آمریکا منهای تگزاس‌؟

تد کروز، سناتور آمریکایی اعلام کرده‌است تحت شرایطی، حاضر به حمایت از جدایی ایالت تگزاس از آمریکاست

آمریکا منهای تگزاس‌؟

این روزها تگزاس به یکی از مهم‌ترین کانون‌های خبری در ایالات متحده تبدیل شده‌است. گرچه از تگزاس به‌عنوان «آشیانه جمهوریخواهان» یاد می‌شود اما میل استقلال‌طلبی در ایالت تگزاس حتی در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز به نقطه اوج خود رسیده بود. این روند موجب شده‌است تا برخی تحلیلگران مسائل امنیتی و داخلی آمریکا نسبت به آینده این ایالت و تنش‌های احتمالی که در آن به وقوع می‌پیوندند، دید مثبتی نداشته باشند. تد کروز، نماینده ایالت تگزاس در مجلس سنای آمریکا به توضیح درباره شرایطی پرداخته که او از جدایی آن ایالت از ایالات متحده آمریکا حمایت می‌کند. در سخنرانی کروز در دانشگاه تگزاس اِی‌اَنداِم که ماه گذشته میلادی برگزار شد یکی از حاضران از این سناتور پرسید در صورتی که تگزاس بخواهد از آمریکا جدا شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ سناتور کروز گفت که «منظور این سؤال» را درک می‌کند اما او در حال حاضر از جدا شدن تگزاس از آمریکا حمایت نمی‌کند. وی گفت: «فکر می‌کنم تگزاس در قبال این کشور مسؤولیت دارد و من آماده جدا شدن از آمریکا نیستم. من این کشور را دوست دارم. در حال حاضر نیروی باورنکردنی برای جلوگیری از سقوط آمریکا به پرتگاه و حفظ آمریکا در مدار ارزش‌هایی است که این کشور را ساخته است.» نیوزویک نوشته اما سناتور آمریکایی در این سخنرانی اشاره کرد در صورتی که روال امور عوض شوند، نظر او هم تغییر خواهد کرد! تد کروز به صورت علنی تهدید کرده‌است: «اگر دموکرات‌ها این کشور را اساسا تخریب کنند، اگر دیوان‌عالی را از قضات مدنظر خودشان پر کنند، اگر انتخابات را فدرال کنند و تخلفات انتخاباتی را به‌شدت گسترده کنند، ممکن‌است به جایی برسیم که علاج‌ناپذیر باشد. هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم. اگر به آن نقطه علاج‌ناپذیر برسیم، سازمان ناسا را [برای خودمان در ایالت تگزاس] برمی‌داریم، ارتش را در اختیار خودمان می‌گیریم و نفت را برمی‌داریم.»

 پدیده‌ای به تام تگزیت!
رسانه‌های آمریکایی از احتمال جدایی تگزاس از این کشور، تحت عنوان پدیده تگزیت یاد می‌کنند. تابستان سال جاری، «جنبش ملی‌گرای تگزاس» کارزاری را راه انداخت که هدف آن درخواست برگزاری یک همه‌پرسی با موضوع «تگزیت» (جدایی تگزاس از آمریکا) در رأی‌گیری سال ۲۰۲۲ بود.
در وبسایت مربوط به این جنبش آمده «تگزیت به معنی این است که اهالی تگزاس، خودشان قوانین خودشان را تعیین کنند، نه 5/2 میلیون بروکرات غیرمنتخب در واشنگتن. معنایش این است که ما دولتی داشته باشیم که آغاز و پایانش در مرزهای تگزاس باشد.» گرچه هنوز اکثریت نسبی ساکنان تگزاس از جدایی این ایالت از آمریکا حمایت نمی‌کنند اما به‌طور طبیعی در دوران ریاست‌جمهوری بایدن و حضور دموکرات‌ها در راس معادلات سیاسی و اجرایی واشنگتن، میل به جدایی‌طلبی در میان اعضای این ایالت افزایش می‌یابد.
 آیا امکان برگزاری همه‌پرسی در تگزاس وجود دارد؟
سؤال دیگر این‌که آیا امکان برگزاری همه‌پرسی در ایالت تگزاس وجود دارد؟ پاسخ این سؤال منفی است! مطابق قانون اساسی آمریکا، ایالات این کشور تنها در صورت جنگ از این کشور جدا
خواهند شد.  به‌عبارت بهتر، سازو‌کاری تحت عنوان برگزاری همه‌پرسی برای استقلال ایالات در قانون اساسی آمریکا پیش‌بینی نشده و با توجه به قانون اختیارات رئیس‌جمهور و همچنین ترکیب نسبی متوازن دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان و سنا (که هیچ‌یک اکثریت مطلق را معمولا در اختیار نگرفته و صرفا دارای اکثریت نسبی می‌باشند)، امکان تصویب قانون یا طرحی در این خصوص وجود ندارد. رهبر جنبش ملی‌گرای تگزاس اعلام کرد که در پی پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تلاش‌ها برای جدا شدن این ایالت از آمریکا جدی‌شده است. دنیل میلر در گفت‌و‌گو با رادیو اسپوتنیک اعلام کرد؛ جنبش ملی‌گرای تگزاس در نظر دارد، با گردهم آوردن سازمان‌های جدایی‌طلب در این ایالت، روند جدایی مسالمت‌آمیز این ایالت از آمریکا را آغاز کند.
 فعالیت جدایی‌طلبان ادامه دارد
اظهارات تد کروز، انگیزه جدایی‌طلبان تگزاس جهت استقلال از ایالات‌متحده را دوچندان کرده است. دنیل میرر در این گفت‌وگو تصریح کرده است: «رئیس‌جمهوری آمریکا هرکه باشد، روند جدایی تگزاس از این کشور ادامه خواهد یافت.
 تگزاس دیگر نمی‌تواند در چارچوب قوانین، قاعده‌ها و آیین‌نامه‌های 180هزار صفحه‌ای فدرال که از سوی440 آژانس مختلف و 5/2میلیون نهاد غیرمنتخب تدوین‌شده به حیات خود ادامه دهد. بهترین افراد برای حکومت بر تگزاس مردم خود این منطقه هستند.»  اعضای جنبش ملی‌گرای تگزاس با تشبیه وضعیت کنونی تگزاس به شرایط پیش از برگزیت در انگلیس تاکید دارند که مردم تگزاس درنهایت در رای‌گیری خروج این ایالت از آمریکا شرکت خواهند کرد و حتی در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ نیز این جنبش تلاش زیادی کرد تا سازوکارهایی را برای جدایی از آمریکا فراهم آورد اما این اتفاق درنهایت رخ نداد.  در این میان برخی ایالات آمریکا نیز مانند تگزاس، ساز جدایی از این کشر را کوک کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به کالیفرنیا اشاره کرد. فعالان جدایی‌طلب در کالیفرنیا نیز فعالیت‌های گسترده‌ای دارند. جداشدن کالیفرنیا از آمریکا این کشور را از دوهزار و چهارصد و شصت میلیارد دلار محروم خواهد کرد. طرفداران استقلال کالیفرنیا می‌گویند این ایالت سالانه به علت باقی‌ماندن در آمریکا شانزده میلیارد دلار را از دست می‌دهد و بار سنگین مالیات را بر دوش می‌کشد.
حتی برخی مقامات سیاسی آمریکا می‌گویند ممکن است رویکردی را برای تمایل بسیاری از ایالت‌های آمریکا درباره جداشدن از این کشور هدایت کند.