مترو، از نفس افتاده

مترو، از نفس افتاده


 چند روز است متروی تهران دارد پشت سر هم بد می‌آورد؛ ابتدا 29آبان و پس از آن اول‌آذر؛ بین این دو اتفاق هم که رسانه‌ای شدند چند تایی حادثه ریز و کوچک که لابه‌لای خاطرات روزانه مردم می‌شود آنها را پیدا کرد،‌ مثل 30آبان حوالی ساعت‌17 که از زیر قطاری که به سمت کهریزک می‌رفت صداهای ترسناکی به گوش می‌رسید و راهبر مجبور بود برای ثانیه‌هایی توقف کند.
29آبان که همان اول‌صبح قطار در خط‌4 متوقف شد و مسافران را نیم‌ساعت در ایستگاه تئاترشهر نگه‌داشت، چرخ قطار به علت فرسودگی قفل شده بود، دیروز هم که باز در همین خط در ایستگاه میدان آزادی غلغله شد علتش نقص‌فنی در سوزن ریل در ایستگاه بالادستی یعنی ارم‌سبز گزارش شد.
پیش از اینها در تابستان هم نقص‌فنی قطارهای مترو خبرساز شده بود؛ یک‌بار 23خرداد که نقص ترمز یکی از قطارها باعث اختلال در خط‌یک شد، بار دیگر 5خرداد که 7و30دقیقه صبح یکی از قطارهای خط‌سه از سمت آزادگان گرفتار نقص‌فنی شد و مسافران را 15دقیقه روی سکو معطل گذاشت و یکبار هم 9مرداد که توقف یکی از قطارها در ایستگاه شهیدنواب‌صفوی به دلیل نقص‌فنی، 55دقیقه همه را در این ایستگاه
ذله کرد.
همه این اتفاقات می‌گوید حال متروی تهران بد است و مثل بیماری بدحال که فقط برای گذاشتن نان بر سر سفره خانواده همت می‌کند و به محل کار می‌رود، مترو نیز با حال نزارش هنوز کار می‌کند چون چاره‌ای غیر از این‌ندارد.
بخش بزرگی از قطارهای متروی تهران سال‌هاست که اورهال(نوسازی) نشده‌اند و خیلی‌هایشان به دلیل گرانی‌قطعه و نبودبودجه در پارکینگ‌ها و تعمیرگاه‌ها زمینگیر شده‌اند، ‌درحالی که مسافران در اغلب ساعات روز باید در واگن‌های مملو از جمعیت، واگن‌هایی که سیستم تهویه و روشنایی‌شان مشکل دارد و حتی سیستم‌صوتی آنها از کارافتاده میان مبدا و مقصد
جابه‌جا شوند.
برای درک عمق فاجعه‌ای که در متروی پایتخت در جریان است مرور چند آمار از زبان علی عبدا...‌پور، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه راهگشاست: تا پایان مهر ۳۵درصد قطارهای درون‌شهری و بیش از ۷۵درصد ناوگان خط۵ از محدوده مجاز برای انجام اورهال عبور کرده‌اند که برای به‌روزرسانی این ناوگان و انجام اورهال تا سه‌سال آینده، 7000 میلیارد تومان نیاز است.
حالا اگر بدانیم در هشت سال گذشته دولت هیچ کمکی به متروی تهران نکرده و به گفته مهدی چمران، رئیس شورای‌شهر، هشت سال است که هیچ واگنی به مترو پایتخت داده‌نشده، آن وقت علت بزرگی سرمایه‌ای را که مورد نیاز است، خواهیم دانست.
 تامین واگن با تهاتر نفت
سال پیش 85درصد هزینه‌های جاری متروی پایتخت را شهرداری تهران پرداخت و 14درصد هزینه‌ها را مسافران؛ درحالی که دولت فقط یک‌درصد هزینه‌ها را تقبل کرد. به این ترتیب دولت‌قبل نه‌تنها در بخش خرید واگن بلکه در تامین هزینه‌های جاری نیز تهران و در واقع مردم را تنها گذاشت.
اما شواهد حاکی از تغییر دراین وضع است، یا لااقل این‌طور نشان داده می‌شود. علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای‌شهرتهران نوید داده که اتفاقات خوب حمل‌ونقلی پیش‌روی تهران است یا جعفرهاشمی‌تشکری، عضو دیگر شورا چون صحبت از حل معضل ترافیک را بدون بهبود حمل‌ونقل‌عمومی بی‌فایده می‌داند از تشکیل 11کارگروه برای رفع این مشکلات خبر داده است.
روز گذشته نیز میثم مظفر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا به جلسه هم‌اندیشی شهردار و اعضای شورای شهر اشاره و نقل کرد که قرارشده دولت تعهدات خود را در حوزه حمل‌ونقل عمومی با اولویت تامین واگن و از طریق تهاتر نفت انجام دهد. اگر این گفته‌ها جامه‌عمل بپوشد شاید حال مردم در زیرزمین و روی‌زمین تهران بهتر شود.