طناز کی بودید شما؟

طناز کی بودید شما؟


اجازه بدهید از بین همه آنهایی که این هفته در صدر خبرها بودند و از هفته و هفته‌های پیش به کنش‌ها و واکنش‌هایشان پرداخته بودیم، بگذریم و جوابیه‌ها و اظهارنظرها را رها کنیم که اتفاق جذاب‌تری در حال وقوع است. بهنوش بختیاری کارگاه آموزشی برگزار می‌کند آن هم با موضوعات تخصصی و نیز قرار است به شرکت‌کنندگان در این کارگاه مدرک دانشگاهی هم داده شود!
این هفته یک آگهی در فضای مجازی دست به دست شد با عنوان «کارگاه آزاد رمز و راز طنازی» که از برگزاری کارگاهی در چهار جلسه سه ساعته در زمینه انتقال تجربه، شباهت‌ها و تفاوت‌های بازیگری در تلویزیون و سینما، حد و مرز بداهه در آثار طنز، کالبدشکافی کاراکتر و تیپ خبر می‌داد. مدرس این کارگاه کسی نیست جز بهنوش بختیاری، بازیگری که در سال‌های اخیر بیشتر از سینما و تلویزیون یا هر جای دیگری در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کرده و بارها اظهارات یا تبلیغاتش در اینستاگرام حاشیه‌ساز بوده است. نکته قابل اعتنا درباره این آگهی، جایی است که مدعی شده شرکت‌کنندگان بعد از گذراندن کارگاه خانم بختیاری، مدرک دانشگاه علمی- کاربردی را دریافت خواهند کرد.
بهنوش بختیاری بازیگری را نیمه‌های دهه 70 آغاز کرد و از نیمه‌های دهه 80 با بازی در سریال‌های طنز تلویزیون دیده شد. هنوز تجربه سال‌های حرفه‌ای او به اندازه یک پیشکسوت هم نیست چه رسد به یک استاد و مدرس. بهنوش بختیاری بازیگری را به‌صورت تجربی آموخته، مثل خیلی از بازیگران دنیا که اتفاقا در میان آنها می‌شود، حرفه‌ای‌های کاربلدی را سراغ گرفت اما مقوله تدریس و اداره کردن یک کارگاه آموزشی بعید است صرفا بر‌اساس انتقال تجربه، دستاورد چندانی داشته باشد، به‌خصوص وقتی سرفصل‌های آموزشی اینقدر ظریف و تخصصی باشند. از اینها گذشته دانشگاه علمی- کاربردی بر‌اساس کدام رتبه و درجه علمی یا دستاورد آموزشی قرار است به شرکت‌کنندگان مدرک ارائه کند؟
 هنوز بسیاری از اساتید بزرگ بازیگری، استادانی که رمز و راز طنازی را خوب می‌دانند و سال‌های متمادی در سینما و تلویزیون، تسلط بر طنازی را به نمایش گذاشته‌اند، در قید حیات هستند و بعید است بهنوش بختیاری در محضرشان حرفی برای گفتن داشته باشد. حالا این آگهی را بگذارید کنار آگهی دیگری که کمی پیشتر منتشر شد و در آن شهرام لاسمی از برگزاری کلاس‌های فن بیان خبر داد. لاسمی در تمام دوران بازیگری یک نقش به‌یاد‌ماندنی داشت به نام قل‌قلی که در این یک نقش حتی یک کلام هم دیالوگ نداشت!
شهرام لاسمی دوره آموزشی فن بیان را با همکاری یک آموزشگاه بازیگری کودک و نوجوان تدارک دیده و بهنوش بختیاری به استناد همان آگهی از حمایت دانشگاه علمی- کاربردی برخوردار بوده است؛ یعنی هیچ‌کدام از این دو بازیگر در تنهایی و خلوت خودشان به این تصمیمات مهم نرسیده‌اند. قاعده‌ای هست که در همه موارد می‌گوید رد پول را بگیر اما اجازه بدهید این بار به جای تاسف خوردن برای ارزان‌فروشی یا گران‌فروشی‌ها و تحلیل و بررسی اصل ماجرا که هیچ نمی‌ارزد، بهنوش بختیاری را به‌عنوان چهره هفته معرفی کنیم که این هفته یک‌بار دیگر اسباب سرگرمی و نشاط کاربران فضای مجازی را فراهم کرد و سبب شد همه ما یادی کنیم از اساتید بزرگواری که در سکوت و بدون حاشیه کار کرده‌اند و طنازی‌هایشان تا همیشه به یادگار می‌ماند.