم
جواد اوجی پس از شنیدن دیدگاه‌های نمایندگان موافق و مخالف خود در مجلس ضمن بیان این نکته که اقدامات مهمی برای فروش نفت دارد، در دفاع از برنامه‌های خود، گفت: در پیشگاه خداوند متعال و شما نمایندگان اعلام می‌کنم غیر از آنچه من به عنوان دارایی خدمت آقای رئیسی اعلام کردم؛ هرگونه دارایی دیگر که در فضای مجازی به بنده نسبت دادند به خودشان داده شود.
 وی ادامه داد: در ۲۵ سالی که در وزارت نفت بودم و سال‌هایی که در خدمت آقای مخبر بودم با پاکدستی خدمت کردم و فردی فساد‌ستیز هستم. قصد قربت کردم فساد را از این وزارتخانه از بین ببرم و اصلاح شرایط و بازگرداندن لکوموتیو صنعت نفت و بازگشت آن به ریل مناسب نیازمند اقدام جهادی است.
البته اختلاف نظر درباره وزیر پیشنهادی نفت و ادعاهای مطرح شده در خصوص اموال وزیر پیشنهادی نفت سبب شد که خانه ملت برای دقایقی به صورت غیر علنی برگزار شود و الیاس نادران در خصوص ادعاهایش پیرامون اموال جواد اوجی توضیحاتی را ارائه کند.
اما سومین وزیر که در آخرین روز بررسی صلاحیت‌ها از برنامه‌های خود دفاع کرد وزیر پیشنهادی نیرو بود، پس از اعلام موافقت کمیسیون کشاورزی مجلس با برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو، موافقان و مخالفان علی اکبر محرابیان پشت تریبون رفتند، مخالفان تاکید داشتند که ما انتظار داشتیم وزیر پیشنهادی نیرو برای رفع مشکل قطعی برق برنامه ارائه کند و باند‌بازی و اتخاذ تصمیمات تحت فشار افراد معلوم‌الحال را از نقدهای وارده به محرابیان دانستند و برنامه محرابیان را بلند پروازانه توصیف کردند؛‌ در مقابل هم موافقان، محرابیان را فردی پرکار و جهادی با مدیریت جامع ارزیابی کردند.
 محرابیان: طوری برنامه‌ریزی می‌کنیم که مشکل آب و برق نداشته باشیم
محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو دولت سیزدهم در دفاع از برنامه‌هایش برای تصدی این وزارتخانه گفت: در برنامه‌ام حصول اطمینان از تأمین آب و برق پایدار و ارتقای حکمرانی آب با مبانی عدالت، شفافیت و قانون‌مداری مورد توجه خواهد بود.
وی افزود: ما مکلف هستیم علاوه بر جبران عقب‌ماندگی‌ها طوری برنامه‌ریزی کنیم که در یک افق بلند‌مدت، مشکل آب و برق نداشته باشیم.
 وزیر پیشنهادی نیرو با بیان این‌که باید کارگاهی به وسعت ایران برای ساختن آن بنا کنیم، گفت: در برنامه‌ام حصول اطمینان از تأمین آب و برق پایدار، ارتقای حکمرانی آب با مبانی عدالت، شفافیت، قانون‌مداری و با توجه به مناطق محروم، ارتقای سطح پژوهش و فناوری، بهبود محیط کسب و کار در صنعت آب و برق از طریق مردمی سازی اقتصاد مورد توجه خواهد بود.
اما آخرین نفری که صلاحیت او به عنوان وزیر پیشنهادی کابینه سیزدهم مورد بررسی قرار گرفت، سید حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بود که البته کمیسیون فرهنگی صلاحیت او را برای تصدی این وزارتخانه تایید نکرد؛‌ یزدی‌خواه نماینده مردم تهران اولین مخالف سجادی بود که او را دارای روحیه اشرافی‌گری خواند و رئیس فراکسیون ورزش مجلس هم تاکید کرد که سجادی وزیر پیشنهادی ورزش از جنس انقلاب نیست و تاکنون هیچ تحولی در ورزش ایجاد نکرده البته موافقان وزیر پیشنهادی ورزش او را یک قهرمان ملی و فردی از حوزه ورزش دانستند که باید تصدی این وزارتخانه برعهده فرد متخصصی از همین حوزه باشد.
 سجادی: غفلت ما باعث شده ظرفیت‌های عظیم ورزشی ما تحلیل برود
سیدحمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان،  بعد از شنیدن سخنان موافقان و مخالفان، در دفاع از برنامه‌های خود برای وزارت ورزش و جوانان، با اشاره به بیانیه گام دوم گفت: رهبر انقلاب می‌فرمایند ایران از لحاظ استعدادهای استفاده نشده رتبه یک دنیا را داراست و یکی از مخاطب‌های این سخن، وزارت ورزش و جوانان است. سجادی با بیان این‌که امروز تحول نه خواست ما بلکه یک ضرورت است، تصریح کرد: وزارت ورزش می‌تواند و باید پیشتاز تحول در دولت مردمی باشد. چرایی و چگونگی تحول از تغییر نگاه سیاست‌ها و راهبردها شروع می‌شود. وی ادامه داد: در چند سال گذشته مساله ورزش و جوانان تا حدودی از متن کشور به حاشیه رفته است. باید با نگاهی فرابخشی و با تعامل گسترده با دیگر دستگاه‌ها ورزش را در جایگاه اصلی خود قرار داد. وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان  با بیان این‌که دشمن برای ورزش ما برنامه‌های زیادی دارد، گفت: غفلت ما باعث شده ظرفیت‌های عظیم ورزشی ما تحلیل برود.
پس از تنفس نیم ساعته مجلس و اتمام بررسی صلاحیت وزرای معرفی شده، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور برای آخرین دفاعیات از وزرای پیشنهادی به مجلس رفت.