نیاز سالانه ۹میلیون هکتار آبخیزداری

نیاز سالانه ۹میلیون هکتار آبخیزداری

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرده سالانه ۹میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در کشور انجام شود اما تامین اعتبار در‌نظر گرفته شده برای یک میلیون هکتار نیز به کُندی صورت می‌گیرد.

در همین‌باره هوشنگ جزی، مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار کرد: اجرای یک‌میلیون هکتار عملیات آبخیزداری با توجه به اعتبارات مصوب در سال 1401 پیش‌بینی شده و این در‌حالی است که تامین‌اعتبار برای تحقق این هدف به کندی صورت می‌گیرد.
جزی با بیان این‌که منابع مالی مورد نیاز آبخیزداری در سال‌جاری از سه محل اعتبارات استانی، محرومیت‌زدایی ، تملک دارایی و بازگشت درآمدهای سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تامین می‌شود، اظهار کرد: طی امسال تنها 2درصد از محل اعتبارات تملک دارایی به این امر اختصاص یافته که به‌صورت اسناد خزانه از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به‌طور مستقیم به سه استان در سفر رئیس‌جمهوری اختصاص یافته است.
وی در همین حال خواست منابع مالی برای اجرای عملیات آبخیزداری در کشور با توجه به نقش آبخیزداری در کنترل سیل و رسوب و جلوگیری از خسارات ناشی از آن و همچنین استحصال آب در شرایط خشکسالی پرداخت شود.
جزی گفت: ما در حوضه‌های آبخیز مطالعات گسترده تفصیلی و اجرایی انجام داده‌ایم و این مطالعات مشخص می‌کند که در چه حوضه‌هایی چه اقداماتی در چارچوب آبخیزداری باید صورت گیرد.