یک سابقه پر از آلودگی

آیا شرکت‌های دارویی و آزمایشگاهی آمریکا مسوولیت اقدامات مخرب خود از جمله آلودگی شهروندان ژاپنی با واکسن مدرنا را بر عهده می‌گیرند؟

یک سابقه پر از آلودگی

ژاپن، تزریق حدود یک و نیم میلیون دوز واکسن مدرنا را به دلیل آلودگی به حال تعلیق درآورده است. وزارت بهداشت این کشور گفته مواد خارجی در برخی دوزهای یک بچ (دسته) حدودا ۵۶۰ هزار ویالی دیده شده است.کمپانی داروسازی تاکدا که توزیع این واکسن را در ژاپن به عهده دارد، گفته است مدرنا به دلیل رعایت موارد احتیاطی، تزریق سه بچ از این واکسن‌ها را به‌طور موقت متوقف کرده است. تاکدا گفته احتمالا بروز مشکلی در زمان تولید این واکسن در اسپانیا علت این مساله بوده، اما توضیح بیشتری در این مورد داده نشده است. مقامات ژاپنی به‌رغم اصرار بسیاری از رسانه‌ها و خبرنگاران این کشور، هیچ جزئیاتی در این مورد که این ذرات خارجی چه هستند، ارائه نشده، اما کمپانی تاکدا آنها را موادی توصیف کرده که تحقیقات فوری روی آنها در جریان است. به گزارش روزنامه ژاپن تایمز، گزارش‌های مربوط به آلودگی در این واکسن‌ها از چندمرکز واکسیناسیون ارائه شده است. به نظر می‌رسد ابعاد این آلودگی گسترده بوده و نمی‌توان آن را مصداق آلودگی یا انقضای موردی واکسن‌های ضدویروس کرونا دانست.نکته مهم‌تر به احتمال بالای آلودگی میلیون‌ها شهروند ژاپنی دیگر باز می‌گردد که قبلا با واکسن مدرنا واکسینه شده و هنوز از آلودگی یا آلوده نشدن بدن خود به واسطه تزریق این واکسن‌های غیراستاندارد با خبر نیستند. ژاپن تایمز اضافه کرده وزارت بهداشت شماره بچ‌ها( شماره و کد واکسن‌های آلوده) را برای اطلاع عموم منتشر کرده تا کسانی که پیشتر مدرنا زده‌اند، بتوانند بررسی کنند آیا احتمال دارد به آنها واکسن آلوده تزریق شده باشد. ژاپن در حال حاضر با افزایش موارد ابتلا به کرونا روبه‌روست و هشت استان دیگر از روز گذشته در شرایط اضطراری قرار گرفته است. بر اساس گزارشی بی‌بی‌سی،ژاپن پیش از این، تزریق واکسن‌های فایزر و آسترازنکا را برای واکسیناسیون عمومی تایید کرده بود و تزریق مدرنا از سه ماه پیش در این کشور آغاز شده است. در حال حاضر بیش از ۴۰درصد جمعیت این کشور به طور کامل واکسینه شده‌اند و حدود ۵۰درصد هم تنها یک دوز دریافت کرده‌اند. به عبارت بهتر، تاکنون بیش از 122 میلیون دوز واکسن کرونا به شهروندان ژاپنی تزریق شده است. از سه ماه قبل، میلیون‌ها شهروند ژاپنی واکسن مدرنا را (بعضا در هر دو دوز) دریافت کرده‌اند.

پرونده‌هایی که لاپوشانی می‌شود

این نخستین‌بار نیست که پرونده‌ای با این ابعاد گسترده از سوی مقامات کشورهای غربی و کشور میزبان(کشور پذیرنده واکسن) لاپوشانی می‌شود. در اردیبهشت امسال، روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت به علت احتمال آلودگی، تزریق ۷۰ میلیون دوز واکسن کرونا در آمریکا متوقف شده است. نیویورک تایمز در این خصوص تاکید کرده بود: اخبار رسیده حاکی از آن بود که در یک کارخانه شرکت جانسون اند جانسون در بالتیمور آمریکا، مواد تشکیل‌دهنده مختلف ضدویروس کرونا در واکسن‌ها مخلوط شده و در نتیجه ۱۵میلیون دوز از این واکسن فاسد شده است. اداره غذا و داروی آمریکا نگران آلوده شدن یا احتمال فساد محموله‌های دیگر واکسن کروناست و نگرانند این واکسن‌ها با مواد آلوده تولید شده باشد.
این اداره نظارتی دارویی و غذایی آمریکا اکنون در حال بررسی‌های بیشتر در موضوع توقف استعمال ۷۰میلیون دوز واکسن است. همچنین تعداد احتمالی واکسن‌های آلوده از نوع جانسون اند جانسون که به اتحادیه اروپا، کانادا و آفریقای جنوبی رسیده، بین ۶ تا ۹میلیون دوز واکسن بوده است. به عبارت بهتر، بسیاری از شهروندان این کشورها نیز به وسیله این واکسن‌ها آلوده شده‌اند بدون آن‌که شرکت جانسون اند جانسون و مقامات آمریکایی در این خصوص پاسخگو باشند.




شانتاژ بی‌فایده بایدن در خصوص منشا کرونا

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند، گزارش اطلاعاتی آمریکا درباره منشا ویروس کرونا که به خواست جو بایدن تهیه شده، به نتیجه قطعی نرسیده است. هدف از تحقیقات این بود که مشخص شود این ویروس که ابتلا به آن از چین شروع شد، آیا نتیجه طبیعی سرایت از حیوان به انسان بوده یا به واسطه نشت از آزمایشگاه شیوع یافته است.
به گزارش بی‌بی‌سی، انتظار می‌رود خلاصه‌ای از این گزارش برای اطلاع عموم در روزهای آینده منتشر شود. وانگ ایی، وزیر خارجه چین قبلا نیز با هشدار به دولت بایدن اعلام کرده بود آمریکا تحقیقاتی را که سازمان جهانی بهداشت (WHO) قبلا انجام داده در این گزارش کاملا نادیده گرفته و آن را تنها برای پیشبرد اهداف سیاسی پیگیری کرده است.
اولین موارد این بیماری همه‌گیر- که تاکنون جان بیش از چهار میلیون نفر را در سراسر جهان گرفته است- اوایل سال ۲۰۲۰ از شهر ووهان در چین گزارش شد. در حالی که کشورهای مختلف برای مهار بیماری فراگیر کووید -۱۹ با مشکلات فراوانی روبه‌رو بوده‌اند، پژوهشگران می‌کوشند منشا شیوع آن را تعیین کنند. اوایل سال ۲۰۲۱ هیات اعزامی سازمان جهانی بهداشت پس از بازدید از ووهان گزارش کرد به احتمال زیاد این بیماری از طریق عرضه گوشت آلوده حیوانات وحشی و به احتمال قوی خفاش در بازار تره‌بار ووهان به انسان سرایت کرده است. ظاهرا این گزارش، احتمال نشت این ویروس از موسسه ویروس‌شناسی ووهان را موجه ندانسته است. این موسسه از بیش از یک دهه پیش از شیوع کرونا در مورد بیماری‌های خفاش‌ها تحقیقاتی صورت می‌داده است.
در ماه می جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به سازمان‌های اطلاعاتی آن کشور ۹۰ روز فرصت داد تا با ارزیابی داده‌های موجود، گزارشی در مورد منشاء این ویروس تهیه کنند که بتواند ما را به نتیجه قطعی نزدیک کند. بسیاری از پژوهشگران معتقدند برای رسیدن به نتیجه قطعی در مورد منشاء ویروس کرونا ممکن است به سال‌ها تحقیقات نیاز باشد.در مقابل، دولت چین این موضوع را مطرح کرده که ویروس کرونا از تاسیسات نظامی فورت دتریک در ایالات متحده شیوع یافته است. این تاسیسات در گذشته مرکز برنامه‌های تسلیحات بیولوژیکی آمریکا بود و در حال حاضر آزمایشگاه‌های آن به تحقیقات در مورد ویروس‌های بیماری‌زا مانند آبله و ابولا اختصاص دارد.
 وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین مجدد این نظر را مطرح کرد و گفت آمریکا باید تلاش برای یافتن منشاء ویروس کرونا را با دعوت از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به منظور تحقیقات در فورت دتریک شروع کند.



بازخوانی یک پرونده تکان‌دهنده علیه فایزر

تست غیرقانونی واکسن‌های تولیدشده از سوی شرکت‌های داروسازی غرب در قاره‌آفریقا تازگی ندارد. یکی از شرکت‌هایی که همواره برای آزمایش‌های غیرقانونی محصولات خود چشم طمع به مردان، زنان و کودکان آفریقایی دارد، شرکت «فایزر» است. شرکت دارویی آمریکایی فایزر سال۱۸۴۹ میلادی تاسیس‌شده و بزرگ‌ترین شرکت داروسازی جهان محسوب می‌شود. سال۱۹۹۶میلادی شرکت فایزر در آمریکا آزمایش داروی Trovan یا همان داروی ضد مننژیت ساخته‌شده توسط خود را روی کودکان نیجریه‌ای آغاز کرد.
این آزمایش در ایالت کانو انجام شد و والدین کودکان نیجریه‌ای در جریان نوع آزمایش و حتی چرایی انجام آن روی فرزندان خود نبودند. نتایج این آزمایش فاجعه‌بار بود و در نتیجه این آزمایش ۱۱کودک نیجریه‌ای جان خود را از دست دادند؛ پنج کودک بلافاصله پس از دریافت دارو و شش کودک پس از مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی که به منظور مواجهه با آثار و تبعات دریافت داروی Trovan دریافت کرده بودند. بسیاری از کودکان بی‌گناه دیگر در نتیجه دریافت این دارو، دچار نابینایی، ناشنوایی و آسیب‌های مغزی شدید شدند. شرکت فایزر پس از مدتی بسیار کوتاه و با افزایش قربانیان نیجریه‌ای متهم شد به این که به‌صورت غیرقانونی دست به انجام این آزمایش زده‌ است.
حتی دولت نیجریه نیز در بیانیه‌ای مدعی شد در جریان انجام این آزمایش مرگبار روی کودکان نبوده‌ است. نکته قابل‌تامل این‌که شرکت فایزر تا سال‌ها با این‌که اتهام خود مبنی بر انجام آزمایش غیرقانونی و ضدحقوق بشری در نیجریه را پذیرفته بود در مقابل پرداخت غرامت به خانواده کودکان قربانی نیز مقاومت می‌کرد.



کدام مسوولیت پذیری؟!

18دسامبر۲۰۲۰ توسط سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده(FDA) برای استفاده از واکسن مدرنا مجوز استفاده اضطراری صادر شده است. مجوز استفاده از این واکسن ۲۳دسامبر۲۰۲۰ در کانادا، ۶ژانویه۲۰۲۱ در اتحادیه اروپا و ۸ژانویه۲۰۲۱ در انگلستان صادر شد. این واکسن توسط نهادهای پزشکی در ۵۴کشور ازجمله کانادا، بریتانیا، ایالات‌متحده، کره‌جنوبی، تایلند، سنگاپور، فیلیپین و کشورهای منطقه اقتصادی اروپا مورد تأیید قرار گرفته ‌است. این واکسن در برخی از این کشورها برای تزریق در افراد بالای ۱۲سال و در برخی کشورها برای افراد بالای ۱۸سال تأیید شده بود اما از آن زمان تاکنون دوبار آلودگی این واکسن در ایالت کالیفرنیا (آمریکا) و ژاپن به‌صورت رسمی گزارش شده است. با توجه به اینکه در کشور ژاپن این موضوع به مرگ دو نفر(تاکنون) و بروز بحران در میان تزریق‌کنندگان آن منجر شده است، قطعا شرکت مدرنا باید دراین‌خصوص پاسخگو باشد! با این حال شرکت مدرنا اعلام کرده با توجه به صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن، هیچ‌گونه مسوولیتی دراین‌خصوص ندارد!



از ماسک دزدی تا واکسن دزدی

قطعا ماجرای ماسک دزدی آمریکا از کشورهای آلمان و فرانسه را در ماه‌های نخست شیوع کرونا به یاد داریم. در آن زمان، محموله‌های ماسک ارسالی به آلمان و فرانسه، در فرودگاه کشورهای آسیای شرقی با قیمتی بیشتر از ارسال‌کنندگان و سازندگان این شرکت‌ها خریداری شده و به جای برلین و پاریس، راهی واشنگتن شد. با همه این اوصاف، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در مواجهه با این دزدی آشکار سکوت کرده، سلامت شهروندان خود را قربانی مصالحه پشت پرده خود و کاخ‌سفید کردند. ایالات متحده برای به دست آوردن انحصار خرید و توزیع واکسن‌های تولیدشده دقیقا از همان فرمول ماسک دزدی معروف خود استفاده می‌کند؛ استفاده از دلالان غیردولتی محصولات درمانی و وادار سازی غیرمستقیم شرکت‌های دارویی برای همکاری با آنها.
در این میان، دولت آمریکا صرفا نسبت به واکسن‌های کرونا نگاهی تجاری و ابزاری داشته و سلامت شهروندان کشورهای مختلف دنیا و تعهدپذیری در قبال آن، کمترین موضوعیتی برای واشنگتن ندارد. جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا نیز مانند ترامپ همتای فعلی خود معتقد است باید از ابزاری به نام حق انحصاری توزیع واکسن کرونا به عنوان اهرم فشاری علیه دیگر کشورها و دولت‌های دنیا استفاده کرد. آمریکا و کشورهای اروپایی بسیاری از شرکت‌های داروسازی و واکسن‌سازی (که در مراحل تست انسانی واکسن کرونا بودند ) را مجاب به فروش همه واکسن‌هایشان به کشورهای متبوع خود کردند. در این داد و ستد غیرانسانی کاملا مشخص بود که کشورهای فقیر و حتی متوسط آسیب خواهند دید.



بی تعهدی نسبت به جان انسان‌ها

دکتر سالواتور پالیتی، متخصص ایتالیایی در گفت‌وگو با جام‌جم، آلودگی برخی واکسن‌های کووید-19 و لاپوشانی برخی اطلاعات در این خصوص را محکوم کرده و می‌گوید:  بدیهی است در پروسه ارسال واکسن کرونا باید تمامی حساسیت‌ها در خصوص تولید، نگهداری و تزریق آن در نظر گرفته شود. ما از جان میلیاردها انسان سخن می‌گوییم که می‌خواهند در برابر ویروس کووید-19 واکسینه شوند. از ابتدا بارها تاکید شده بود نگاه ابزاری نسبت به واکسن کرونا و بی‌اهمیت شمردن جان و سلامت کسانی که این واکسن‌ها را مصرف می‌کنند، کاملا غیرقابل قبول است.
این متخصص ایتالیایی ادامه داد: قطعا نمی‌توان موضوعاتی که با سلامت انسان‌ها سر و کار دارد را لاپوشانی کرد. قطعا شرکت‌های تولیدکننده واکسن موظف هستند در قبال هرگونه جرم، اتهام و حتی سهل‌انگاری خود در قبال تولید واکسن‌های کووید-19 پاسخگو باشند. این یک قاعده مرسوم و عقلانی محسوب می‌شود.