وابستگی آژانس به آمریکا

وابستگی آژانس به آمریکا

محمد مرندی تحلیلگر مسائل بین‌المللی


  طی چند روز اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی تازه، رویه سیاسی‌کارانه را علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته و در عین حال آقای گروسی با اظهارنظری جدید عنوان کرده این درخواست مطالبه آژانس است و ربطی به درخواست آمریکا ندارد.
درباره این اظهارنظر باید گفت همین که آژانس از موضع طلبکارانه وارد می‌شود و به جای محکوم کردن حملات غیرقانونی به تاسیسات هسته‌ای ایران، از جمهوری اسلامی می‌خواهد در محل و مکانی که این حمله غیرقانونی صورت گرفته دوربین نصب بشود. این تقاضا کاملا بی‌مبنا و غیرمنطقی است و نشان می‌دهد آژانس حامی حقوق ایران نیست، بلکه حامی حقوق آمریکایی‌ها و پشتیبان حملات غیرقانونی به ایران است.
اگر آژانس ذره‌ای در پی کسب اعتبار برای خود بود لااقل باید حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران و بانیان آن را محکوم کند. اما این در حالی است که حتی یک بیانیه در این راستا از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر نمی‌شود. بنابراین طبیعی است وقتی تاسیسات هسته‌ای ایران مورد حمله قرار بگیرد، مساله امنیتی مهمی اتفاق افتاده است. از این رو ایران باید مراقبت کند از این پس اطلاعاتی فراتر از حد نزاع به مجامع بین‌المللی ارائه نکند و هم جمهوری اسلامی باید به آژانس تفهیم کند این نهاد بین‌المللی قابل اعتماد و امین نیست؛ چراکه بیشتر اطلاعاتی که به دست دشمنان مردم ایران می‌رسد به واسطه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. سوابق گذشته هم شواهدی در این زمینه به دست می‌دهد.
 در سال‌های اخیر که ترورهایی در داخل کشور به ویژه در خصوص به شهادت رساندن دانشمندان هسته‌ای صورت گرفته به واسطه اطلاعاتی بود که از سوی آژانس از ایران خارج شد. پس این نهاد بین‌المللی قابل اعتماد و اتکا نیست. بنابراین با توجه به سابقه سیاهی که از اقدامات آژانس در ایران وجود دارد نباید توقع داشت ما بی‌احتیاطی کنیم و تحت فشار آمریکایی‌ها و آژانس قرار گیریم.
 نکته دیگر این‌که وقتی مدیرکل آژانس اعلام می‌کند این درخواست آژانس است و نه آمریکا باید گفت این خواسته‌های آژانس با خواسته‌های آمریکا هیچ تفاوتی ندارد. ویکی‌لیکس قبلا اسنادی در این زمینه منتشر کرده است. براساس همین اسناد، وقتی دبیرکل پیشین آژانس می‌خواست رای بیاورد به آمریکایی‌ها اعلام کرد من در همه مسائل با شما هم‌رای خواهم بود. مدیرکل فعلی آژانس انرژی اتمی هم مورد حمایت و اعتماد آمریکاست. تقاضای وی در رویکرد جدید همان چیزی است که ایالات متحده می‌خواهد. اگر آقای گروسی ذره‌ای استقلال رای داشت باید حقوق ایران را در آژانس احیا می‌کرد.
 شواهد موجود حاکی از رابطه مستقیم میان آژانس و دولت آمریکاست و سکوت این نهاد در برابر حمله به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نشان‌دهنده تبعیت آژانس از دولت آمریکاست.