روزهای سرنوشت برای سفر به قطر

نگاهی به بازی‌های باقی‌مانده مقدماتی جام‌جهانی در اروپا و شانس هر تیم

روزهای سرنوشت برای سفر به قطر

طی چند ماه گذشته هر وقت صحبت از روزهای فیفا و بازی‌‌های ملی شد، هواداران فوتبال از این ناراحت بودند که بازی‌های ملی وقفه‌ای در هیجان و حساسیت بازی‌های لیگ به وجود می‌آورد. اما فیفا‌دی اخیر تمام موارد قبلی را نقض کرده است. مرحله مقدماتی جام‌جهانی در منطقه اروپا وارد مرحله حساسی شده و طی چند روز آینده تکلیف تعدادی از تیم‌ها برای صعود به مرحله نهایی یا رفتن به پلی‌آف مشخص می‌شود. در اروپا و از 10 گروه موجود، فقط آلمان و دانمارک صعود‌شان به جام‌جهانی قطر قطعی شده و تکلیف هشت تیم باقی مانده طی همین چند روز مشخص می‌شود. تیم‌هایی که موفق به قرار گرفتن در رده دوم هر کدام از این 10 گروه شوند و دو صدرنشین برتر لیگ ملت‌های اروپای 21-2020 که موفق به کسب سهمیه صعود مستقیم به جام‌جهانی نشده‌اند باید دیدارهای پلی‌آف را برگزار کنند که از این رقابت‌ها نیز تنها سه تیم راهی قطر خواهند شد. در ادامه نگاهی به گروه‌ها و وضعیت تیم‌های مختلف برای رسیدن به جام‌جهانی 2022 را بررسی می‌کنیم.

 شانس یکسان پرتغال و صربستان
خیلی‌ها انتظار داشتند تیم‌ملی پرتغال با پیروزی مقابل جمهوری ایرلند، سومین تیم صعود کرده به جام‌جهانی باشد. اما تساوی بدون گل باعث شد تا بازی آخر این تیم در گروه A بسیار حساس باشد. این تیم تاکنون و بعد از انجام 7 بازی 17 امتیاز کسب کرده و به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به صربستان در صدر است. حساسیت این گروه زمانی مشخص می‌شود که بدانیم پرتغال و صربستان امشب و در حساس‌ترین بازی گروه در لیسبون به مصاف هم می‌روند. هر تیمی برنده از زمین خارج شود، صعودش هم به جام‌جهانی قطعی می‌شود اما با نتیجه تساوی این پرتغال است که بلیت نهایی قطر را برای خودش رزرو می‌کند.
 مرگ و زندگی برای سوئد و اسپانیا
تا قبل از آن‌که بازی‌های این هفته شروع شود، سوئد در گروه B با 15 امتیاز در صدر بود و اسپانیا با 13 امتیاز در رده دوم. خیلی‌ها با تعجب می‌پرسیدند آیا شاگردان لوئیز انریکه نمی‌توانند راحت به جام‌جهانی برسند؟ اما شکست عجیب سوئد مقابل گرجستان و پیروزی سخت اسپانیا مقابل یونان، جای این دو تیم را عوض کرد تا همه چیز به هفته آخر بکشد. حالا این دو تیم امشب و در زمین اسپانیا مقابل هم قرار می‌گیرند. سوئد برای صعود فقط به برد نیاز دارد و در مقابل شاگردان انریکه با یک تساوی هم مسافر بعدی قطر از قاره سبز می‌شوند.
 امان از پنالتی جورجینیو
جمعه شب و در دقایق پایانی بازی ایتالیا و سوئیس، وقتی برای آتزوری پنالتی گرفته شد و جورجینیو پشت توپ قرار گرفت، همه منتظر بودند تا بعد از گل شدن توپ جشن صعود به جام‌جهانی را بگیرند. اما او توپ را به آسمان زد تا سرنوشت صعود در گروه C به روز آخر کشیده شود. ایتالیا و سوئیس هر دو 15 امتیازی هستند و شاگردان مانچینی به واسطه تفاضل گل بیشتر در صدر قرار دارند. فردا‌شب (دوشنبه) در بازی‌های آخر این گروه، ایتالیا باید در زمین ایرلند شمالی به میدان برود و سوئیس هم در خانه از بلغارستان پذیرایی می‌کند. در صورتی که نتایج بازی‌های روز آخر جوری رقم بخورد که تفاضل گل و گل‌های زده دو تیم با هم برابر شود، آنگاه بازی رو در رو مدنظر قرار می‌گیرد که در آن صورت سوئیس به لطف تساوی یک بر یک در خانه ایتالیا، به جام‌جهانی صعود می‌کند.
 کار سخت کرواسی
بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی پیش رو برای نایب قهرمان دوره قبل اصلا خوب پیش نرفته است. در گروه H رقابت فقط بین دو تیم روسیه و کرواسی خلاصه شده است و امشب با انجام آخرین بازی، تکلیف این گروه هم مشخص می‌شود. روسیه بعد از 9 بازی توانسته 22امتیاز جمع کند و به تنهایی در صدر باشد. کرواسی هم با 20 امتیاز در رده دوم است و تنها امیدش به بازی امشب است. در این شرایط فوق‌العاده حساس، کرواسی امروز عصر در خانه‌اش به مصاف روسیه می‌رود و فقط با پیروزی می‌تواند صعودش را قطعی کند.
 خیال راحت انگلیسی‌ها
انگلیس جمعه شب با پیروزی 5 بر صفر مقابل آلبانی، راه زیادی از صعود را طی کرد و حالا فقط به یک امتیاز نیاز دارد. سه شیرها تا اینجا و بعد از انجام 9 بازی 23 امتیاز به دست آورده‌اند و در بازی آخر مقابل سن مارینو فقط به یک امتیاز نیاز دارند.
در این گروه، لهستان با سه امتیاز کمتر در رده دوم است و روز آخر در خانه‌اش از مجارستان پذیرایی می‌کند. با توجه به غیر محتمل بودن شکست انگلیس مقابل سن مارینو، رابرت لواندوفسکی و هم‌تیمی‌هایش از همین حالا خودشان را برای مرحله پلی‌آف آماده کرده‌اند. 



 شانس‌های دومی
 در گروه‌های F و
J
در دو گروه F و J که به ترتیب تیم‌های دانمارک و آلمان صعودشان را به دور بعد قطعی کرده‌اند، رقابت فقط بر سر تیم دوم است. البته در گروه F دومی اسکاتلند نیز قطعی شد و اتریش هم صرفا با تکیه بر عملکردش در لیگ ملت‌ها می‌تواند در رقابت‌های پلی‌آف حضور پیدا کند. در گروه J اوضاع کمی پیچیده‌تر است. در این گروه مقدونیه 15 امتیازی و رومانی 14 امتیازی شانس‌های اصلی صعود به مرحله پلی‌آف هستند. در بازی‌های روز آخر که امشب برگزار می‌شود مقدونیه در خانه میزبان ایسلند است و رومانی هم در خانه لیختن‌اشتاین بازی می‌کند.