از گور برگشته

استقلال و پرسپولیس چطور مجوز گرفتند؟

از گور برگشته

  صبح دیروز باشگاه استقلال و پرسپولیس با لیگ قهرمانان خداحافظی كردند. اما ظهر روز گذشته، به رقابت‌ها بازگشتند. در این فاصله اتفاقات زیادی رخ داد. ساعت 20 و 30 دقیقه روز شنبه مهلت كنفدراسیون فوتبال آسیا برای رفع نقص‌های مدیریتی و مالی در دو باشگاه به پایان رسید. سهیل مهدی، رئیس كمیته حرفه‌ای‌سازی در نامه‌ای به كنفدراسیون خواست مهلت تمدید شود و دو باشگاه زمان بیشتری در اختیار داشته باشند. صبح دیروز در تهران، مسوولان فدراسیون نامه‌ای دریافت كردند كه امكان تمدید مهلت وجود ندارد. این یعنی تصمیم هفته گذشته استیناف كمیته حرفه‌ای‌سازی قطعی شد. چندی قبل كمیته بدوی رای به عدم تایید مدارك دو باشگاه و حذف از آسیا داد. رای به استیناف رفت و هفته گذشته تایید و صورتجلسه شد. مسوولان استیناف رای نهایی را به كنفدراسیون ارسال نكردند، اما با تحت فشار گذاشتن دو باشگاه و همچنین وزارت ورزش، تلاش كردند اوضاع را تغییر دهند. اساسی‌ترین مشكل استقلال و پرسپولیس مالكیت مشترك آنها بود. مسوولان كمیته حرفه‌ای‌سازی به وزارت ورزش پیشنهاد دادند برای دو یا سه سال ضمن حفظ مالكیت، مدیریت دو باشگاه را به صورت پیمانی در اختیار كارگزار‌شان قرار دهد. بدین ترتیب مدیریت از حیطه وظایف وزارت خارج و در اختیار كارگزارها قرار می‌گرفت تا مدیر و هیات‌مدیره مورد تایید خود را انتخاب كنند. كاظم اولیایی، عضو كمیته بدوی حرفه‌ای‌سازی در این‌باره می‌گوید: «واگذاری شركت‌های دولتی به سازمان‌های خصوصی به پنج شیوه است. یك شیوه پیمان مدیریتی است. یعنی پیمانی بسته می‌شود كه مدیریت را به اهل می‌سپارند. الان وزارت ورزش باید دو باشگاه را به مزایده محدود بدهد. شركت‌هایی كه از نظر مالی توان دارند، با ضمانت بانكی به صورت كوتاه‌مدت می‌توانند مدیریت را برعهده بگیرند و به جای مجمع بنشینند. مالكیت در اختیار دولت خواهد بود، ولی مدیریت در اختیار آن شركت.»
ظهر دیروز كلا ورق برگشت. بعد از مذاكرات مسوولان بلندپایه با مسوولان كمیته حرفه‌‌ای‌سازی، به‌ویژه داریوش مصطفوی رئیس استیناف این كمیته، ناگهان استقلال و پرسپولیس به آسیا بازگشتند. همانجا مشخص شد برخلاف ادعاهای مطرح‌شده، صورتجلسه حذف دو باشگاه به كنفدراسیون ارسال نشده است. ساعت 13 و 12 دقیقه دقیقه روز گذشته سایت رسمی باشگاه پرسپولیس خبر داد مجوز حرفه‌ای این باشگاه صادر شد. 48 دقیقه بعد، خبری مشابه منتشر شد. كمیته استیناف صادركننده مجوزها بود. آنها حتی مجوز باشگاه تراكتور را هم صادر كردند.
 پیش از این سه باشگاه، سپاهان، فولاد و گل‌گهر تنها باشگاه‌های ایرانی بودند كه مجوز حرفه‌ای را دریافت كردند. باشگاه استقلال و پرسپولیس دیروز تعهد دادند مشروط وارد مسابقات شوند و در نزدیك‌ترین زمان ممكن تكلیف مدیریت خود را مشخص كنند. همچنین این دو باشگاه به همراه تراكتور تضمین دادند به‌زودی بخش عمده‌ای از بدهی‌های داخلی خود را بپردازند. اولیایی می‌گوید: «بله با تضمینی كه دادند، استیناف كمیته حرفه‌ای‌سازی مجوزشان را صادر كرد، ولی همه‌چیز به روال گذشته است. باید دو باشگاه مشكلات خود را رفع كنند.»